ARCHITEKTURA

Najdłuższy na świecie tunel dla rowerów został otwarty. Jest jak dzieło sztuki

Najdłuższy na świecie tunel dla rowerów otwarty został w Bergen w Norwegii. Pozwoli on mieszkańcom szybciej poruszać się w obrębie miasta, bez konieczności pokonywania licznych wzniesień. Uwagę przyciąga nietypowy wystrój tunelu, którego kolorowe ściany i umieszczona w centralnym punkcie instalacja przywodzą na myśl galerie sztuki.

Bieg tunelu rozpoczyna się u podnóża góry Løvstakken. Jego budowa kosztowała 300 milionów koron norweskich (około 120 mln zł) i trwała cztery lata. Przejazd tunelem trwa około 10 minut. Ten sam odcinek pieszo można pokonać w 40 minut. Tunel nie jest otwarty całą dobę. Można z niego korzystać od godziny 5:30 do 23:30. Tunel ma długość wynoszącą 2,9 km.

Nie jest to jednak wyłącznie obiekt służący do transportu. Tunel ozdobiły liczne instalacje artystyczne. Wszak cała konstrukcja nie ma okien, dlatego ważne było umieszczenie elementów graficznych, które rowerzystom pozwolą oszacować swoje położenie oraz czas, jaki pozostał im do opuszczenie tunelu. W tym celu tunel zyskał kolorowe ściany oraz oświetlenie.

Atrakcyjnie wygląda zwłaszcza instalacja w centralnym punkcie, która przypomina zegar słoneczny. Wprawdzie do zegara nie docierają promienie słońca, ale Norwegowie wykorzystali sztuczne oświetlenie, dzięki temu sygnalizują aktualną porę dnia.

W tunelu powstał pas dla rowerzystów o szerokości 3,5 m oraz pas dla ruchu pieszego o szerokości 2,5 m. Co ciekawe, zamiast asfaltu w tunelu położono gumową nawierzchnię w niebieskim kolorze, podobną jak na bieżni. Dzięki temu chodzenie po takiej nawierzchni jest przyjemniejsze.

Skąd wziął się pomysł, by zbudować najdłuższy na świecie tunel dla rowerów? Okazuje się, że tunel powstał “przy okazji”. Zbudowano go bowiem obok nowej trasy tramwajowej, która również biegnie przez górę. Przepisy wymagały stworzenie tunelu ewakuacyjnego, ale lokalne władze zdecydowały, by tunel ewakuacyjny stał się ogólnodostępnym obiektem.

fot. Iver Daaland Åse

Czytaj też: Norwegia | Ciekawostki | Komunikacja miejska | Miasto | whiteMAD na Instagramie

Zdjęcie wykonano podczas prac budowlanych
fot. Iver Daaland Åse
fot. Iver Daaland Åse
fot. Iver Daaland Åse
fot. Iver Daaland Åse
fot. Iver Daaland Åse
fot. Iver Daaland Åse
fot. Iver Daaland Åse

Recent Posts

Jest urokliwy. Stary kościół w Orlu zyskał status zabytku

Kościół świętego Macieja w Orlu ma bogatą historię. Jego początki sięgają już XV wieku. Przez…

28 kwietnia 2024

Piękny modernizm: Bankowiec, czyli Zespół mieszkaniowy BGK w Gdyni

To był największy budynek mieszkalny w przedwojennej Gdyni. Zespół mieszkalny BGK “Bankowiec” zaprojektowany został przez…

28 kwietnia 2024

Takie domy są tylko w Polsce. Świdermajery i ich unikalne dekoracje

Świdermajery to potoczna nazwa domów letniskowych, które budowano od lat 80. XIX wieku nad rzeką…

28 kwietnia 2024

Jest ogromny. Kultowy apartamentowiec Walden 7 w Barcelonie

Jego projekt w latach 70. przygotował Ricardo Bofill. Apartamentowiec Walden 7 powstał w wyniku utopijnej…

27 kwietnia 2024

Poczet słupków polskich. Jedno osiedle, kilkanaście wzorów

Zadanie słupków i blokad parkingowych jest jedno. Mają uniemożliwić pozostawienie samochodu na miejscu postojowym, które…

27 kwietnia 2024

Kolejny skrawek stolicy staje się zielony. Trwa sadzenie drzew na skwerze przy ul. Brackiej

Kolejny skrawek stolicy staje się zielony. W ramach szeroko zakrojonej inwestycji o nazwie Nowe Centrum…

26 kwietnia 2024

Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.

Dowiedz się więcej