ARCHITEKTURA

Metamorfoza SKM Gdynia Grabówek. Stacja z lat 50-tych po remoncie!

Trwają prace modernizacyjne przy stacjach SKM mieszczących się w Gdyni, a to wymaga zmian w ich funkcjonowaniu. Od 1 października pasażerowie ponownie skorzystać będą mogli z przystanku Gdynia Grabówek. Zamknięty zostanie z kolei peron Gdynia Leszczynki.

Spółka PKP SKM Trójmiasto podjęła się w tym roku modernizacji aż 4 stacji znajdujących się w Gdyni. Mowa o przystankach Grabówek, Leszczynki, Orłowo i Gdynia Główna. We wszystkich przypadkach remont obejmuje wymianę torów a także nawierzchni peronu. Na Grabówku, w Leszczynkach i Orłowie zaplanowano także zupełnie nowe wiaty.

Wraz z końcem lata prace remontowe wchodzą w kolejny etap. Zamknięta od kwietnia stacja Gdynia Grabówek zostanie ponownie otwarta dla pasażerów. Pociągi powrócą na nią w sobotę, 1 października. Otwarty zostanie również tunel pod peronem. Nie oznacza to końca robót. Potrwają one tu jeszcze kilka miesięcy, a zakończyć się mają w I kwartale 2023 roku. Nie będą jednak już na tyle zaawansowane, by było konieczne zamykanie stacji dla pasażerów.

Jednocześnie od 1 października, wraz z otwarciem stacji Gdynia Grabówek, zamknięty dla pasażerówzostanie przystanek Gdynia Leszczynki. Jest to spowodowane rzecz jasna pracami remontowymi, do których wykonania niezbędne jest wyłączenie stacji z eksploatacji. Przez około 2 tygodnie wyłączony będzie tunel pod peronem. Dojście do terenów po północnej stronie przystanku, a więc m.in. do bazy PKP Intercity i Polregio, będzie możliwe z pominięciem tunelu. O nowej trasie PKP SKM Trójmiasto poinformuje wkrótce.

Metamorfoza SKM Gdynia Grabówek

Stację SKM Gdynia Grabówek zbudowano w latach 50. XX wieku. Przez lata wejście do przejścia podziemnego i na sam peron stanowił wyzwanie dla osób z niepełnosprawnościami bądź wózkami. Teraz wszystko się zmienia.

Modernizacja stacji obejmuje m.in. rozbiórkę starego budynku technicznego i poczekalni, a także obecnej wiaty długości niespełna 58 metrów. W zamian powstanie wiata długości 243,5 metra, która przykryje cały nowy peron oraz pochylnię z przejścia podziemnego, która (zamiast wind) ułatwi dostępność dla osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej mobilności.

Pokryty popękanym asfaltem peron z 1952 roku również zostanie rozebrany. Nowy zostanie wydłużony w kierunku Gdyni Głównej i skrócony od strony Gdyni Chyloni. Dalej będzie to peron wyspowy o długości 200 metrów i zmiennej szerokości około 10 metrów. Dodatkowo obiekt będzie podwyższony z 0,76 m do 0,96 m. Na peronie pojawią się także dwa przeszklone wiatrołapy oraz mała architektura – ławki i śmietniki.

Remont obejmuje także rozbiórkę wyjść od strony ulicy Zakręt do Oksywia (od strony pętli trolejbusowej) oraz na peron wyspowy. W miejscach tych zaplanowano pochylnie i nowe wejścia na peron z przejścia podziemnego oraz od strony pętli wraz ze schodami i zadaszeniem.

Ponadto w rejonie stacji Gdynia Grabówek wymieniono tory z wykorzystaniem istniejących podkładów strunobetonowych, których stan po ocenie wizualnej określono jako dobry. Przebudowywana jest także sieć trakcyjna, w tym słupy wraz z fundamentami.

Metamorfoza SKM Gdynia Leszczynki

Modernizacja przystanku SKM Gdynia Leszczynki obejmie m.in. wymianę szyn i tłucznia na torach po obu stronach. Najbardziej pozytywne zmiany to jednak rozbiórka starego i budowa nowego peronu, a także wymiana istniejących wiat stacyjnych.

Nowy peron będzie mieć 200 metrów długości i zostanie niemal całkowicie zadaszony. Wiata ma mierzyć 193 metry. To znaczna zmiana w stosunku do obecnej konstrukcji. Istniejący dach ma bowiem jedynie 70 metrów i nie osłania przystanku nawet w połowie.

Konstrukcja peronu będzie wykonana z żelbetowych ścianek, a antypoślizgowa nawierzchnia dodatkowo zwiększy bezpieczeństwo pasażerów. Modernizacja peronu zakłada też wykonanie elementów małej architektury. Projekt będzie obejmować m.in.:

  • nowe zadaszenia nad windą oraz wejściem do przejścia podziemnego od ul. Chylońskiej,
  • ścieżki prowadzące, pola uwagi, pasy ostrzegawcze, oznakowanie strefy zagrożenia i oznakowanie schodów w obrębie peronu i dojść na przystanek,
  • montaż ławek, koszy na odpadki i wiatrołapów na peronie,
  • montaż tablic informacji pasażerskiej,
  • elementy informacji dla osób niewidomych i słabowidzących (tabliczki z informacją zapisaną alfabetem Braille’a lub pismem wypukłym).

Dodatkowo peron ma być dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową. Pasażerowie, którzy mają problem z poruszaniem się, będą mogli skorzystać z wind.

źródło: gdynia.pl / wizualizacje: gdynia.pl / zdjęcia: Przemysław Kozłowski

Czytaj też: Renowacja | Komunikacja miejska | Dworzec kolejowy | Architektura w Polsce

 

 

Recent Posts

Jest urokliwy. Stary kościół w Orlu zyskał status zabytku

Kościół świętego Macieja w Orlu ma bogatą historię. Jego początki sięgają już XV wieku. Przez…

28 kwietnia 2024

Piękny modernizm: Bankowiec, czyli Zespół mieszkaniowy BGK w Gdyni

To był największy budynek mieszkalny w przedwojennej Gdyni. Zespół mieszkalny BGK “Bankowiec” zaprojektowany został przez…

28 kwietnia 2024

Takie domy są tylko w Polsce. Świdermajery i ich unikalne dekoracje

Świdermajery to potoczna nazwa domów letniskowych, które budowano od lat 80. XIX wieku nad rzeką…

28 kwietnia 2024

Jest ogromny. Kultowy apartamentowiec Walden 7 w Barcelonie

Jego projekt w latach 70. przygotował Ricardo Bofill. Apartamentowiec Walden 7 powstał w wyniku utopijnej…

27 kwietnia 2024

Poczet słupków polskich. Jedno osiedle, kilkanaście wzorów

Zadanie słupków i blokad parkingowych jest jedno. Mają uniemożliwić pozostawienie samochodu na miejscu postojowym, które…

27 kwietnia 2024

Kolejny skrawek stolicy staje się zielony. Trwa sadzenie drzew na skwerze przy ul. Brackiej

Kolejny skrawek stolicy staje się zielony. W ramach szeroko zakrojonej inwestycji o nazwie Nowe Centrum…

26 kwietnia 2024

Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.

Dowiedz się więcej