ARCHITEKTURA

Przebudowa Placu Trzech Krzyży. Tak zmieni się historyczny plac!

Przebudowa Placu Trzech Krzyży w Warszawie ruszy jeszcze w tym roku. Rewitalizacja Placu Trzech Krzyży obejmie wymianę nawierzchni, modyfikację ciągów komunikacyjnych w tym stworzenie nowych ścieżek rowerowych, poprawę bezpieczeństwa pieszych poprzez stworzenie nowych przejść naziemnych i zastosowanie sygnalizacji świetlnej. Przebudowa Placu Trzech Krzyży, ze względu na obecność w tym miejscu pętli autobusowej oraz historyczny charakter placu, była konsultowana zarówno z Zarządem Transportu Miejskiego, jak i z Mazowieckim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. 

Przebudowa ma na celu nie tylko poprawę bezpieczeństwa, ale także usprawnienie komunikacji samochodowej jak i pieszej, a także poprawę estetyki tego historycznego miejsca. Po remoncie na Placu Trzech Krzyży powstanie kluczowy odcinek trasy rowerowej, a piesi zyskają sygnalizację na najbardziej niebezpiecznym przejściu w centrum i wygodniejsze przesiadki.

Przebudowa Placu Trzech Krzyży – większe bezpieczeństwo dla pieszych

Remont Placu Trzech Krzyży i jego okoli trwa już od jakiegoś czasu. W ostatnich latach na placu Trzech Krzyży wyremontowano chodniki oraz wymieniono oświetlenie, montując latarnie stylizowane na zabytkowe pastorały. Wciąż jednak jezdnia jest w kiepskim stanie, rowerzyści nie mają tutaj swojej trasy a piesi z duszą na ramieniu przechodzą przez jezdnię. Teraz to się zmieni.

Zaplanowano remont jezdni samego placu i fragmentów ulic dochodzących do niego, a także ronda de Gaulle’a oraz krótkiego odcinka ulicy Nowy Świat łączącego te dwa punkty. To kolejny remont jezdni zaplanowany na ten rok, po ogłoszonych niedawno planach obejmujących m.in. ulice Sławka, Odyńca, Chodecką, Saską, Egipską czy Czecha. Tym razem jednak mowa o jednym z centralnych placów stolicy. Inwestycja zakłada budowę sygnalizacji świetlnej oraz azyli na przejściu dla pieszych na wysokości kościoła św. Aleksandra, po południowej stronie placu. Poprawi ona bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu, którzy mają w tym miejscu do pokonania szerokie jezdnie. Obie zebry przez trzy i cztery pasy ruchu, zostały ocenione kolejno na 1 i na 0 w audycie przejść dla pieszych. To jedne z najbardziej niebezpiecznych przejść w centrum miasta.

Tak zmieni się Plac Trzech Krzyży w Warszawie 

Plac Trzech Krzyży z nową infrastrukturą rowerową

Ważnym elementem projektu jest nowa infrastruktura rowerowa. Remont jezdni to idealny moment na jej wyznaczenie. Obecnie ciągła trasa rowerowa prowadząca aż z Wilanowa urywa się dokładnie przed placem Trzech Krzyży, kończy się nieoczekiwanie na chodniku u zbiegu z Alejami Ujazdowskimi. Sytuację poprawi nowa sieć dróg rowerowych oraz pasów rowerowych na jezdni. Plac Trzech Krzyży to skomplikowany splot wielu ulic i kierunków ruchu oraz ważny węzeł komunikacji miejskiej. Zaprojektowanie infrastruktury rowerowej stanowiło więc spore wyzwanie – nie można było naruszyć zasadniczej geometrii ulic, trzeba było uwzględnić potrzeby komunikacji autobusowej oraz wymogi przedstawione przez  konserwatora zabytków.

Po wschodniej stronie placu, od Alej Ujazdowskich do ulicy Książęcej, biec będzie dwukierunkowa droga dla rowerów będąca naturalnym przedłużeniem trasy w Alejach. Na dalszym odcinku powstaną jednokierunkowe pasy rowerowe wyznaczone na jezdni i biegnące zgodnie z kierunkiem ruchu. W ten sposób rowerzyści pokonają fragment Nowego Światu oraz rondo de Gaulle’a. Pas rowerowy znajdzie się też po zachodniej stronie placu.

