Bar Złota Kurka otwarty został w 1952 roku w budynku przy ulicy Marszałkowskiej 55/73. Trwający obecnie remont lokalu jest źródłem odkryć starych elementów dekoracyjnych, które wcześniej zostały zamalowane lub zabudowane.
O pierwszych odkryciach w lokalu pisaliśmy kilka tygodni temu. Odkryto wtedy mozaiki i płyty ceramiczne z motywami roślinnym i zwierzęcymi. Biuro Stołecznego Konserwatora Zabytków postanowiło sprawdzić, czy na piętrze dwupoziomowego baru również znalazły się dekoracje ceramiczne. Wykonane odkrywki wskazują, że płytki w większości zostały skute. Pozostały po nich tylko zachowane w zaprawie odciski. Jedynie kilka gładkich płytek przetrwało przy wnęce podokiennej w jednym z pomieszczeń.
Na ścianie przy schodach na piętro widoczne są ocalałe płytki zamalowane białą farbą, pod którą czytelny jest wypukły rysunek motywów zwierzęcych i roślinnych. Po zeskrobaniu farby ukazują się płytki z dekoracją charakterystyczną dla zakładu produkcyjnego w Łysiej Górze.
Na parterze w odkrywce pod gresowymi płytkami widoczny jest ciekawie opracowany fragment posadzki. Jest to lastryko w dwóch kolorach – szarym i beżowym, uzupełnione ceramiczną, czworoboczną wstawką wykonaną z kolorowych drobnych płytek, zwanych iryskami. Jak wygląda posadzka w całości dowiemy się po zdemontowaniu wszystkich gresowych płyt.
Zaskoczeniem jest kolor płytek we wnękach grzejnikowych, przysłoniętych dekoracyjnymi kratami, które znajdują się na piętrze baru. Pomalowane teraz na biało są w rzeczywistości czarne. Natomiast biała obecnie drewniana rama kraty była pierwotnie pociągnięta lakierobejcą w kolorze bliskim mahoniowemu. Sztukateryjne fasety na piętrze miały kolor ugrowy.
Bar Złota Kurka mieścił się nieprzerwanie od 1952 r. w budynku przy ul. Marszałkowskiej 55/73. Charakterystycznym elementem wystroju lokalu są znajdujące się na parterze dekoracje wykonane w 1952 r. Są to dwie ścienne mozaiki – animalistyczne kompozycje autorstwa Hanny Żuławskiej oraz ukryta do niedawna pod panelami pcv, dekoracja ścienna, wykonana z płytek ceramicznych o wymiarach 15 na 15 cm.
Pomieszczenia na prawie całej wysokości pokrywają ceramiczne kafelki, gładkie i wzorzyste przedstawiające zwierzęta i motywy roślinne. Wykonania ponad 13 tysięcy wzorzystych płytek ceramicznych podjęła się Spółdzielnia Pracy Rękodzieła Ludowego i Artystycznego „Kamionka” z Łysej Góry (gładkie zostały najprawdopodobniej wykonane w Radomskich Zakładach Ceramiki Technicznej). Kafelki miały zdobić nie tylko Złotą Kurkę, ale inne bary MDM-u, w tym kawowy, owocowy, a także mięsny i rybny. Płytki wykonane w niecałe dwa miesiące zostały zaprojektowane przez Bolesława Książka, artystę ceramika, technologa, kierownika artystycznego spółdzielni.
Czytaj też: Ciekawostki | Warszawa | Zabytek | whiteMAD na Instagramie
Kilka tygodni wcześniej podczas remontu odkryto starą mozaikę:
źródło: Biuro Stołecznego Konserwatora Zabytków
Jego projekt przygotował architekt Welton Becket z zespołem. Xerox Tower zbudowany został w Rochester w…
Starostwo Powiatowe w Toruniu powstanie według projektu pracowni Toprojekt.Platforma z cegły klinkierowej stanowiąca podstawę „Zespołu Starostwa”,…
Magdalenka Collection to nowa inwestycja firmy Selva Development. W podwarszawskiej Magdalence powstaną cztery wille, których…
Kościół świętego Dominika w Warszawie zaprojektował Władysław Pieńkowski. Jego surowe wnętrze jest charakterystycznym przykładem twórczości…
Daniel Kołodziejczak założył swoją firmę projektową StudioDanielK. Antechamber to jego premierowa kolekcja, którą zaprezentował podczas…
Dobrze zaprojektowany ogród nie tylko koi oczy zielenią czy oferuje miejsce do odpoczynku. Dobrze zaprojektowany…
Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.
Dowiedz się więcej