ARCHITEKTURA

Połączyli stare i nowe. Most w Siekierkach z platformą widokową

Most znajduje się w Siekierkach w województwie zachodniopomorskim. Projekt jego renowacji powstał w pracowni MXL4 architekci. Podczas prac dawny kolejowy most wyremontowano, zmieniono w pieszo-rowerowy trakt i powiększono o imponującą platformę widokową.

Most w Siekierkach to pieszo-rowerowa konstrukcja, która powstała w wyniku przebudowy zabytkowego granicznego mostu kolejowego w Siekierkach. Architekci na jej szczycie zaprojektowali punkt widokowy. Dzięki tej przebudowie całość z szacunkiem odnosi się do historycznej formy, ale jednocześnie przypomina nowoczesną rzeźbę. Most ma 785 metrów długości. Zbudowany został w 1892 roku jako kolejowy. Konstrukcja została zniszczona w 1945 roku – wysadzili ją wycofujący się żołnierze niemieccy. Po wojnie most odbudowano, ale nie kursowały po nim pociągi. W 2018 roku Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego i Urząd Barnim-Oderbruch podpisały umowę, dzięki której most stał się konstrukcją dla pieszych i rowerzystów.

Most przebiega nad rozlewiskami starorzecza Odry, stanowiącego siedlisko ptaków i obszar o ogromnej wartości przyrodniczej. Teren inwestycji jest częścią Cedyńskiego Parku Krajobrazowego. Most jest kluczowym elementem dużego programu budowy sieci tras rowerowych w województwie zachodniopomorskim i stanowi polską, wschodnią część przeprawy granicznej przez Odrę.

Przygotowując projekt renowacji architekci nie chcieli ingerować w kształt przęseł mostu. Ich zadaniem było podkreślenie liniowego charakteru – rytmu dziewięciu powtarzalnych kratownicowych modułów przęseł. Dopiero pod koniec prac na moście posadzono dwukondygnacyjną platformę widokową. Most jest przyjazny pieszym i rowerzystom. Konstrukcję uzupełniają siedziska i stoliki, przy których można odpocząć podziwiając krajobraz regionu. Dodatkowym atutem platformy widokowej jest częściowe zadaszenie – w przypadku nagłego deszczu można tam się skryć. Jednocześnie na platformie może przebywać 50 osób.

Co ciekawe, biegnąca po moście trasa rowerowa wykonana została z płyt kompozytowych o bardzo dużej odporności na warunki atmosferyczne oraz uszkodzenia mechaniczne. Jej producent zapewnia, że tak wykonana ścieżka z powodzeniem przetrwa 50 lat!

Inwestycja realizowana jest wspólnie ze stroną niemiecką. Nasz sąsiad odpowiada za adaptację zachodniej części przeprawy przez Odrę. Zakończenie inwestycji planowane jest na czerwiec 2022 roku. Koszt realizacji inwestycji po polskiej stronie to 12 mln zł.

Czytaj też: Ciekawostki | Kolej | Podróże | whiteMAD na Instagramie

fot. Anna Nowokuńska

Recent Posts

Przebudowa starej praskiej kamienicy. Elegancki budynek posiada teraz przestronne tarasy

Praski Břevnov to dzielnica wyjątkowa pod wieloma względami. Pomimo bliskości tętniącego życiem centrum i głównych…

29 kwietnia 2024

Maja Ganszyniec współpracuje z BMW. Zaprojektowała modułowy zestaw mebli

Projektantka mebli i przedmiotów użytkowych stworzyła dla BMW wyjątkowy obiekt, który pełni funkcję stoiska ekspozycyjnego…

29 kwietnia 2024

Marian Lalewicz: wielki architekt warszawsko-petersburski. Jego dzieła do dziś budzą zachwyt

Marian Lalewicz to jeden z najznakomitszych architektów przedwojennej Polski. Działał nie tylko w kraju, ale…

29 kwietnia 2024

Tak pracują architekci. Zaglądamy do wnętrza pracowni Kubieniec + Długosz!

Szewc w podartych butach chodzi? Może! My jednak dziś nie o szewcach, a o architektkach,…

29 kwietnia 2024

Pałacyk Rektorski z ul. Koszykowej. Neorokokowa perełka czeka na renowację

Na ul. Koszykowej 80, przy ruchliwym skrzyżowaniu z ul. Tytusa Chałubińskiego, stoi mały budynek. Choć…

29 kwietnia 2024

Jest urokliwy. Stary kościół w Orlu zyskał status zabytku

Kościół świętego Macieja w Orlu ma bogatą historię. Jego początki sięgają już XV wieku. Przez…

28 kwietnia 2024

Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.

Dowiedz się więcej