Muzeum Narodowe w Warszawie poinformowało o wynikach konkursu architektonicznego na koncepcję rozbudowy gmachu. Najlepszą koncepcję Centrum Konserwatorsko-Magazynowego MNW przygotowali architekci z pracowni P2PA z Wrocławia.
Nowa część muzeum powstanie na tyłach Gmachu Głównego, w parku na Książęcem. Inwestycja jest dofinansowana dzięki dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Ten moment jest dla nas szczególnie ważny i uroczysty. Finałem konkursu będzie przygotowanie projektu budowalnego, w konsekwencji projektu wykonawczego, uzyskania pozwoleń na budowę i rozpoczęcia budowy Nowego pawilonu Muzeum. Dzisiejsza data ma także znaczenie symboliczne – równo 150 lat temu, 30 maja 1872 roku, urodził się Bronisław Gembarzewski, dyrektor Muzeum Narodowego w Warszawie, który w ciągu 20 lat swojego urzędowania doprowadził do budowy gmachu, w którym obecnie się znajdujemy – powiedział podczas konferencji prasowej w MNW Dyrektor Łukasz Gaweł.
Zwycięski projekt przedstawiła wrocławska pracownia architektoniczna P2PA z Wrocławia. W skład zespołu autorskiego weszli: Aleksander Blicharski, Paweł Floryn, Łukasz Kaczmarek, Maciej Marszał, Jakub Podgórski, Maciej Popławski, Łukasz Kowalski i Piotr Pachowski. Nowy pawilon Muzeum, Centrum Konserwatorsko-Magazynowe, powstanie w bezpośrednim sąsiedztwie Gmachu Głównego, od strony Parku na Książęcem. To pierwszy etap modernizacji całego kompleksu historycznej zabudowy MNW i pierwsza od dziesięcioleci szansa na powiększenie jego powierzchni.
W konkursie zgłoszono 28 prac. Nadesłane projekty oceniał 11-osobowy sąd konkursowy pod przewodnictwem architekta prof. Jerzego Bogusławskiego, składający się z przedstawicieli Muzeum oraz architektów ze Stowarzyszenia Architektów Polskich. Przyznano trzy nagrody główne i dwa wyróżnienia. – Pierwsza praca, przygotowana przez P2PA, jest rzeczywiście świetnie przemyślaną maszyną, która będzie dobrym magazynem i zarazem miejscem pracy dla kustoszy i przechowywania zbiorów. Istotne było to, żeby praca, która wygra, po pierwsze wpisała się w kontekst całej przestrzeni, po drugie nie hamowała dalszego rozwoju Muzeum i po trzecie, żeby pozwalała na elastyczne użytkowanie – powiedział Jerzy Bogusławski, przewodniczący sądu konkursowego oraz członek Rady Muzeum.
Lokalizacja pawilonu na styku ścisłego centrum i otwartych terenów zieleni stanowi punkt węzłowy w skali miasta. Dzięki temu ma on szanse stać się katalizatorem dającym impuls do rewaloryzacji tej przestrzeni. Poprzez usunięcie barier i stworzenie nowych powiązań komunikacyjnych możliwe będzie odbudowanie relacji ze skarpą warszawską, terenami Powiśla oraz Wisłą. Zapewni to dobre skomunikowanie parku i da możliwość wytworzenia zewnętrznej przestrzeni o rekreacyjnym charakterze, która pełnić może rolę parkowego wejścia do budynku Muzeum.
Pawilon dąży do realizacji postulatów otwartości i inkluzywności charakterystycznych dla przestrzeni parkowej i współczesnego muzealnictwa. Poprzez swoją strukturę w nieoczywisty sposób odnosi się do dualistycznej natury muzeów. Strukturę tworzą rytmicznie rozłożone kubiki, które w swoim układzie kształtują przestrzenie puste i pełne grające ze sobą budując wglądy i relacje – opisują swój projekt architekci z pracowni P2PA.
Budynek z szacunkiem podchodzi do zieleni parkowej i szuka rozwiązań które, łączą i aktywizują. Na osi skierowanej w kierunku Wisły, którą tworzy naturalnie występujący wąwóz, zlokalizowano przecinający go pasaż który komunikuje wyżej położony teren od strony zachodniej z wytworzonym placem parkowym przed ryzalitem muzeum. Przejście przez niego pozwala na doświadczenie sekwencji otwarć umożliwiających obserwację procesów zachodzących w częściach budynku które na co dzień pozostają niedostępnymi.
Zwycięski projekt pracowni P2PA wyróżnia się harmonijnym wpisaniem w przestrzeń ogrodu otaczającego Muzeum, a także proporcjonalnym powiązaniem z bryłą Gmachu Głównego. Struktura przestrzeni budynku została podporządkowana zasadzie przenikania i współgrania otwartych i zamkniętych sześciennych brył, co pozwala na swobodne kształtowanie potrzebnej przestrzeni wnętrza, a w przyszłości umożliwi budowanie nowych powiązań funkcjonalnych. Zaproponowane rozwiązanie stanowi nowy model muzealnego magazynu i pracowni konserwatorskich w oparciu o zasady dostępności, partycypacji i edukacji. Budynek spełnia wysokie normy środowiskowe i daje gwarancje optymalizacji kosztów eksploatacji. Praca wpisuje się w otoczenie, stanowiąc jednocześnie jego urozmaicenie. Wzniesienie nowego pawilonu na Książęcem pozwoli przede wszystkim na rozwiązanie najpilniejszych potrzeb Muzeum w zakresie bezpieczeństwa i przechowywania dzieł sztuki przede wszystkim szczególnie wrażliwych obiektów na podłożu papierowym oraz znacząco ułatwi prowadzenie badań nad nimi.
II nagrodę otrzymała pracownia Projekt Praga z Warszawy, III – WXCA z Warszawy. Sąd konkursowy przyznał również dwa równorzędne wyróżnienia. Otrzymały je Innowacyjna Firma Architektoniczna Kamil Domachowski z Gdańska oraz szwajcarska Schmidlin Architekten z Zurychu.
źródło P2PA
Czytaj też: Muzeum | Kultura | Sztuka | Warszawa | whiteMAD na Instagramie
Jego projekt przygotował architekt Welton Becket z zespołem. Xerox Tower zbudowany został w Rochester w…
Starostwo Powiatowe w Toruniu powstanie według projektu pracowni Toprojekt.Platforma z cegły klinkierowej stanowiąca podstawę „Zespołu Starostwa”,…
Magdalenka Collection to nowa inwestycja firmy Selva Development. W podwarszawskiej Magdalence powstaną cztery wille, których…
Kościół świętego Dominika w Warszawie zaprojektował Władysław Pieńkowski. Jego surowe wnętrze jest charakterystycznym przykładem twórczości…
Daniel Kołodziejczak założył swoją firmę projektową StudioDanielK. Antechamber to jego premierowa kolekcja, którą zaprezentował podczas…
Dobrze zaprojektowany ogród nie tylko koi oczy zielenią czy oferuje miejsce do odpoczynku. Dobrze zaprojektowany…
Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.
Dowiedz się więcej