Motorówka „Samarytanka” wcześniej zdobiła rondo Czechosłowackie. Teraz jednostka stała się częścią plenerowej ekspozycji Muzeum Marynarki Wojennej.
Stocznia Gdynia otwarta została w 1922 roku. Ówcześnie miała być kołem zamachowym polskiej gospodarki. Pierwszą jednostką, która została zaprojektowana przez stoczniowców i następnie zbudowana była stalowa motorówka „Samarytanka”.
„Samarytanka” ma 15 metrów długości i szerokość 3,8 m. Jednostkę zbudowano na zlecenie Urzędu Morskiego i wynikała z potrzeby posiadania motorówki na użytek portowego lekarza, który transportował chorych ze statków do szpitala na Babich Dołach.
Historyczna motorówka została dokładnie odnowiona. W czwartek 17 sierpnia jednostka odbyła się uroczystość, podczas której symbolicznie podniesiono muzealną banderę i flagę Urzędu Morskiego na „Samarytance”.
„Samarytanka” – pierwszy statek zbudowany w gdyńskiej stoczni. Początek lat 30., statek sanitarny. Zwiększający się ruch w porcie, budujące się miasto – to wszystko wymagało, aby zabezpieczyć się przed epidemiami, przed chorobami zakaźnymi. I stąd „Samarytanka”, która członków załogi lub pasażerów ze stojących na redzie statków, u których podejrzewano, że mogą być zakaźnie chorzy, transportowała do szpitala w Babim Dole. Statek być może nie do końca udany. Ale to dziecko, pierwsze dziecko. Miała ta łódź swój epizod w czasie drugiej wojny światowej. W sierpniu ’39 zmobilizowana. Nie nawalczyła się, bo i nie miała jak ani czym, ale transportowała chorych i zapewne jakieś ładunki. Dzisiaj pięknie odnowiona, wszystkie elementy drewniane są nowe. Podniesiona została bandera i flaga Urzędu Morskiego. Bardzo się z tego cieszymy. Ona już na stałe wpisała się w krajobraz gdyńskiego muzealnictwa – mówi Tomasz Miegoń, dyrektor Muzeum Marynarki Wojennej.
Jak dowiadujemy się z komunikatu opublikowanego na stronie Gdynia.pl, jednostka miała wiele wad, była powolna i mało zwrotna. Negatywnie odbierano też układ pomieszczeń, który utrudniał pracę sanitariuszom. W efekcie jeszcze w latach 30. portowy lekarz zrezygnował z jej użytkowania, a motorówka trafiła do Kapitanatu Portu. Podczas II wojny światowej Niemcy przemianowali jednostkę na „Stegen” i używali jej głównie do prac portowych, modernizując ją i wymieniając silnik. Pod koniec wojny jednostkę odnaleziono porzuconą i bez silnika. Dopiero w 1971 roku „Samarytanka” trafiła do Stoczni Gdynia, gdzie została wyremontowana.
Dziś jednostka ustawiona jest przed Muzeum Marynarki Wojennej i sąsiaduje z kutrem pościgowym „Batory”.
fot. Karolina Szypelt
źródło: UM Gdynia
Czytaj też: Gdynia | Ciekawostki | Historia | Zabytek | whiteMAD na Instagramie
Kolonia amerykańska w katowickim Giszowcu stanowi jeden z najbardziej oryginalnych zespołów mieszkalnych nie tylko na…
Zbudowano go w 1883 roku. Dworzec w niewielkim Życzynie to zabytkowy obiekt administracyjnie położony w…
Domy przy lesie w Pagórskiej Woli zaprojektowali architekci Łukasz Derus i Katarzyna Pikiewicz-Derus z pracowni…
Stadion Dziesięciolecia (oficjalna nazwa: Stadion Dziesięciolecia Manifestu Lipcowego) to jedyny w swoim rodzaju pomnik polskiego…
Prof. dr hab. Jan Zachwatowicz był jednym z głównych specjalistów zaangażowanych w proces odbudowy polskich…
Dom letniskowy państwa Kaufmannów, znany szerzej jako „Fallingwater” jest jednym z najdoskonalszych projektów Franka Lloyda…
Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.
Dowiedz się więcej