Szkoła specjalistyczna w Żorach. Koncepcja budynku szkoły powstała z potrzeby poprawy warunków funkcjonowania istniejącej szkoły z oddziałem przedszkolnym, poprawę warunków nauczania oraz dostosowanie szkoły do potrzeb związanych z opieką nad osobami z niepełnosprawnościami.
Głównym założeniem było powiększenie przestrzeni o wyspecjalizowane pomieszczenia dydaktyczne i zaplecze pedagogiczne szkoły specjalnej wraz z sala gimnastyczną oraz połączenie nowej funkcji obiektu z budynkami istniejącymi na działce –Przedszkola nr 23 im. L. Krzemienieckiej i Szkoły Specjalnej nr 22–aby umożliwić bezpośredni dostęp wszystkich uczniów do sali gimnastycznej.
Nowo projektowana szkoła specjalistyczna w Żorach będzie jednocześnie miejscem przebywania uczniów z lekką oraz umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną. Możliwość występowania konfliktów między tymi grupami uczniów, związana z ich odmienną niepełnosprawnością, w tym często trudnością porozumienia się między sobą, przyczyniła się do powstania trzech stref funkcjonalnych: sale dydaktyczne dla uczniów z lekkim upośledzeniem psychicznym, sale dydaktyczne dla uczniów z umiarkowanym upośledzeniem psychicznym oraz część współdzieloną, w tym jadalnię, salę gimnastyczną oraz pomieszczenia specjalistyczne, stanowiącą jednocześnie bufor pomiędzy uczniami.
Korzystanie z pomieszczeń w strefie środkowej (buforu) odbywa się pod stałą kontrolą opiekunów. Dostęp jest regulowany poprzez zamykanie korytarzy w celu ograniczenia kontaktu uczniów z różnym stopniem upośledzenia. Pomysł stworzenia bryły, będącej łącznikiem, pozwolił na bliskie i praktycznie bezpośrednie połączenie obu istniejących budynków, dodatkowo wyposażając przestrzeń pomiędzy nimi w elementy tworzące część wspólną. W dalszej części znajdują się sale dydaktyczne przedzielone atrium, dzięki którym są dobrze doświetlone, mają bliski kontakt z naturą.
Elementy zieleni w formie wewnętrznych dziedzińców oraz zewnętrznych tarasów, dzielą sale dydaktyczne, doświetlają pomieszczenia oraz pełnią funkcję terapeutyczną, tworząc ogrody sensoryczne, dostępne bezpośrednio z sal, wydzielone indywidualnie dla poszczególnych stref.
Czytaj też: Architektura | Polska | Sport | Zdrowie
Rok: 2018
Temat: Szkoła specjalistyczna w Żorach
Projekt: TOPROJEKT
Inwestor: Urząd Miasta Żory
Lokalizacja: Żory
Powierzchnia: 350m2
Zespół: arch. Marek Wawrzyniak arch. Karol Wawrzyniak
arch. Adriana Łukowska
arch. Pushkraj Tambdey
arch. Monika Wojaczek
Kościół świętego Dominika w Warszawie zaprojektował Władysław Pieńkowski. Jego surowe wnętrze jest charakterystycznym przykładem twórczości…
Daniel Kołodziejczak założył swoją firmę projektową StudioDanielK. Antechamber to jego premierowa kolekcja, którą zaprezentował podczas…
Dobrze zaprojektowany ogród nie tylko koi oczy zielenią czy oferuje miejsce do odpoczynku. Dobrze zaprojektowany…
Zespół budynków mieszkalnych zaprojektował Martin Cenek. Zbudowane zostały w 2022 r. w Pradze w Czechach.…
Penthouse znajduje się w inwestycji Deo Plaza przy ulicy Chmielnej w Gdańsku. To dwupoziomowa przestrzeń…
Ten neoklasycystyczny hotel skrywa w sobie zachwycające secesyjne wnętrze. Wybudowany pod koniec XIX wieku Gran…
Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.
Dowiedz się więcej