ARCHITEKTURA

Nowy przystanek kolejowy w Krakowie z blachy falistej. Miało być inaczej?

Jego budowa jeszcze trwa. W Krakowie powstaje przystanek kolejowy Kraków Grzegórzki. Jego budowę zapowiedziano już w 2017 roku. Pokazano wtedy wizualizacje, na których widać transparentne ściany i zadaszenie przystanku. Jednak zamiast przezroczystego tworzywa pojawiła się blacha falista.

To duża inwestycja warta blisko miliard złotych. W Krakowie trwa przebudowa linii kolejowej w centrum miasta. Pracami objęty jest odcinek od Krakowa Głównego do Krakowa Płaszowa. Budowana jest między innymi druga para torów, dzięki czemu zwiększy się przepustowość tego odcinka, a w mieście i regionie będzie mógł funkcjonować system kolei aglomeracyjnej.

Tuż obok przystanku tramwajowego Hala Targowa budowany jest nowy przystanek kolejowy – Kraków Grzegórzki. Jego wygląd budzi jednak kontrowersje bo zamiast transparentnej przesłony i zadaszenia na przystanku pojawił się kilkusetmetrowy ciąg z blachy falistej.

Kolejarze tłumaczą, że nie jest to docelowy wygląd przystanku. Po krytyce internautów na fanpage “Kraków po kolei” na Facebooku pojawiło się oświadczenie:

Szanowni Państwo w związku z licznymi komentarzami informujemy, że widoczna na zdjęciach blacha to wewnętrzna część konstrukcji wiaty, która docelowo nie będzie widoczna. Zarówno od strony peronu jak i od strony zewnętrznej przystanek będzie miał inną elewację. Prosimy o cierpliwość – będziemy na bieżąco publikować tutaj postępy prac budowlanych.

Tak przystanek wyglądał na wizualizacji opublikowanej w 2017 roku:

wizualizacja z 2017 roku

Jednak wydaje się, że przezroczyste ściany pozostaną już tylko pamiątką na wizualizacjach. Dlaczego tak się stało?

Zadanie realizowane jest w formule „Projektuj i buduj”, na podstawie projektów wykonawczych przygotowanych wcześniej przez inwestora. Cała dokumentacja projektowa, w tym wygląd i budowa przystanku, jego kolorystyka i wyposażenie, była przedmiotem uzgodnień m.in. z małopolskim wojewódzkim konserwatorem zabytków oraz opiniowana przez plastyka miasta Krakowa. Wykonawca na etapie realizacji wprowadził zmiany w kolorystyce niektórych elementów wykończenia przystanku, które również zostały pozytywnie zaopiniowane przez plastyka miasta Krakowa – czytamy wypowiedź Piotra Hamarnika z PKP PLK, którą opublikowała Gazeta Krakowska.

W sumie przystanek Kraków Grzegórzki będzie miał dwa perony. Pierwsze pociągi zaczną zabierać stąd pasażerów w przyszłym roku.

Czytaj też: Archialert | Kolej | Ciekawostki | whiteMAD na Instagramie

fot. PKP PLK

Recent Posts

Najsłynniejszy dom modernizmu. Fallingwater Franka L. Wrighta

Dom letniskowy państwa Kaufmannów, znany szerzej jako „Fallingwater” jest jednym z najdoskonalszych projektów Franka Lloyda…

8 maja 2024

Natura to najlepsza modelka. Relacja z wydarzenia “Foto i Natura z Leo x Domoteka”

Dzień Ziemi, to coroczne wydarzenie obchodzone w celu promowania ochrony środowiska, poszerzania świadomości ekologicznej i…

8 maja 2024

Pierwszy projekt Roberta Koniecznego w Poznaniu. Apartamentowiec Aura pokryje 140 tysięcy roślin!

Pierwszy projekt Roberta Koniecznego w Poznaniu powstanie nieopodal Cytadeli, czyli jednego z najbardziej znanych i…

8 maja 2024

Warszawskie Osiedle Przyjaźń czeka rewolucja! Drewniane domy przejdą remont

Osiedle Przyjaźń położone na warszawskim Bemowie powstało w latach 50. XX w. jako zaplecze mieszkalne…

8 maja 2024

Drewno i przestrzeń. Mieszkanie w kamienicy po totalnej metamorfozie

Drewno i przestrzeń to główne cechy mieszkania, które poddano całkowitej metamorfozie. Znajduje się ono na…

8 maja 2024

Modernistyczne cudo. Dom Aleksandry lljinienė w Kownie

Zbudowany został w 1933 roku. Dom Aleksandry lljinienė w Kownie w Litwie to jeden z…

7 maja 2024

Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.

Dowiedz się więcej