Categories: WYDARZENIA

Wystawa Magdaleny Abakanowicz w DESA Unicum w Warszawie

Wystawa w DESA Unicum „Magdalena Abakanowicz. Synteza sztuk”, organizowana w otoczeniu minionej ekspozycji prac polskiej artystki w Tate Modern w Londynie i bieżącej wystawy w galerii Heine Onstad pod Oslo, prezentuje wszystkie techniki i materiały w bogatym repertuarze Abakanowicz. Nie zabraknie rzeźb i grafik, a także niezwykle rzadkich w kontekście jej całej twórczości obrazów olejnych na płótnie. Przede wszystkim jednak warto odwiedzić wystawę ze względu na Abakany – tkaniny, które zdają się żyć własnym życiem.

Wystawa monograficzna Magdaleny Abakanowicz w DESA Unicum to unikalna szansa zobaczenia znacznej liczby prac z różnych okresów twórczości artystki w jednym miejscu. Jej sztuka, która nieustannie święci triumfy za granicą, regularnie pojawia się w najlepszych galeriach i muzeach na całym świecie. W ostatnim czasie odbyły się dwie duże wystawy w Londynie i w Oslo, które zdecydowanie skradły Abakany.

Abakany to gobeliny o trójwymiarowym, performatywnym charakterze – tkaniny pracują ze światłem i powietrzem, a dodatkowo mogą być odbierane także zmysłem węchu. Stąd często nazywane są dziełami totalnymi, które, podobnie jak architektura, działają na wiele zmysłów, nie tylko na wzrok czy dotyk. Sama artystka uważała, że Abakany były swoistym pomostem między nią a światem zewnętrznym i kreowały jej własny, bezpieczny świat.

Abakanowicz mówiła, że człowiek to „struktura włóknista” i ten zamysł najlepiej widoczny jest właśnie w tkaninach. W latach 60.-80. ubiegłego wieku stworzyła serię monumentalnych dzieł wykonanych z różnych włókien, m.in. sizalu czy mocnego powrozu. Odeszła tym samym od tradycyjnego rozumienia gobelinu i stworzyła nową tendencję w europejskiej sztuce tekstylnej. Wykonywała także rzeźby z tkanin, swobodnie zwisające z sufitu, które będzie można podziwiać na wystawie w DESA Unicum. W sumie znalazło się na niej aż 6 Abakanów – mówi Wiktor Komorowski, kurator wystawy i ekspert DESA Unicum.

Jednak nie tylko Abakany pojawią się na listopadowej ekspozycji. Warto zwrócić uwagę także na obrazy olejne na płótnie, które są rzadkością w twórczości Abakanowicz. Artystka tworzyła je tylko na początku swej twórczej działalności, lecz widać w nich wiele wątków, które przewijały się potem w tkaninach i rzeźbach.

Rysunki na papierze, akwarele, grafiki oraz oleje obrazują sposób myślenia Abakanowicz o formach przestrzennych i stanowią przykład artystycznej syntezy sztuk, co staraliśmy się pokazać na wystawie. W niezwykły sposób potrafiła wyrazić to samo doznanie zmysłowe za pomocą różnych technik, dzięki czemu, obcując na przykład z jej tkaninami, możemy doznać tych samych wrażeń, co podczas podziwiania jej prac olejnych czy rzeźb – dodaje Wiktor Komorowski.

Wystawa nie byłaby pełna bez figur kroczących, będących znakiem rozpoznawczym Abakanowicz. Prezentowany Tłum to zestaw 20 posągów z brązu „Caminando”, pochodzący ze słynnej kolekcji Robina Williamsa, światowej sławy komika oraz aktora, oraz jego żony, Marshy Williams. Jak opowiadała córka, Zelda Williams, gwiazdor podążał za instynktem w wyborze obiektów do swojej kolekcji, a uwagę Marshy zwracały za to prace, które przemawiały do niej pod względem estetycznym. Pomimo iż sama nigdy nie aspirowała do bycia artystką, otaczała się ludźmi kreatywnymi, a poprzez kolekcjonowanie starała się dodatkowo stwarzać artystom okazję do tworzenia. Wystawa w DESA Unicum to niepowtarzalna okazja, aby obejrzeć rzeźby, znajdujące się do tej pory w prywatnej kolekcji i niedostępne szerszej publiczności.

Oprowadzanie kuratorskie po wystawie

W sobotę 18 listopada o godz. 13.30 odbędzie się otwarte oprowadzanie kuratorskie po wystawie „Magdalena Abakanowicz. Synteza Sztuk”. Spotkanie poprowadzą Wiktor Komorowski i Natalia Kowalek – eksperci DESA Unicum, którzy przybliżą fenomen i wielowymiarowość dzieł Abakanowicz. To niepowtarzalna okazja, by w jednym miejscu i czasie doświadczyć różnych wymiarów artystycznej ekspresji. Szczegółowy harmonogram i dodatkowe informacje pojawią się wkrótce na stronie wydarzenia.

Kuratorzy wystawy: Wiktor Komorowski i Natalia Kowalek

W ofercie znajduje się szeroki wachlarz przedziałów cenowych, od prac, których cena startowa waha się w okolicach 12 000 – 18 000 zł, aż po reprezentację w przedziale 1 200 000 – 12 000 000 zł. Najwyższą estymację osiągnął zestaw figur kroczących „Caminando” (8 000 000 – 12 000 000 zł).

Wystawa monograficzna Magdaleny Abakanowicz: 

termin: 10 – 23.11.2023

aukcja: 23.11.2023, godz. 19:00,

dom aukcyjny DESA Unicum,

ul. Piękna 1A, Warszawa

.

Czytaj też: Rzeźba | Sztuka | Kultura | Warszawa | Muzeum | Wystawa | whiteMAD na Instagramie

Recent Posts

Jest urokliwy. Stary kościół w Orlu zyskał status zabytku

Kościół świętego Macieja w Orlu ma bogatą historię. Jego początki sięgają już XV wieku. Przez…

28 kwietnia 2024

Piękny modernizm: Bankowiec, czyli Zespół mieszkaniowy BGK w Gdyni

To był największy budynek mieszkalny w przedwojennej Gdyni. Zespół mieszkalny BGK “Bankowiec” zaprojektowany został przez…

28 kwietnia 2024

Takie domy są tylko w Polsce. Świdermajery i ich unikalne dekoracje

Świdermajery to potoczna nazwa domów letniskowych, które budowano od lat 80. XIX wieku nad rzeką…

28 kwietnia 2024

Jest ogromny. Kultowy apartamentowiec Walden 7 w Barcelonie

Jego projekt w latach 70. przygotował Ricardo Bofill. Apartamentowiec Walden 7 powstał w wyniku utopijnej…

27 kwietnia 2024

Poczet słupków polskich. Jedno osiedle, kilkanaście wzorów

Zadanie słupków i blokad parkingowych jest jedno. Mają uniemożliwić pozostawienie samochodu na miejscu postojowym, które…

27 kwietnia 2024

Kolejny skrawek stolicy staje się zielony. Trwa sadzenie drzew na skwerze przy ul. Brackiej

Kolejny skrawek stolicy staje się zielony. W ramach szeroko zakrojonej inwestycji o nazwie Nowe Centrum…

26 kwietnia 2024

Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.

Dowiedz się więcej