Na wysokości ulicy Smolnej, która stanowi granicę zmian od północy, powstanie krótki dwukierunkowy łącznik rowerowy. Korzystając z niego, rowerzyści będą mogli wykonać manewr, który w wielu relacjach zastąpi konieczność okrążania wielopasmowego ronda razem z samochodami. Łączniki, w formie dwukierunkowych dróg dla rowerów, powstaną też na południowym krańcu inwestycji. W ten sposób nowa trasa połączy się z ulicą Wiejską oraz z ul. Mokotowską. W rejonie drugiej z nich ZDM przebuduje wspólny ciąg pieszo-rowerowy – wydzielając z niego osobną drogę dla rowerów i chodnik. Zaprojektowano też rezerwy w kierunku ulic Hożej i Żurawiej umożliwiające na łatwe wprowadzenie tam w przyszłości dwukierunkowego ruchu rowerów.

Poniżej widok z lotu ptaka na Plac Trzech Krzyży z 1945 roku oraz obecnie

Przebudowa Placu Trzech Krzyży – konsultacje z ZTM i MWKZ

Ze względu na obecność pętli autobusowej projekt był konsultowany z Zarządem Transportu Miejskiego. Na wysokości Instytutu Głuchoniemych powstanie nowy przystanek autobusowy, który zastąpi istniejące przystanki rozrzucone dziś po wschodniej stronie placu. W ten sposób znacznie poprawią się przesiadki – pasażerowie będą mogli odjechać z jednego wspólnego przystanku w kierunku północnym.

Plac jest zabytkowy, dlatego na wszystkie prace musiał wyrazić zgodę Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków. Ostateczna wersja projektu jest zgodna z jego stanowiskiem, skupia się na poprawie warunków ruchu pieszych, kierowców i rowerzystów z uwzględnieniem ważnej roli autobusów miejskich. Konserwator zabytków zwrócił uwagę na istniejące osie widokowe oraz układ kompozycyjny i urbanistyczny placu. Z tego powodu układ ulic nie ulegnie większym zmianom, do minimum ograniczone zostały też plany związane z zielenią.

Na oferty w przetargu na przebudowę placu ZDM czeka do 2 czerwca. Wybrany wykonawca będzie miał 180 dni na realizację powierzonego mu zadania.

Jeśli zainteresował Cię ten artykuł zachęcamy do zapoznania się z historią Placu Trzech Krzyży w Warszawie oraz poznania zmian, które miały miejsce w jego architekturze i urbanistyce w ostatnim stuleciu. Więcej historycznych zdjęć oraz porównanie (PRZED / PO), znajdziecie w poniższym artykule: UTRACONE ZABYTKI: KOŚCIÓŁ PW. ŚW. ALEKSANDRA NA PLACU TRZECH KRZYŻY W WARSZAWIE. 

źródło: um.warszawa.pl / zdjęcia: um.warszawa.pl 

Czytaj też: Architektura w Polsce | Warszawa | Metamorfoza | Ciekawostki | Zabytek | whiteMAD na Instagramie

Recent Posts

Jego wnętrze zaskakuje. Kościół świętego Dominika w Warszawie

Kościół świętego Dominika w Warszawie zaprojektował Władysław Pieńkowski. Jego surowe wnętrze jest charakterystycznym przykładem twórczości…

2 maja 2024

Stworzył piękną kolekcję. Daniel Kołodziejczak i jego meble

Daniel Kołodziejczak założył swoją firmę projektową StudioDanielK. Antechamber to jego premierowa kolekcja, którą zaprezentował podczas…

2 maja 2024

Zaprojektowali ogród marzeń. Nero Garden autorstwa Eklekt Atelier

Dobrze zaprojektowany ogród nie tylko koi oczy zielenią czy oferuje miejsce do odpoczynku. Dobrze zaprojektowany…

2 maja 2024

Zespół budynków mieszkalnych niczym białe perły

Zespół budynków mieszkalnych zaprojektował Martin Cenek. Zbudowane zostały w 2022 r. w Pradze w Czechach.…

1 maja 2024

Kosztował 24,8 mln zł. Rekordowa cena za penthouse w Gdańsku

Penthouse znajduje się w inwestycji Deo Plaza przy ulicy Chmielnej w Gdańsku. To dwupoziomowa przestrzeń…

1 maja 2024

Najpiękniejszy dach secesji. Gran Hotel Ciudad de México

Ten neoklasycystyczny hotel skrywa w sobie zachwycające secesyjne wnętrze. Wybudowany pod koniec XIX wieku Gran…

30 kwietnia 2024

Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.

Dowiedz się więcej