ARCHITEKTURA

Poznań: specjalna ścieżka połączy Maltę z Wartą. Tak będzie wyglądać

Spacerujący brzegiem jeziora Maltańskiego w Poznaniu wkrótce zyskają dodatkową atrakcję. Miasto planuje, że pomiędzy Maltą a zielonymi terenami nad Wartą powstanie bezkolizyjna ścieżka dla pieszych i rowerzystów. Będzie przebiegać przez zrewitalizowane podziemia zabytkowej fortecznej Śluzy Cybińskiej z 1845 roku.

Poznań zaczyna doceniać rzekę w mieście. W ratuszu pojawił się plan, aby zbudować specjalny łącznik pomiędzy obecną Wartostradą a jeziorem Maltańskim. Najciekawszym jej fragmentem ma być tunel pod ulicą Jana Pawłą II na wysokości ujścia Cybiny. Wykorzystane zostaną tam fragmenty dawnych fortyfikacji miejskich.

Według wstępnych projektów odcinek ten będzie miał ok 300 metrów. Będzie bezkolizyjnym łącznikiem pomiędzy terenami wokół jeziora Maltańskiego a trasą po wschodniej stronie Warty i Cybiny. Nie będzie konieczności przejazdu przez ul. Jana Pawła II czy rondo Śródka.

Śluza Cybińska to jeden z obiektów hydrotechnicznych dawnej poligonalnej Twierdzy Poznań. Przez północny przepust śluzy pod ulicą Jana Pawła II przepływa Cybina, południowy od lat był zaślepiony żelbetowym murem. Pod koniec 2015 roku wykonano otwór inspekcyjny, dzięki któremu udało się dostać do południowego przepustu śluzy. Urząd Miasta Poznania zlecił wykonanie ekspertyzy, która miała wykazać, czy da się go wykorzystać na poprowadzenie tamtędy ścieżki pieszo-rowerowej, która byłaby bezkolizyjnym łącznikiem terenów nadwarciańskich z Maltą.

Szczegółowa analiza stanu technicznego śluzy wykazała, że taka trasa dla pieszych i rowerzystów może powstać w tym miejscu. Prace będą wymagać odwodnienia południowej śluzy oraz prac rewitalizacyjnych i powinny się zakończyć do połowy 2021 roku.

Śluza powstała około 1845 roku. Pierwotnie zakładano zbudowanie trzech murowanych przepustów, ostatecznie powstały dwa. Znajdujące się w nich trzy rzędy zastaw miały spiętrzać wody rzeki Cybiny i tworzyć rozlewisko, które dzisiaj jest terenem zachodniej części Jeziora Maltańskiego.

źródło: biuro prasowe miasta Poznań

Projekt “Wartostrada – poznański ciąg pieszo-rowerowy” przygotował zespół architektów z Pracowni Projektowej “MOST”.

Recent Posts

Jego wnętrze zaskakuje. Kościół świętego Dominika w Warszawie

Kościół świętego Dominika w Warszawie zaprojektował Władysław Pieńkowski. Jego surowe wnętrze jest charakterystycznym przykładem twórczości…

2 maja 2024

Stworzył piękną kolekcję. Daniel Kołodziejczak i jego meble

Daniel Kołodziejczak założył swoją firmę projektową StudioDanielK. Antechamber to jego premierowa kolekcja, którą zaprezentował podczas…

2 maja 2024

Zaprojektowali ogród marzeń. Nero Garden autorstwa Eklekt Atelier

Dobrze zaprojektowany ogród nie tylko koi oczy zielenią czy oferuje miejsce do odpoczynku. Dobrze zaprojektowany…

2 maja 2024

Zespół budynków mieszkalnych niczym białe perły

Zespół budynków mieszkalnych zaprojektował Martin Cenek. Zbudowane zostały w 2022 r. w Pradze w Czechach.…

1 maja 2024

Kosztował 24,8 mln zł. Rekordowa cena za penthouse w Gdańsku

Penthouse znajduje się w inwestycji Deo Plaza przy ulicy Chmielnej w Gdańsku. To dwupoziomowa przestrzeń…

1 maja 2024

Najpiękniejszy dach secesji. Gran Hotel Ciudad de México

Ten neoklasycystyczny hotel skrywa w sobie zachwycające secesyjne wnętrze. Wybudowany pod koniec XIX wieku Gran…

30 kwietnia 2024

Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.

Dowiedz się więcej