ARCHITEKTURA

Stary dworzec PKP w Koninie: od budowy do destrukcji

Po latach przeróżnych perturbacji i odkładania początku budowy na kolejne terminy, w końcu rusza budowa Zintegrowanego Centrum Komunikacyjno-Handlowego w Koninie, którego częścią będzie nowy dworzec kolejowy. Kilka tygodni temu usunięto stare wiaty autobusowe i małe pawilony, a obecnie trwa wycinka drzew. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, nowy budynek dworca połączony z małą galerią handlową zostaną oddane do użyku we wrześniu 2023 roku. Niemal sto lat temu w miejscu, gdzie ma stanąć nowa inwestycja, otwarto stary dworzec PKP w Koninie.

Budynek został otwarty dla podróżnych w 1926 roku. Dworzec zbudowano według typowego i powtarzanego w innych miastach projektu, opracowanego przez naczelnika wydziału budownictwa Warszawskiej Dyrekcji Kolei Państwowych, arch. inż. Romualda Millera. Budynek miał cechy tzw. stylu narodowego i swoim wyglądem przypominał tradycyjny, prowincjonalny dwór szlachecki. Wrażenie to potęgowała przysadzista bryła z wyraźne akcentowanymi elementami polskiego renesansu i baroku. W oczy rzucały się wydatne gzymsy, jasne tynkowane ściany, bogate zdobienia, strome spadziste dachy, proste oraz okrągłe okna, otwory drzwiowe zwieńczone pełnymi łukami, a także portal wejściowy z kolumnami.

Stary dworzec PKP w Koninie, przełom lat 60. i 70. XX w.


W tym samym okresie powstał bliźniaczy dworzec w Kole, który przetrwał do dziś. Trzy lata temu budynek przeszedł kompleksową renowację, o której pisaliśmy tutaj: DWORZEC PKP W KOLE JUŻ PO REMONCIE. TO BYŁA METAMORFOZA TOTALNA.

Na kilku innych nowo budowanych liniach, (m. in. w Sierpcu) powstały mniejsze dworce, zbudowane w oparciu o ten sam projekt lecz okrojone o jedno skrzydło.
We wrześniu 1939 roku na budynek dworca spadły niemieckie bomby. Odbudowano go już na początku lat 40. Po wojnie budowa nowoczesnych obiektów dworcowych, zwłaszcza w większych ośrodkach miejskich, była jednym z głównych celów inwestycyjnych na kolei w Polsce. O budowie nowego dworca dla Konina zaczęto myśleć już w drugiej połowie lat 60. XX wieku, a na początku lat 70. zaczęto pierwsze wyburzenia i wycinkę drzew, mające na celu przygotowanie terenu pod nową inwestycję. Autorem projektu nowego, modernistycznego zespołu dworcowego był Zygmunt Kłopocki z Biura Projektów Kolejowych w Poznaniu. Nowy dworzec kolejowy w Koninie miał być znacznie większy i połączony w jedną całość z dworem PKS oraz pocztą i dworcem pocztowym.

Dworzec kolejowy w Sierpcu zbudowany w oparciu o ten sam projekt, lecz okrojony o jedno skrzydło.

Stary dworzec PKP w Koninie na przełomie lat 60. i 70. XX w. i to samo miejsce obecnie.

Widok w stronę starego dworca, pocz. lat 70. XX w. i obecnie.

Wyburzanie starego dworca i budowa nowego, rok 1977 i ten sam widok obecnie.

Wyburzanie starego dworca i budowa nowego, rok 1977 i ten sam widok obecnie.

Dworzec kolejowy w Kole. Budynek miał dużo więcej szczęścia niż jego koniński brat.

