Categories: DESIGN

„The Invisible Store of Happiness” na Clerkenweel Design Week

Instalacja “The Invisible Store of Happiness” to przykład kreatywnego wykorzystania drewna oraz rzemieślniczego kunsztu . Pracuje nad nią duet utalentowanych, brytyjskich artystów – Laura Ellen oraz Sebastian Cox.

Sebastian zdobył uznanie jako artysta, który wykorzystuje dawną technikę krótkiej rotacji drzew. Pozyskuje surowiec z systematycznie wycinanych drzew, co przyczynia się do tworzenia zdrowych i zróżnicowanych gatunkowo lasów. Charakterystyczną cechą projektów Coxa jest prosta forma, funkcjonalność, powściągliwość, lekkość i trwałość. Jego prace wyróżnia także osobisty stosunek do procesu tworzenia, co widać w łączeniach i solidność konstrukcji. Wszystkie projekty wykonuje ręcznie, w większości we własnym warsztacie.

Lauren Ellen to z kolei znana brytyjska rzeźbiarka, która większość swoich  prac tworzy w miejscu ich przeznaczenia, czyli w plenerach i miejskich pejzażach. Jej rzeźby można podziwiać m.in. w Chatsworth, w londyńskim centrum Somerset House oraz New Art Centre w Roche Court. Laura tworzy także projekty zdobiące wnętrza prywatnych mieszkań i galerii. Wiele z nich można było zobaczyć w Sainsbury Centre w Norwich (2011), galerii Jerwood Space w Londynie (2010) oraz londyńskiej The Saatchi Gallery podczas wystawy „Collect” (2013).

Ich wspólne dzieło, instalacja “the Invisible Store of happiniess” to intrygująca plątanina wijących się w przestrzeni drewnianych listewek zamkniętych w granicach zewnętrznej ramy. Trzymetrowej wysokości rzeźba z miękkiego klonu i wiśni amerykańskiej opierać się będzie na potężnej ramie wykonanej z drewna giętego przy użyciu pary.

Zleceniodawcą projektu jest Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC). Jak wyjaśnia David Venables, dyrektor europejskiego oddziału tej organizacji: „Prezentowanie potencjału amerykańskiego drewna liściastego jest najważniejszym elementem naszej działalności. Wspierając instalacje projektowane przez młodych, zdolnych designerów z myślą o takich wydarzeniach jak Clerkenwell Design Week, możemy zaprezentować możliwości tego surowca oraz udowadniamy, że projektanci z powodzeniem mogą z niego tworzyć niezwykłe przedmioty wyróżniające się doskonałym wzornictwem i kunsztem wykonania”.

Z drewna miękkiego klonu i wiśni amerykańskiej młodzi twórcy przygotowali stelaż o eliptycznym kształcie, który jest przykładem znajomości stolarstwa i doskonałego rzemiosła. Następnie z drewna giętego na parze uformowali olbrzymi łuk – większość jego elementów została połączona ręcznie za pomocą czopów osadzonych we wpustach, bez użycia kleju. Elementy solidnej ramy pocięli na paski przy pomocy urządzeń do obróbki drewna, a następnie moczyli w Tamizie nieopodal warsztatu Sebastiana w Woolwich, aby nadać im plastyczną giętkość.

Instalcja zostanie poddana ocenie przez firmę  PE International, która od kilku lat inwestuje w prace nad opartym na analizie Oceny Cyklu Życia (LCA) profilowaniem środowiskowym realizowanych projektów.

„Jesteśmy w stanie stworzyć szczegółowe, naukowe profile wszystkich realizowanych przez nas projektów. Dzięki tym danym designerzy, przedstawiciele branży i użytkownicy końcowi wiedzą jaki jest wpływ projektów z drewna na środowisko. Jestem przekonany, że już w niedalekiej przyszłości wszystkie produkty będą obowiązkowo poddawane ocenie środowiskowej” – powiedział David Venables.

Instalację będzie można podziwiać w dniach 19-21 maja 2015 roku w bramie zabytkowego Muzeum Zakonu św. Jana w londyńskiej dzielnicy Clerkenwell podczas 6. edycji popularnego festiwalu Clerkenwell Design Week. Jest to jedna z najpopularniejszych imprez w kalendarzu designu. Organizowany po raz szósty festiwal jest tłumnie odwiedzany przez brytyjskich i międzynarodowych designerów. W ubiegłym roku w imprezie wzięło udział ponad 32 tys. architektów i projektantów oraz 250 marek. W ciągu ostatnich dwudziestu lat unikalne domy w londyńskiej dzielnicy Clerkenwell zostały zaadoptowane na studia i pracownie przez architektów, projektantów i artystów. Dzięki firmom, które ulokowały tutaj swoje siedziby, dzielnica ta stała się brytyjskim inkubatorem innowacji i kreatywności.

 

.

źródło: materiały prasowe

Recent Posts

Biurowiec w zieleni. Nowa siedziba Instytutu Łukasiewicz-Itech w Warszawie

Będzie mieć 32 m wysokości. Nowa siedziba Instytutu Łukasiewicz-Itech i Centrum Łukasiewicz zbudowana zostanie w…

30 kwietnia 2024

Mieszkanie z nutką vintage. Właściciele to miłośnicy dizajnu z dawnych lat!

Mieszkanie z nutką vintage to najnowsza realizacja pracowni projektowej Grupa NONO. Właściciele mieszkania to miłośnicy…

30 kwietnia 2024

Moda high fashion – odrobina luksusu w Twojej szafie!

Lubisz niecodzienne połączenia, odważne kroje i fasony, a także wysoką jakość ubrań? Chcesz w dobrym…

30 kwietnia 2024

Pomnik Kindertransportów w Gdańsku. Upamiętnia transporty dzieci żydowskich do Anglii

Pomnik Kindertransportów znajduje się w gdańskim w Śródmieściu, przy dworcu kolejowym Gdańsk Główny. Upamiętnia transporty…

30 kwietnia 2024

Ogrody Królewskie na Wawelu otworzyły się dla zwiedzających. Można tam zobaczyć wystawę rzeźb

Ogrody Królewskie na Wawelu zostały otwarte dla wszystkich zwiedzających. Po raz pierwszy w historii udostępniono…

30 kwietnia 2024

Tak rośnie łódzkie żelazko. Narożna część jest już gotowa

Projekt NEW IRON przygotowali architekci z pracowni Marcina Tomaszewskiego REFORM Architekt. Łódzkie żelazko to nowoczesny…

29 kwietnia 2024

Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.

Dowiedz się więcej