ARCHITEKTURA

Dworzec kolejowy w Chełmie zostanie przebudowany. Tak będzie wyglądać

Kolejarze szykują prawdziwą gratkę. Dworzec kolejowy w Chełmie zyska zupełnie nowe oblicze. Pierwotny gmach został zbudowany w latach 60. i przebudowany w postmodernistycznym stylu pod koniec lat 90. Wkrótce ruszy kolejna przebudowa, dzięki której mieszkańcy Chełma zyskają unikalny, zatopiony w zieleni dworzec będący również miejscem spotkań mieszkańców. Nad projektem pracuje firma Pas Projekt.

Wybudowany w latach 60. dworzec przejdzie olbrzymią metamorfozę, która pozwoli nadać mu nową formę. Głównym jej celem będzie dostosowanie budynku do obecnych standardów w obsłudze podróżnych i wymagań technicznych. Dzięki temu znikną efekty przeprowadzonej pod koniec lat 90. przebudowy w stylu postmodernistycznym. Bryła obiektu utrzyma swój dawny, modernistyczny charakter, ale zostanie poddana modyfikacjom. Dworzec w Chełmie będzie się składał z trzech kondygnacji. Na parterze zaprojektowano utrzymane w wysokim standardzie przestrzenie związane z obsługą podróżnych (hol/poczekalnie, kasy biletowe, ogólnodostępne toalety) oraz powierzchnie komercyjne i przeznaczone na użytek samorządu lokalnego. Na pierwszym piętrze będą mieściły się przestrzenie biurowe, a w podziemiu zaplecze techniczne budynku.

Przebudowa chełmskiego dworca kolejowego ma symboliczny charakter. To w Chełmie miała zostać ulokowana Wschodnia Dyrekcja Kolei Państwowych, jednak ze względu na wybuch II wojny światowej nie udało się zrealizować tego ambitnego przedsięwzięcia. Jestem dumny, że po wielu latach chełmski dworzec kolejowy odzyska należny mu blask i stanie się jedną z wizytówek miasta – mówi Jakub Banaszek, prezydent Chełma.

Oprócz nowego zagospodarowania przestrzeni w budynku w projekcie przebudowy uwzględniono kilka ciekawych rozwiązań architektonicznych. Hol dworca będzie posiadał wysokość dwóch kondygnacji, a na jednej z jego ścian zostanie umieszony plan miasta w formie orła. Jest on nawiązaniem do rozbudowy w 20-leciu międzywojennym miasta Chełm o Osiedle „Dyrekcja”. Układ urbanistyczny tego osiedla przypominał kształtem zarys orła, co symbolizowało odrodzenie państwa polskiego oraz jego rozwój gospodarczy. 

Z kolei elewacja budynku będzie wykonana z kredowojasnej cegły licowej. To z kolei nawiązanie do przemysłu związanego z wydobyciem i przetwórstwem kredy, które doprowadziło do rozwoju Chełma w latach 20. XX wieku. Przedstawiając inne interesujące rozwiązania architektoniczne, warto wspomnieć o zadaszeniu części placu dworcowego. Dzięki temu stanie się on typowo miejskim placem przewidzianym dla ogródków kawiarni i restauracji dworcowych, a także do odpoczynku. Bardzo istotnym elementem opracowywanego projektu jest również zieleń. Stanowi ona charakterystyczny dla architektury modernizmu kontrast z kredowojasną elewacją. Jest ona również symbolem dzisiejszych czasów, w których trwa walka ze zmianami klimatycznymi, a w budownictwie stosowane jest coraz więcej rozwiązań ograniczających negatywny wpływ budynków na środowisko. 

Nowe rozwiązania przestrzenno-architektoniczne to nie koniec zmian. Dworzec po przebudowie stanie się budynkiem nowoczesnym. Będzie w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Na dworcu zostaną zamontowane elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej. Poprawi się bezpieczeństwo, gdyż w ramach inwestycji przewidziano montaż systemów monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu, a także systemu sygnalizacji pożaru. Całością nowych instalacji i urządzeń będzie zarządzał system BMS (Building Management System). Dodatkowo w budynku przewidziano systemy wykorzystujące odnawialne źródła energii.

Przebudowa dworca w Chełmie jest jednym z projektów realizowanych w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jest on współfinansowany ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Czytaj też: Kolej | Komunikacja miejska | PKP

Tak dworzec w Chełmie wyglądał w 2009 r., fot. Yusek

 

źródło: PKP S.A.

Recent Posts

Biurowiec w zieleni. Nowa siedziba Instytutu Łukasiewicz-Itech w Warszawie

Będzie mieć 32 m wysokości. Nowa siedziba Instytutu Łukasiewicz-Itech i Centrum Łukasiewicz zbudowana zostanie w…

30 kwietnia 2024

Mieszkanie z nutką vintage. Właściciele to miłośnicy dizajnu z dawnych lat!

Mieszkanie z nutką vintage to najnowsza realizacja pracowni projektowej Grupa NONO. Właściciele mieszkania to miłośnicy…

30 kwietnia 2024

Moda high fashion – odrobina luksusu w Twojej szafie!

Lubisz niecodzienne połączenia, odważne kroje i fasony, a także wysoką jakość ubrań? Chcesz w dobrym…

30 kwietnia 2024

Pomnik Kindertransportów w Gdańsku. Upamiętnia transporty dzieci żydowskich do Anglii

Pomnik Kindertransportów znajduje się w gdańskim w Śródmieściu, przy dworcu kolejowym Gdańsk Główny. Upamiętnia transporty…

30 kwietnia 2024

Ogrody Królewskie na Wawelu otworzyły się dla zwiedzających. Można tam zobaczyć wystawę rzeźb

Ogrody Królewskie na Wawelu zostały otwarte dla wszystkich zwiedzających. Po raz pierwszy w historii udostępniono…

30 kwietnia 2024

Tak rośnie łódzkie żelazko. Narożna część jest już gotowa

Projekt NEW IRON przygotowali architekci z pracowni Marcina Tomaszewskiego REFORM Architekt. Łódzkie żelazko to nowoczesny…

29 kwietnia 2024

Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.

Dowiedz się więcej