Do rozbiórki starego budynku dworca przystąpiono w 1977 roku, lecz Ministerstwo Komunikacji, które finansowało całą inwestycję, wycofało fundusze. Zdążono zbudować jedynie wschodnią część kompleksu, która miała mieścić PKS. Została jednak w posiadaniu PKP, a PKS pozostał w swoim dawnym budynku przy ulicy Grunwaldzkiej 4.
Budynek dworca służył koninianom i podróżnym przez niemal pół wieku. Nigdy nie był specjalnie lubiany, a przez lata postępowała jego degradacja i upadek otwierających się tam sklepów i punktów gastronomicznych. W 2012 roku Dworzec PKP w Koninie zyskał nowy wygląd. Szarym i zaniedbanym murom stacji kolejowej nadano nowe, intensywne barwy, co nie wyszło budynkowi na dobre i zaczęto jeszcze bardziej domagać się nowego obiektu, na jaki zasługuje to ponad 70-tysięczne miasto.
O pomyśle na budowę nowego dworca mówiło się od lat. W końcu puste słowa i obietnice zdają się być przekute w realne działania. Spółka Dekada razem z PKP rozpoczyna właśnie budowę konińskiego kompleksu dworcowego. Oprócz dworca kolejowego i autobusowego w jej skład wejdzie galeria handlowa o powierzchni około 5,5 tys. metrów kwadratowych.

Czytaj też: Dworzec kolejowy | Kolej | Konin

Rok 1939, zbombardowany dworzec. Fot. TPK.
Odbudowa dworca, pocz. lat 40. XX w.
Żołnierze przed dworcem, w tle trwa odbudowa, pocz. lat 40. XX w.
Budynek dworca po odbucowie, lata 40. XX w.
Stary budynek dworca w Koninie w latach 60.
Lata 70. i rok 2020.
Lata 70. XX w.
Dworzec w czasie rozbiórki, rok 1977.
To samo miejsce w latach 1977 i 2020.
Skrzydło nowego dworca, lata 80,. i obecnie.
Dworzec obecnie.
Dworzec obecnie.
Dworzec obecnie.
Dworzec obecnie.
Wnętrze dworca.
Wnętrze dworca.
Wnętrze dworca.
Wnętrze dworca.
Wnętrze dworca.
Wnętrze dworca.
Wnętrze dworca.
Wnętrze dworca.
Wnętrze dworca.
Dworzec obecnie.
Dworzec obecnie.
Wizualizacje nowego kompleksu, którego budowa właśnie ruszyła.
Wizualizacje nowego kompleksu, którego budowa właśnie ruszyła.

Temat: Stary dworzec PKP w Koninie: od budowy do destrukcji.

Źródła: lm.pl, przegladkoniński.pl, fotopolska.eu, domena publiczna

Recent Posts

Dom Oficerski na warszawskich Filtrach – monumentalna architektura 20-lecia międzywojennego

Dom Oficerski na rogu al. Niepodległości i ul. Koszykowej to największy spośród budynków mieszkalnych wzniesionych…

29 kwietnia 2024

Przebudowa starej praskiej kamienicy. Elegancki budynek posiada teraz przestronne tarasy

Praski Břevnov to dzielnica wyjątkowa pod wieloma względami. Pomimo bliskości tętniącego życiem centrum i głównych…

29 kwietnia 2024

Maja Ganszyniec współpracuje z BMW. Zaprojektowała modułowy zestaw mebli

Projektantka mebli i przedmiotów użytkowych stworzyła dla BMW wyjątkowy obiekt, który pełni funkcję stoiska ekspozycyjnego…

29 kwietnia 2024

Marian Lalewicz: wielki architekt warszawsko-petersburski. Jego dzieła do dziś budzą zachwyt

Marian Lalewicz to jeden z najznakomitszych architektów przedwojennej Polski. Działał nie tylko w kraju, ale…

29 kwietnia 2024

Tak pracują architekci. Zaglądamy do wnętrza pracowni Kubieniec + Długosz!

Szewc w podartych butach chodzi? Może! My jednak dziś nie o szewcach, a o architektkach,…

29 kwietnia 2024

Pałacyk Rektorski z ul. Koszykowej. Neorokokowa perełka czeka na renowację

Na ul. Koszykowej 80, przy ruchliwym skrzyżowaniu z ul. Tytusa Chałubińskiego, stoi mały budynek. Choć…

29 kwietnia 2024

Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.

Dowiedz się więcej