DESIGN

Polacy zaprojektowali maszynę do nauki pisania alfabetem Braille’a

Zespół ekspertów pracowni Metaphor przeprojektował urządzenie Mountbatten do nauki pisania alfabetem Braille’a, które opracowała firma Harpo. Dzięki zmianom edukacyjny gadżet zyskał nowy wygląd i stał się skuteczniejszy w nauce niewidomych i słabowidzących osób.

W rzeczywistości, w której znaleźliśmy się kilka miesięcy temu, gdy wybuch ogólnoświatowej pandemii zweryfikował wszelkie systemy: wartości, gospodarcze, bezpieczeństwa, polityczne i inne, także design zyskał nowe znaczenie. Zamiast kolejnego modelu nowej sofy, sukienki czy samochodu prawdziwą potrzebą stało się zaprojektowanie maseczki ochronnej czy przyłbicy, gdzie nie forma, a jej funkcjonalność i ilość powielanych egzemplarzy stała się niekwestionowaną wartością.

Projektowanie dla ekstremalnych użytkowników, czyli osób, które mają skrajne potrzeby, np. dzieci, osób starszych, niepełnosprawnych czy osób z pewnymi dysfunkcjami, uszlachetnia design, nadaje mu nowego znaczenia. Tak było w przypadku procesu projektowego, który zespół Metaphor prowadził dla firmy Harpo – największego w Polsce dostawcy urządzeń dla osób niewidomych i słabowidzących, który zwrócił się do ekspertów z pytaniem: „Jak możemy ulepszyć nasze urządzenie Mountbatten do nauki pisania alfabetem Braille’a dla dzieci niewidomych i słabowidzących?”.

Badania etnograficzne i wywiady pogłębione z użytkownikami doprowadziły do wniosku, że Mountbatten… wykluczał swoich użytkowników społecznie, podkreślał ich niepełnosprawność i w efekcie nie integrował ich z otoczeniem. Nowym wyzwaniem stał się nie lifting projektu, ale zaprojektowanie urządzenia od nowa z uwzględnieniem potrzeb dzieci i ich opiekunów, którzy go polubią i z którego będą z dumą korzystać.

Kilkuetapowe warsztaty z zespołem projektowym, który składał się z pracowników firmy, osób niewidomych, słabowidzących, nauczycieli i rodziców, dały podstawę do stworzenia projektów, wreszcie prototypów gotowych do testowania. W efekcie procesu projektowego nowy Mountbatten stał się nowoczesny i prostszy w formie. Zostały rozdzielone i ulepszone dwie jego funkcje — maszyny do pisania i drukarki, dzięki temu urządzenie stało się mobilne, co jest podstawową potrzebą dla współczesnych użytkowników.

Potrzeba dostępności komunikacji, bycia online przez większą część dnia jest uniwersalna dla większości grup społecznych, od nastolatków po osoby aktywne zawodowo. W równej mierze dotyczy to osób słabowidzących czy niewidomych. Rozwiązaniem stają się nowe technologie.

Doskonałym przykładem wykorzystania technologii w projektowaniu dla ekstremalnych użytkowników jest produkt BraillePen 20, nad którym firma Harpo obecnie pracuje z zespołem konsultantów i badaczy Metaphor. Jest to nowa wersja BraillePena, która będzie bardziej rozwinięta technologicznie, z większą liczbą sterowników łączących się z innymi urządzeniami jak telefony komórkowe, komputer, notatniki elektroniczne. Pobieranie danych z chmury umożliwi dostęp do skrzynki mailowej, kalendarza czy biblioteki książek. Pomimo wielości funkcji, nowa wersja produktu pozostanie ergonomiczna i mobilna (w wersji kieszonkowej). Urządzenie ma trafić do użytkowników o wyższych wymaganiach, ambitnych, którzy mają duże potrzeby wymiany informacji i chcą mieć do nich szybki dostęp. Pozwoli to na ograniczenie ilości sprzętów potrzebnych zwykle osobom niewidomym do sprawnego funkcjonowania. Dzięki temu BraillePen będzie służył większej aktywizacji zawodowej osób słabowidzących i niewidomych, umożliwiał naukę i pracę w biurze, a także rozwijanie zainteresowań. Premiera produktu planowana jest za 2 lata.

Zarówno Mountbatten, jaki i BraillePen 20, nad którym pracujemy z firmą Harpo, to projekty, które angażują nasz zespół w wyjątkowy sposób. Na każdym etapie od badań potrzeb użytkowników, zdiagnozowania problemów i braków w istniejących na rynku produktach, po analizę trendów i całą pracę z zespołem firmy, technologami, projektantami oraz rzeczywistymi odbiorcami, w tym wypadku osobami niewidomymi lub słabowidzącymi, mamy przekonanie, że design rozumiany jako proces projektowy pomaga skutecznie rozwiązywać najbardziej istotne problemy społeczne. Wykorzystanie technik pracy stosowanych na co dzień przez projektantów daje nam bliskość obcowania z realnym odbiorcą, gdy ani na chwilę nie tracimy z oczu jego potrzeb, wielokrotnie testujemy i ulepszamy rozwiązania zanim dotrzemy do finalnego rozwiązania. To praca organiczna, niemająca nic z próżności przypisywanej designowi wypaczonemu przez rozbuchany konsumpcjonizm. Design ma teraz swój czas próby. Jest tyle usług, produktów czy strategii funkcjonowania firm na rynku do zaprojektowania na nowo – mówi Anna Wróblewska CEO Metaphor.

