Categories: ARCHITEKTURA

Nowa część Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha zachwyca

W Krakowie rozbudowano Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha. Projekt nowej części budynku powstał w biurze Ingarden & Ewy Architekci. To jeden z ciekawszych budynków w Krakowie.

W roku 2015 minęło już 28 lat od opublikowania w Tygodniku Powszechnym wywiadu, w którym Andrzej Wajda ogłosił swój zamiar stworzenia w Krakowie Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej – stałego miejsca ekspozycji kolekcji zbiorów sztuki japońskiej Feliksa „Mangghi” Jasieńskiego. W roku 1994, gdy otwierano gotowy budynek, nikt nie przypuszczał, że ten obiekt zapoczątkuję całą serię kolejnych pomysłów Andrzeja Wajdy na tworzenie w Krakowie nowej architektury, a także nowych instytucji kulturalnych i edukacyjnych. Po tym bezprecedensowym pod każdym względem projekcie, z jego inspiracji powstały w Krakowie kolejne: Pawilon Herbaciany wraz z ogrodem, Szkoła Języka Japońskiego, Pawilon „Wyspiański 2000”, a obecnie najnowszy obiekt – jakim jest realizacja aneksu wystawienniczego Muzeum Manggha o nazwie Galeria Europa – Daleki Wschód.

Pomysł tej budowy zrodził się w roku 2004, w związku pozyskaniem przez Muzeum Manggha niewielkiej działki sąsiadującej z jej terenem od strony ulicy Konopnickiej. Głównym celem było poszerzenie zakresu międzykulturowych działań artystycznych i wystawienniczych z polsko – japońskiego na europejsko – dalekowschodni, co zbiegło się w czasie z wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej. Nowa przestrzeń wystawiennicza służyć ma prezentacji sztuki europejskiej i kultur krajów Azji Południowo-Wschodniej, aż po Półwysep Indyjski.

Nowa Galeria dysponuje dwiema salami ekspozycyjnymi umieszczonymi na dwóch kondygnacjach. Obie sale wystawowe, zgodnie z zamysłem dyrekcji Muzeum Manggha, mają charakter już obecnie klasycznych białych przestrzeni galeryjnych (tzw. „white cube”), maksymalnie neutralnych w wyrazie, umożliwiających ekspozycję różnorodnych form sztuki, głównie nowoczesnej. Tego typu sal wystawowych brakowało w głównym budynku Mangghi, jako że charakterystyka jej głównej przestrzeni wystawowej dostosowana była do wymogów ekspozycyjnych sztuki historycznej, w tym szczególnie papieru, co wymagało specjalnych gablot, dedykowanego oświetlenia i odpowiednich parametrów wilgotności i temperatury.

Nowy budynek znacząco rozszerza ten zakres, co daje kuratorom dużą swobodę w sposobie wykorzystania przestrzeni i realizacji projektów ekspozycyjnych. Ponadto Galeria wyposażona została w niezbędne zaplecza przygotowania wystaw, magazyny, przestrzeń biurową dla kuratorów i własne miejsca parkingowe w budynku.

Budynek główny Muzeum Manggha jest obiektem kompozycyjnie skończonym, o wyrafinowanej i unikatowej formie dachu, charakteryzującej się zestawieniem kilku płaszczyzn opartych o geometrię paraboloidy hiperbolicznej. Jakiekolwiek działanie uzupełniające lub kontynuujące tą kompozycję niosło by niebezpieczeństwo zaburzenia jej niezaprzeczalnej harmonii. Nowe działania projektowe w pobliżu głównego budynku, powinny moim zdaniem, uszanować i wyeksponować jego wyjątkowość i stworzyć jedynie w miarę neutralne architektoniczne tło uzupełniające i porządkujące otoczenie. Dominantą pod względem formalnym i funkcjonalnym pozostaje więc budynek Muzeum Manggha i jemu podporządkowana jest skala i kompozycja nowego budynku. Jego bryła została więc maksymalnie odsunięta od przedpola Mangghi i usytuowana w sposób taki, aby nie przesłaniała istniejącej bryły od strony ulicy Konopnickiej. Wysokość została dostosowana do skali sfalowanego dachu Mangghi.

W Galerii zaprojektowano odrębną strefę wejściową, z własnymi schodami, rampą dla niepełnosprawnych i tarasem, który może być wykorzystywany dla ekspozycji i działań artystycznych na zewnątrz budynku. Usytuowanie tarasu w tym miejscu powiększa przestrzeń publiczną przedpola Mangghi i kreuje dodatkowe wnętrze urbanistycznego ograniczone elewacjami obu budynków. W miejscu pod tarasem umieszczony został mechaniczny garaż podziemny. Linia attyki I piętra stanowi kontynuację krawędzi północnej ściany Centrum Manggha a wysokość dachu – attyki wyższej kondygnacji znajduje się poniżej górnej części świetlików budynku Centrum. Elewacje z prostych płaszczyzn szkła i szarego piaskowca, komponowane są w nawiązaniu do analogicznych form istniejącej małej architektury przedpola Mangghi – do ramp i schodów. Skośna górna część bryły elewacji południowej stanowi nawiązanie do skosów linii balustrad pochylni na przedpolu Centrum Manggha. Spokojna, prosta i oszczędna w wyrazie architektonicznym forma budynku stanowi dyskretne tło dla głównego budynku, przez co eksponuje jego charakterystyczny wyraz architektoniczny.

Od strony ul. Konopnickiej projektowana linia zabudowy nawiązuje do kierunku krawężnika i chodnika ulicy i tworzyć ma początek nowego porządku pierzei wzdłuż ulicy w kierunku Mostu Dębnickiego. Od strony północnej i wschodniej budynek sąsiaduje i jest zarazem kontynuacją architektury Szkoły Języka Japońskiego, zrealizowanej przez Fundację Kyoto – Kraków w roku 2004. Wysokość krawędzi attyki budynku Szkoły Japońskiej jest kontynuowana poprzez linię gzymsu na przylegającym fragmencie elewacji projektowanego budynku Galerii.

Recent Posts

Jest urokliwy. Stary kościół w Orlu zyskał status zabytku

Kościół świętego Macieja w Orlu ma bogatą historię. Jego początki sięgają już XV wieku. Przez…

28 kwietnia 2024

Piękny modernizm: Bankowiec, czyli Zespół mieszkaniowy BGK w Gdyni

To był największy budynek mieszkalny w przedwojennej Gdyni. Zespół mieszkalny BGK “Bankowiec” zaprojektowany został przez…

28 kwietnia 2024

Takie domy są tylko w Polsce. Świdermajery i ich unikalne dekoracje

Świdermajery to potoczna nazwa domów letniskowych, które budowano od lat 80. XIX wieku nad rzeką…

28 kwietnia 2024

Jest ogromny. Kultowy apartamentowiec Walden 7 w Barcelonie

Jego projekt w latach 70. przygotował Ricardo Bofill. Apartamentowiec Walden 7 powstał w wyniku utopijnej…

27 kwietnia 2024

Poczet słupków polskich. Jedno osiedle, kilkanaście wzorów

Zadanie słupków i blokad parkingowych jest jedno. Mają uniemożliwić pozostawienie samochodu na miejscu postojowym, które…

27 kwietnia 2024

Kolejny skrawek stolicy staje się zielony. Trwa sadzenie drzew na skwerze przy ul. Brackiej

Kolejny skrawek stolicy staje się zielony. W ramach szeroko zakrojonej inwestycji o nazwie Nowe Centrum…

26 kwietnia 2024

Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.

Dowiedz się więcej