Zakopiańskie Kuźnice – to miejsce, w którym można wyruszyć na najważniejsze tatrzańskie szlaki. W tej części Zakopanego znajduje się także jedna z najbardziej popularnych atrakcji, jaką jest kolej na Kasprowy Wierch. Pracownia Bernatowicz Architektura przygotowała projekt biura obsługi klienta, w którym umiejętnie połączyła nowoczesny design i przedwojenną historię tego miejsca. W tym celu wykorzystano stare elementy, w tym odnalezione nastawniki z dawnej maszynowni.
Kolej na Kasprowy Wierch powstała w 1935 roku. Inicjatorem przedsięwzięcia budowy kolei był ówczesny prezes Polskiego Związku Narciarskiego i wiceminister komunikacji Aleksander Bobkowski. Stało się to 45 lat po pierwszym wejściu na tatrzański szczyt – dokonali tego w 1890 roku Klimek Bachleda i Karol Potkański. Budowa kolei budziła jednak spore kontrowersje i sprzeciw wielu osób. Przeciwnicy zwracali uwagę na zagrożenia ekologiczne wynikające z inwestycji. Prace poszły jednak błyskawicznie. Od wbicia łopaty do przewiezienia pierwszych podróżnych na znajdujący się na wysokości 1987 m n.p.m. szczyt minęło zaledwie 227 dni. Stało się to w 1936 roku.
Robotnicy w czasie budowy musieli jednak zmierzyć się z licznymi przeciwnościami. – Wśród nich były prace na stromych występach skalnych, brak odpowiedniego zaplecza technicznego czy trudne warunki atmosferyczne. Budowę prowadzono na dwie, trzy zmiany, a w szczytowej fazie pracowało przy niej nawet 1000 osób – przybliża historię Aleksander Bernatowicz, właściciel pracowni Bernatowicz Architektura.
W 1938 roku zbudowano także obserwatorium meteorologiczne na Kasprowym Wierchu, które wraz ze stacją górną kolei są najwyżej położonymi budynkami w Polsce. Z lat 30. pochodzą również dolne budynki stacji. Ich projekt został powierzony Annie i Aleksandrowi Kodelskim z Warszawy. – Postawili na styl modernistyczny, wykorzystując żelbet oraz duże ilości kamienia granitowego – mówi Aleksander Bernatowicz. Sam Bernatowicz niemal 90 lat później przystąpił do zaprojektowania biura obsługi klienta kolei linowej na Kasprowy Wierch znajdującego się w historycznym budynku.
Projektując nowe biuro wykorzystano uratowane elementy sterownicze z dawnej maszynowni, w tym charakterystyczne nastawniki. – To oryginalne przełączniki z obrotowym kołem u góry. Ponadto nad belkami umieściliśmy zabytkowy model kolejki, która kursowała niegdyś na tej trasie, odnalezionej w magazynach Polskich Kolei Linowych – przybliża Bernatowicz. Motywem wnętrza stały się natomiast elementy kojarzone z koleją linową, czyli stal nierdzewna oraz beton. Biel oraz naturalne drewno stanowią natomiast kolorystyczne dopełnienie i tło dla tych materiałów. W projekcie wykorzystano między innymi takie elementy wystroju jak minimalistyczne lampy czy fotele i meble marki VANK.
Pochodzący z Zakopanego architekt, Aleksander Bernatowicz, w swoich projektach stara się łączyć nowoczesny design z historycznym kontekstem miejsc. Niedawno pisaliśmy w whiteMAD o jego projekcie dworca w Zakopanem, o którym więcej można przeczytać tutaj.
Tekst: Tomasz Kobylański
Zdjęcia: Mikołaj Walczewski, zbiory NAC
Zobacz również: Architektura | Wnętrza | Zabytek | Zakopane
Kolejna zabytkowa wielorodzinna kamienica na Oruni odzyskała dawny blask. Jest to już dwunasta inwestycja Gdańskich…
Zlokalizowany przy placu Trzech Krzyży w Warszawie Instytut Głuchoniemych przejdzie modernizację. Inwestycja pozwoli zapewnić dzieciom…
Dune House to nowy projekt autorstwa pracowni REFORM ARCHITEKT Marcina Tomaszewskiego. Projektując budynek architekt chciał…
Studio COSMO zaprojektowało na nowo mieszkanie kamienicy z lat 30. XX wieku, położone w jednej…
To jedno z nielicznych tego typu obiektów w Polsce. Stacja meteorologiczna w Dusznikach-Zdroju jest cennym…
Ratusz staromiejski w Malborku to jeden z garstki zabytków, które zachowały się na tutejszym Starym Mieście…
Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.
Dowiedz się więcej