Projekt pt. „Opracowanie nowego w skali świata notatnika brajlowskiego BraillePen 20 dla osób niewidomych i słabowidzących” jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.

Metaphor – zespół interdyscyplinarnych ekspertów wspierający firmy i instytucje w budowaniu strategii rozwoju oraz w projektowaniu i wdrażaniu zmian strukturalnych pod kątem zarządzania innowacją i designem. Metaphor koordynuje proces projektowy powstawania nowych produktów i usług korzystając z wielu metodyk, m.in.: design thinking, service design, user experience, product design, lean startup oraz z autorskiej metodologii: Innovation&Design Management. Wszystkie projekty łączy idea humanizacji biznesu oraz odpowiadanie na realne potrzeby użytkowników. Firmę założyła i prowadzi Anna Wróblewska – pierwsza w Polsce konsultantka Design Management , autorka i kierownik merytoryczny pierwszych w Polsce studiów podyplomowych Zarządzanie innowacją. Design Management . Klientami Metaphor są m.in .: OX, ENEA, Kronopol, Leroy Merlin, Classen, ALVO Medical, Bolsius, HARPO, AGORA, BZ WBK, Raiffeisen Polbank Polska, Urząd Miasta Poznania, Kielecki Park Technologiczny, Estrada Poznańska, Volkswagen Poznań, Visa, PARP, Benefit System, NC+, Uniwersytet SWPS.

Czytaj też: Ciekawostki | Dzieci | Edukacja | Zdrowie

źródło: materiały prasowe Metaphor

View Comments

  • Nie doceniłam POLSKIEJ mentalności. Czy mogę otrzymać wyjaśnienie dlaczego mój komentarz został usunięty? Być może to błąd systemu? Pytam rzeczowo nie stosuję agresji, mam inne zdanie. Ufam, że to nadal w kraju jest dopuszczalne (choć przyznaję nie mieszkam w nim od ponad 6 lat zatem mogę się mylić).

  • Męczące to przyznam, że przy każdym produkcie/ usłudze trzeba dopisać to niezwykłe POLACY ZROBILI.
    Język jakiego na świecie używa się, by podkreślić rzeczy, rozwiązania, idee rozwiązujące potrzeby ludzi nie uzurpuje sobie prawa do tego by podkreślać "narodowość", pochodzenie rozwiązania. Nadto kiedy na świecie "zhumanizowany biznes" przybiera na prędkości i sile aktywnie dzieląc się wiedzą, angażując wielowymiarowo środowiska z różnych obszarów wiedzy, tym samym realnie wywierając wpływ na zmianę w społeczeństwie, organizacjach... . W Polsce grupa mało transparentnych przedsiębiorców o choduje elitę "designerów". Brak dyskursu na temat roli projektanta, uprzywilejowanej pozycji, odpowiedzialności społecznej powoduje, że przykłady takie jak ten zaprzeczają wartościom filozofii mającej swoje korzenie w latach 60-tych. Ahh i ten modernistyczny dyskurs między formą a funkcją oraz "uszlachetnienie designu" warto zrewidować. SIęgnięcie do kulu artykułów lub książek które są "spoza narodowego podwórka pomoże"

Recent Posts

Jest urokliwy. Stary kościół w Orlu zyskał status zabytku

Kościół świętego Macieja w Orlu ma bogatą historię. Jego początki sięgają już XV wieku. Przez…

28 kwietnia 2024

Piękny modernizm: Bankowiec, czyli Zespół mieszkaniowy BGK w Gdyni

To był największy budynek mieszkalny w przedwojennej Gdyni. Zespół mieszkalny BGK “Bankowiec” zaprojektowany został przez…

28 kwietnia 2024

Takie domy są tylko w Polsce. Świdermajery i ich unikalne dekoracje

Świdermajery to potoczna nazwa domów letniskowych, które budowano od lat 80. XIX wieku nad rzeką…

28 kwietnia 2024

Jest ogromny. Kultowy apartamentowiec Walden 7 w Barcelonie

Jego projekt w latach 70. przygotował Ricardo Bofill. Apartamentowiec Walden 7 powstał w wyniku utopijnej…

27 kwietnia 2024

Poczet słupków polskich. Jedno osiedle, kilkanaście wzorów

Zadanie słupków i blokad parkingowych jest jedno. Mają uniemożliwić pozostawienie samochodu na miejscu postojowym, które…

27 kwietnia 2024

Kolejny skrawek stolicy staje się zielony. Trwa sadzenie drzew na skwerze przy ul. Brackiej

Kolejny skrawek stolicy staje się zielony. W ramach szeroko zakrojonej inwestycji o nazwie Nowe Centrum…

26 kwietnia 2024

Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.

Dowiedz się więcej