Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie podpisał umowę z wykonawcą projektu pierwszego etapu parku Kolejowego. Park powstanie na niewykorzystanym terenie pod estakadą kolejową.
Pierwszy etap obejmie odcinek od ulicy Kopernika do ulicy Grzegórzeckiej. W ramach prac wykonane zostaną nawierzchnie betonowe i sieci (przyłącza elektryczne i wodno-kanalizacyjne) oraz elementy małej architektury. Pierwszy etap budowy parku pochłonie prawie 3 mln zł.
Umowa podpisana została w ramach zamówienia z wolnej ręki z uwagi na konieczność zarezerwowania środków w bieżącym roku, co daje możliwość jak najszybszego rozpoczęcia prac w terenie. Jest to zadanie o dużym znaczeniu, stąd priorytetem było rozpoczęcie całego procesu jeszcze w tym roku. Rozpoczęcie prac w terenie uzależnione jest od działań PKP, ale podpisana już umowa daje możliwość jak najszybszej ich realizacji.
Zgodnie z założeniem w pierwszym etapie (od ul. Kopernika do ul. Grzegórzeckiej) pojawią się: strefa izolacyjnej zieleni, plac zabaw w postaci miasteczka kolejowego, ogród sensoryczny i psia strefa.
W centrum Krakowa XIX-wieczny nasyp kolejowy zastąpiły dwie estakady, o łącznej długości 700 metrów. Na obiektach budowano dodatkowe tory i nowy przystanek Kraków Grzegórzki. Pod torami, w miejscu nasypu, pomiędzy filarami estakad, powstała nowa przestrzeń o wielkości niemal trzech boisk piłkarskich. Z terenu będą korzystać krakowianie. Projekt przygotowany przez Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie zakłada budowę tutaj długiego parku, który będzie poprzecinany strefami aktywności i relaksu. W pełnej skali projekt zakłada wykorzystanie miejsca nasypów kolejowych, dzięki którym będzie można zbudować zatopione w zieleni ciągi pieszo-rowerowe. Aby zbudować park pod estakadą kolejową miasto musiało podpisać umowę dzierżawy ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe.
Estakady i nowe tory kolejowe w centrum stolicy Małopolski to efekt projektu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej”. Inwestycja za przeszło 1 mld zł, jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Przedsięwzięcie zapewni sprawny przejazd pociągów międzynarodowych, dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych, a rozdzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego pozwoli przewoźnikom na uruchomienie większej liczby połączeń. Estakady zbudowała firma Budimex.
źródło: UM Kraków
Czytaj też: Ekologia | Ciekawostki | Zieleń | Kolej | Kraków | whiteMAD na Instagramie
źródło: PKP PLK, Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie
Magdalenka Collection to nowa inwestycja firmy Selva Development. W podwarszawskiej Magdalence powstaną cztery wille, których…
Kościół świętego Dominika w Warszawie zaprojektował Władysław Pieńkowski. Jego surowe wnętrze jest charakterystycznym przykładem twórczości…
Daniel Kołodziejczak założył swoją firmę projektową StudioDanielK. Antechamber to jego premierowa kolekcja, którą zaprezentował podczas…
Dobrze zaprojektowany ogród nie tylko koi oczy zielenią czy oferuje miejsce do odpoczynku. Dobrze zaprojektowany…
Zespół budynków mieszkalnych zaprojektował Martin Cenek. Zbudowane zostały w 2022 r. w Pradze w Czechach.…
Penthouse znajduje się w inwestycji Deo Plaza przy ulicy Chmielnej w Gdańsku. To dwupoziomowa przestrzeń…
Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.
Dowiedz się więcej