DESIGN

„Totem” podpowiada rowerzystom, jak szybko jechać, by trafić na zielone światło

Warszawscy rowerzyści od kilku dni mogą się cieszyć interaktywnym totemem, który podpowie z jaką prędkością należy jechać, by trafić na najbliższym skrzyżowaniu na zielone światło. Ten zaawansowany system komunikacyjny nie tylko poprawia komfort jazdy, ale również pomaga rozładować korki. 

Sercem urządzenia, nazwanego roboczo “totemem”, jest radar mierzący szacunkową prędkość rowerzysty. Po wykryciu nadjeżdżającego jednośladu następuje wymiana danych między totemem a sterownikiem sygnalizacji świetlnej na najbliższym skrzyżowaniu. Efektem jest wyświetlenie na ekranie odpowiedniej informacji dla rowerzysty. Kolorowa animowana syrenka warszawska zobrazuje jeden z czterech komunikatów:

“Możesz zwolnić” – Na przejeździe rowerowym jest nadawany aktualnie sygnał czerwony. Utrzymując prędkość, rowerzysta zatrzyma się na skrzyżowaniu. Jeśli zwolni, przejedzie płynnie na zielonym.

“Utrzymaj tempo” – Na przejeździe rowerowym jest nadawany aktualnie sygnał zielony. Utrzymując prędkość, rowerzysta przejedzie płynnie przez skrzyżowanie.

“Możesz przyspieszyć” – Na przejeździe rowerowym jest nadawany aktualnie sygnał zielony. Utrzymując prędkość, rowerzysta zatrzyma się na skrzyżowaniu. Jeśli przyspieszy, przejedzie płynnie na zielonym.

“Nie przejedziesz” – Niezależnie od prędkości jazdy, rowerzysta zatrzyma się na skrzyżowaniu.

Na tej podstawie kierujący może dostosować styl jazdy, tak aby zdążyć płynnie na zielone światło oraz oszczędnie gospodarować siłami.

 

 

Element większej całości
Instalacja totemów to element rozwoju Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem. Operatorem systemu do roku 2025 jest firma Siemens Mobility. W ramach projektu systematycznie modernizowane będą sygnalizacje świetlne wraz z osprzętem takim jak latarnie, maszty czy kamery detekcji. Wprowadzenie urządzeń informujących rowerzystów o zalecanej prędkości w celu otrzymania sygnału zielonego na najbliższym skrzyżowaniu było dodatkowym kryterium w przetargu na rozwój ZSZR. Oznacza to, że Warszawa nie dopłaca dodatkowo do tej funkcjonalności.

Testy trwają
Pierwszy prototypowy egzemplarz został zamontowany na ul. Okopowej przy skrzyżowaniu z ul. Anielewicza. Wcześniej odbyły się jego testy w warunkach fabrycznych. Pracownicy Siemens Mobility oraz przedstawiciele ZDM obserwują urządzenie i kalibrują je, w taki sposób by jak najlepiej służyło rowerzystom. Wdrożenie na szerszą skalę nastąpi po zakończeniu testów i dopracowaniu wyglądu totemu. Docelowo do 2020 takie rozwiązanie może objąć do 30 skrzyżowań w Warszawie.

źródło: https://zdm.waw.pl/aktualnosci/graj-w-zielone-swiatlo-z-warszawska-syrenka/?fbclid=IwAR3WfaFCBO42fnMj9cATH_wwGrCA-e0p_BCbBoesJAPaonRFqtAZJXtxDt0

Recent Posts

Jego wnętrze zaskakuje. Kościół świętego Dominika w Warszawie

Kościół świętego Dominika w Warszawie zaprojektował Władysław Pieńkowski. Jego surowe wnętrze jest charakterystycznym przykładem twórczości…

2 maja 2024

Stworzył piękną kolekcję. Daniel Kołodziejczak i jego meble

Daniel Kołodziejczak założył swoją firmę projektową StudioDanielK. Antechamber to jego premierowa kolekcja, którą zaprezentował podczas…

2 maja 2024

Zaprojektowali ogród marzeń. Nero Garden autorstwa Eklekt Atelier

Dobrze zaprojektowany ogród nie tylko koi oczy zielenią czy oferuje miejsce do odpoczynku. Dobrze zaprojektowany…

2 maja 2024

Zespół budynków mieszkalnych niczym białe perły

Zespół budynków mieszkalnych zaprojektował Martin Cenek. Zbudowane zostały w 2022 r. w Pradze w Czechach.…

1 maja 2024

Kosztował 24,8 mln zł. Rekordowa cena za penthouse w Gdańsku

Penthouse znajduje się w inwestycji Deo Plaza przy ulicy Chmielnej w Gdańsku. To dwupoziomowa przestrzeń…

1 maja 2024

Najpiękniejszy dach secesji. Gran Hotel Ciudad de México

Ten neoklasycystyczny hotel skrywa w sobie zachwycające secesyjne wnętrze. Wybudowany pod koniec XIX wieku Gran…

30 kwietnia 2024

Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.

Dowiedz się więcej