ARCHITEKTURA

Studenci z Polski zaprojektowali most w Kopenhadze i zajęli II miejsce

Most Floating Islands mógłby powstać w Kopenhadze. Studenci z Politechniki Poznańskiej zgłosili swoją koncepcję i zachwycili jury. Ich propozycja polega na połączeniu ruchu pieszych i rowerzystów w bezkolizyjny sposób.

Projekt Polaków wyprzedził ponad 150 projektów z całego świata i zajął II miejsce. Gratulacje należą się całemu zespołowi studentów II stopnia architektury na Politechnice Poznańskiej. Członkami zespołu są: Paweł Danielak, Bartek Bruzda, Nina Lipowska i Marceli Sobański.

Zadaniem uczestników konkursu było zaprojektowanie mostu dla pieszych i rowerzystów, który nie będzie ograniczał się do podstawowych funkcjonalności mostu. Konstrukcja ma stać się elementem miastotwórczym, miejscem publicznym, które będzie chętnie odwiedzane przez mieszkańców i turystów. Sprowadza się to do głównej idei mostu jako architektonicznej konstrukcji, która z historycznego punktu widzenia skracała odległości i pozwalała użytkownikom zaoszczędzić cenny czas, aby pokonać odległość między brzegami. Organizatorzy konkursu City Link zwrócili uwagę na mosty, aby w symboliczny sposób uhonorować ten element budownictwa, który w bezpośredni sposób przyczynił się do rozwoju cywilizacji.

Pomimo upływu czasu rowery nie tracą na popularności, szczególnie na dużych obszarach miejskich, gdzie umożliwiają szybkie dojazdy nawet w godzinach szczytu. Dodatkowo rośnie świadomość społeczna w kwestii ekologii i zdrowia, stąd coraz częstsze podróże rowerem do szkoły czy pracy. Kopenhaga jest tutaj doskonałym przykładem. Władze miasta od dziesiątek lat przyjmują prorowerowe rozwiązania ułatwiając cyklistom podróżowanie po ulicach stolicy Danii. W takie założenie wpisuje się propozycja z Polski.

Widzimy, jak dobra infrastruktura miejska kieruje wybory ludzi w stronę bardziej ekologicznego transportu. Dlatego podczas tworzenia projektu koncepcyjnego mostu naszym nadrzędnym celem było stworzenie obiektu ze wszystkimi wymaganymi funkcjami, bez uszczerbku dla jego funkcjonalności – mówią autorzy projektu.

Zespół z Politechniki Poznańskiej zaproponował dwie bezkolizyjne trasy przez rzekę, które na szczycie tworzą swego rodzaju górkę do spędzania czasu na świeżym powietrzu. Dzięki zastosowanej konstrukcji, młodym architektom nie tylko udało się zmaksymalizować powierzchnię użytkową mostu, ale także stworzyć unikalną i charakterystyczną nową formę architektoniczną dla Kopenhagi.

Organizatorem konkursu jest UNI competitions. Wyniki ogłoszono 28 maja 2020 r.

Czytaj też: Urbanistyka | Miasto | Komunikacja miejska | Ciekawostki

źródło: uni.xyz

Recent Posts

Jest urokliwy. Stary kościół w Orlu zyskał status zabytku

Kościół świętego Macieja w Orlu ma bogatą historię. Jego początki sięgają już XV wieku. Przez…

28 kwietnia 2024

Piękny modernizm: Bankowiec, czyli Zespół mieszkaniowy BGK w Gdyni

To był największy budynek mieszkalny w przedwojennej Gdyni. Zespół mieszkalny BGK “Bankowiec” zaprojektowany został przez…

28 kwietnia 2024

Takie domy są tylko w Polsce. Świdermajery i ich unikalne dekoracje

Świdermajery to potoczna nazwa domów letniskowych, które budowano od lat 80. XIX wieku nad rzeką…

28 kwietnia 2024

Jest ogromny. Kultowy apartamentowiec Walden 7 w Barcelonie

Jego projekt w latach 70. przygotował Ricardo Bofill. Apartamentowiec Walden 7 powstał w wyniku utopijnej…

27 kwietnia 2024

Poczet słupków polskich. Jedno osiedle, kilkanaście wzorów

Zadanie słupków i blokad parkingowych jest jedno. Mają uniemożliwić pozostawienie samochodu na miejscu postojowym, które…

27 kwietnia 2024

Kolejny skrawek stolicy staje się zielony. Trwa sadzenie drzew na skwerze przy ul. Brackiej

Kolejny skrawek stolicy staje się zielony. W ramach szeroko zakrojonej inwestycji o nazwie Nowe Centrum…

26 kwietnia 2024

Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.

Dowiedz się więcej