Spacerujący brzegiem jeziora Maltańskiego w Poznaniu wkrótce zyskają dodatkową atrakcję. Miasto planuje, że pomiędzy Maltą a zielonymi terenami nad Wartą powstanie bezkolizyjna ścieżka dla pieszych i rowerzystów. Będzie przebiegać przez zrewitalizowane podziemia zabytkowej fortecznej Śluzy Cybińskiej z 1845 roku.

Poznań zaczyna doceniać rzekę w mieście. W ratuszu pojawił się plan, aby zbudować specjalny łącznik pomiędzy obecną Wartostradą a jeziorem Maltańskim. Najciekawszym jej fragmentem ma być tunel pod ulicą Jana Pawłą II na wysokości ujścia Cybiny. Wykorzystane zostaną tam fragmenty dawnych fortyfikacji miejskich.

Według wstępnych projektów odcinek ten będzie miał ok 300 metrów. Będzie bezkolizyjnym łącznikiem pomiędzy terenami wokół jeziora Maltańskiego a trasą po wschodniej stronie Warty i Cybiny. Nie będzie konieczności przejazdu przez ul. Jana Pawła II czy rondo Śródka.

Śluza Cybińska to jeden z obiektów hydrotechnicznych dawnej poligonalnej Twierdzy Poznań. Przez północny przepust śluzy pod ulicą Jana Pawła II przepływa Cybina, południowy od lat był zaślepiony żelbetowym murem. Pod koniec 2015 roku wykonano otwór inspekcyjny, dzięki któremu udało się dostać do południowego przepustu śluzy. Urząd Miasta Poznania zlecił wykonanie ekspertyzy, która miała wykazać, czy da się go wykorzystać na poprowadzenie tamtędy ścieżki pieszo-rowerowej, która byłaby bezkolizyjnym łącznikiem terenów nadwarciańskich z Maltą.

Szczegółowa analiza stanu technicznego śluzy wykazała, że taka trasa dla pieszych i rowerzystów może powstać w tym miejscu. Prace będą wymagać odwodnienia południowej śluzy oraz prac rewitalizacyjnych i powinny się zakończyć do połowy 2021 roku.

Śluza powstała około 1845 roku. Pierwotnie zakładano zbudowanie trzech murowanych przepustów, ostatecznie powstały dwa. Znajdujące się w nich trzy rzędy zastaw miały spiętrzać wody rzeki Cybiny i tworzyć rozlewisko, które dzisiaj jest terenem zachodniej części Jeziora Maltańskiego.

źródło: biuro prasowe miasta Poznań

Projekt “Wartostrada – poznański ciąg pieszo-rowerowy” przygotował zespół architektów z Pracowni Projektowej “MOST”.