Categories: ARCHITEKTURA

Jest z XIX w. Dworzec w niewielkim Gąsocinie odżyje

Dworzec w Gąsocinie dziś jest nieczynny, jednak wkrótce to się zmieni. Kolejarze zapowiedzieli właśnie kompleksową przebudowę zabytkowego budynku. Na dworcu powstanie przestrzeń obsługi podróżnych, a piętro wynajmie lokalny samorząd dla celów kulturalnych.

Drewniany dworzec kolejowy w Gąsocinie położony jest przy linii kolejowej nr 9, która łączy regiony nadbałtyckie z południem Europy. Dokładna data jego budowy nie jest znana, ale szacuje się, że były to lata 1877-1880. Obiekt zbudowano w typowym dla dworców stylu, który nawiązuje do tradycyjnej rosyjskiej architektury drewnianej obszarów w wiejskich. W przeszłości przez stację przebiegała trasa Kolei Nadwiślańskiej. W 1995 r. budynek dworca wpisany do rejestru zabytków architektury i budownictwa województwa mazowieckiego.

Zabytkowy dworzec ma dwie kondygnacje. Bryła składa się z piętrowego głównego korpusu oraz dwóch bocznych jednokondygnacyjnych dobudówek przy ścianach szczytowych. Zewnętrzne ściany mają dużo detali architektonicznych z drewna. Jego podmurówka wykonana została z kamienia polnego, ściany główne są drewniane, a całość przykryta dachami dwuspadowymi krytymi blachą ocynkowaną.

Podczas konferencji prasowej kolejarze zapowiedzieli, że dworzec zostanie przebudowany z uwzględnieniem jego zabytkowego charakteru. Jednocześnie będą chcieli, by mogły korzystać z niego osoby z niepełnosprawnościami. Po remoncie na parterze powstaną: poczekalnia, toalety i przestrzeń dla kas biletowych. Na piętrze dzięki porozumieniu z samorządem lokalnym, powstanie przestrzeń na cele społeczno-kulturalne.

W budynku zamontowany zostanie system BMS (Building Management System), który ma pozwolić na optymalizację zużycia wody, energii elektrycznej i cieplnej. Pojawi się też monitoring. Dodatkowo przebudowany zostanie plac przed dworcem, gdzie prócz nowej zieleni wydzielone zostaną miejsca parkingowe dla aut i rowerów.

1940 r. fot. Hokemo TV, wikimedia.org, licencja: CC BY 4.0

Przebudowa dworca kolejowego w Gąsocinie jest finansowana ze środków własnych PKP S.A. Inwestycja została podzielona na dwa etapy. Za opracowanie dokumentacji projektowej wraz z nadzorem autorskim dla zadania inwestycyjnego pn. „Przebudowa dworca kolejowego Gąsocin” będzie odpowiedzialna firma MAPLE sp. z o.o. z Katowic. Następnie, po zakończeniu tych prac, ogłoszone zostanie postępowanie na wybór wykonawcy robót budowlanych. Wstępnie planowany termin zakończenia inwestycji to 2026 rok.

źródło: PKP S.A.

Czytaj też: Dworzec kolejowy | Renowacja | Drewno | Zabytek | whiteMAD na Instagramie

1940 r. fot. Hokemo TV, wikimedia.org, licencja: CC BY 4.0
wizualizacja

Recent Posts

Amerykańskie osiedle na Górnym Śląsku. Kolonia powstała w latach 20. dla rodzin z USA

Kolonia amerykańska w katowickim Giszowcu stanowi jeden z najbardziej oryginalnych zespołów mieszkalnych nie tylko na…

9 maja 2024

Jest prawie cały z drewna. Zabytkowy dworzec w Życzynie jak nowy

Zbudowano go w 1883 roku. Dworzec w niewielkim Życzynie to zabytkowy obiekt administracyjnie położony w…

9 maja 2024

Domy przy lesie w Pagórskiej Woli. Elewację pokrywa modrzew!

Domy przy lesie w Pagórskiej Woli zaprojektowali architekci Łukasz Derus i Katarzyna Pikiewicz-Derus z pracowni…

9 maja 2024

Stadion Dziesięciolecia – kultowe miejsce sportu i pomnik polskiego komunizmu

Stadion Dziesięciolecia (oficjalna nazwa: Stadion Dziesięciolecia Manifestu Lipcowego) to jedyny w swoim rodzaju pomnik polskiego…

9 maja 2024

Jan Zachwatowicz – zasłużony orędownik odbudowy warszawskiej Starówki

Prof. dr hab. Jan Zachwatowicz był jednym z głównych specjalistów zaangażowanych w proces odbudowy polskich…

8 maja 2024

Najsłynniejszy dom modernizmu. Fallingwater Franka L. Wrighta

Dom letniskowy państwa Kaufmannów, znany szerzej jako „Fallingwater” jest jednym z najdoskonalszych projektów Franka Lloyda…

8 maja 2024

Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.

Dowiedz się więcej