ARCHITEKTURA

Modernistyczna wiata kolejki w Szczecinie objęta ochroną konserwatora

W Szczecinie trwają przygotowania do budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Pociągi wrócą na linie, które są nieużwane w ruchu pasażerskim już od kilku lat. Odnowiony ma zostać przystanek na Pogodnie. Teraz okazało się, że modernistyczna wiata kolejki w Szczecinie zostanie zachowana.

Budowa miejskiej kolejki realizowana jest przez Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego wspólnie z PKP PLK. Już w lipcu 2018 r. udało się podpisać umowę z wykonawcami. W ramach inwestycji na tory mają powrócić pociągi pasażerskie, które pojadą ze Szczecina do Polic. Istniejące już przystanki zostaną przebudowane, niektóre pojawią się w zupełnie nowych miejscach.

Odnowiony ma również zostać przystanek Szczecin Pogodno. Obecnie istnieje tam zadaszenie, które zbudowane zostało w 1973 r. Jego autorem jest duet architektów: Danuta Lisiecka (projekt architektoniczny) oraz Henryk Kowalczyk (projekt konstrukcyjny).  Zadaszenie wykonane zostało w konstrukcji żelbetowej. Wiaty wprost nawiązywały do wyburzonych kilka lat temu charakterystycznych kielichów dworca w Katowicach. Wraz z pojawieniem się informacji o budowie miejskiej kolejki rozgorzała dyskusja, co z modernistyczną wiatą zrobić. Szczecińscy architekci wystosowali apel, aby zachować zadaszenie, wskazując, że taka konstrukcja jest unikalna w skali Szczecina.

fot. Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego

Apel pomógł i wszystko wskazuje na to, że zadaszenie uda się uratować. PKP PLK wydało komunikat, że postępowanie w tej sprawie zakończyło i konserwator wpisał wiatę do rejestru zabytków.

Zakres i możliwości prowadzonych prac na przystanku Szczecin Pogodno ustali badanie konstrukcji wiat i analizy projektanta – informuje Marta Burczyk z zespołu prasowego PKP PLK.

Potencjał, jaki tkwi w modernistycznym zadaszeniu wydobyli Igor Klyus, Krzysztof Żywucki oraz Sebastian Łabędź. Wizualizacje ich autorstwa pojawiły się na blogu i profilu „Architektura w Szczecinie” na Facebooku. Na przygotowanych przez nich wizualizacjach koncepcyjnych widać wiaty w doskonałej formie. Trzymamy kciuki, że właśnie tak będą wyglądać po zakończeniu renowacji.

Zobacz również: Dworzec kolejowy | Szczecin | Zabytek | Renowacja | Urbanistyka

koncepcja przygotowana przez zespół: Igor Klyus, Krzysztof Żywucki, Sebastian Łabędź
koncepcja przygotowana przez zespół: Igor Klyus, Krzysztof Żywucki, Sebastian Łabędź
koncepcja przygotowana przez zespół: Igor Klyus, Krzysztof Żywucki, Sebastian Łabędź

Modernistyczna wiata kolejki w Szczecinie

zdjęcie: Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego

wizualizacje: Architektura w Szczecinie (architektura-w-szczecinie.blogspot.com)

Recent Posts

Jego wnętrze zaskakuje. Kościół świętego Dominika w Warszawie

Kościół świętego Dominika w Warszawie zaprojektował Władysław Pieńkowski. Jego surowe wnętrze jest charakterystycznym przykładem twórczości…

2 maja 2024

Stworzył piękną kolekcję. Daniel Kołodziejczak i jego meble

Daniel Kołodziejczak założył swoją firmę projektową StudioDanielK. Antechamber to jego premierowa kolekcja, którą zaprezentował podczas…

2 maja 2024

Zaprojektowali ogród marzeń. Nero Garden autorstwa Eklekt Atelier

Dobrze zaprojektowany ogród nie tylko koi oczy zielenią czy oferuje miejsce do odpoczynku. Dobrze zaprojektowany…

2 maja 2024

Zespół budynków mieszkalnych niczym białe perły

Zespół budynków mieszkalnych zaprojektował Martin Cenek. Zbudowane zostały w 2022 r. w Pradze w Czechach.…

1 maja 2024

Kosztował 24,8 mln zł. Rekordowa cena za penthouse w Gdańsku

Penthouse znajduje się w inwestycji Deo Plaza przy ulicy Chmielnej w Gdańsku. To dwupoziomowa przestrzeń…

1 maja 2024

Najpiękniejszy dach secesji. Gran Hotel Ciudad de México

Ten neoklasycystyczny hotel skrywa w sobie zachwycające secesyjne wnętrze. Wybudowany pod koniec XIX wieku Gran…

30 kwietnia 2024

Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.

Dowiedz się więcej