Categories: ARCHITEKTURA

Nadchodzi nowe oblicze paryskiego metra?

Projekt le Grand Paris ma na celu budowę automatycznego metra, którego trasa będzie toczyć się wokół Paryża, wzdłuż obrzeży miasta.

Trzy główne stacje będą służyć rozwojowi przedmieść Paryża- Saint Denis, Clichy-Montfermeil oraz Le Bourget. Łącznie zaplanowano wybudowanie 72 nowych stacji, a w każdym z przedmieść stanie główna stacja, która będzie miejscem kultowym i charakterystycznym. W międzynarodowych konkursach, wygrało trzech architektów: Hiszpan Enric Miralles Benedetta Tagliabue z biura EMBT został wybrany na przygotowanie projektu stacji Clichy- Monfermeil przy współpracy z francuskimi architektami i inżynierami z Bordas+ Piero. Elizabeth de Pontzamparc, Brazylijka zamieszkała w Paryżu zaprojektowała stacje Le Bourget, a Japoński architekt Kengo Kuma został ogłoszony wygranym konkursu na projekt stacji w Saint Denis.

Do znanych budowli zaprojektowanych przez Kengo Kumę należy Teehaus we Frankfurcie. Słynny architekt przedstawił nowy plan dla stacji paryskiego metra Saint-Denis Pleyel. Projekt zakłada, że stacja stanie się łącznikiem między Saint- Denis, położonym na północnych przedmieściach Paryża, a stolicą Francji. Każdego dnia 250 000 osób korzysta ze stacji. Jest to najwyższa liczba przemieszczeń się ludności w związku z pracą. Nowa stacja metra byłaby wielkim udogodnieniem jak i zaproszeniem dla Paryżan do wizyty w Saint Denis.

Stacja Kengo Kumy będzie mieć 45,000 metrów kwadratowych, 9 pięter, w tym 4 piętra poniżej ziemi. Znajdziemy tam sklepy, multimedialną bibliotekę oraz centrum biznesowe. Każde piętro stacji będzie przedłużeniem przestrzeni publicznej, w której poziomy będą łączyć się poprzez spirale. Projekt ma na celu otworzyć przedmieścia oraz stworzyć interakcje ze stolicą. Dzięki nowej stacji, miasto Saint Denis zwiększy swoje znaczenie.

Gare Saint- Denis Pleyer będzie zbudowany w kształcie klina. Architekt planuje użyć szkła oraz stali. Materiały te mają przypominać tory kolejowe. Te prawdziwe tory, naziemne, będą znajdować się w przedniej części budynku, a wstęp do metra będzie na poziomie piwnicy. Wokół stacji zbiegać będą pochyłe tarasy, które prowadzić będą do ogrodu na dachu, idealnego na odpoczynek po pracy.

Który z projektów podoba Wam się najbardziej?

Autor:Karolina Hein

Zdjęcia od: Kengo Kuma & Associates, EMBT oraz Elizabeth de Pontzamparc.

Recent Posts

Nowoczesne wille pod Warszawą – Magdalenka Collection od Selva Development

Magdalenka Collection to nowa inwestycja firmy Selva Development. W podwarszawskiej Magdalence powstaną cztery wille, których…

3 maja 2024

Jego wnętrze zaskakuje. Kościół świętego Dominika w Warszawie

Kościół świętego Dominika w Warszawie zaprojektował Władysław Pieńkowski. Jego surowe wnętrze jest charakterystycznym przykładem twórczości…

2 maja 2024

Stworzył piękną kolekcję. Daniel Kołodziejczak i jego meble

Daniel Kołodziejczak założył swoją firmę projektową StudioDanielK. Antechamber to jego premierowa kolekcja, którą zaprezentował podczas…

2 maja 2024

Zaprojektowali ogród marzeń. Nero Garden autorstwa Eklekt Atelier

Dobrze zaprojektowany ogród nie tylko koi oczy zielenią czy oferuje miejsce do odpoczynku. Dobrze zaprojektowany…

2 maja 2024

Zespół budynków mieszkalnych niczym białe perły

Zespół budynków mieszkalnych zaprojektował Martin Cenek. Zbudowane zostały w 2022 r. w Pradze w Czechach.…

1 maja 2024

Kosztował 24,8 mln zł. Rekordowa cena za penthouse w Gdańsku

Penthouse znajduje się w inwestycji Deo Plaza przy ulicy Chmielnej w Gdańsku. To dwupoziomowa przestrzeń…

1 maja 2024

Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.

Dowiedz się więcej