ARCHITEKTURA

Zabytkowa rafineria w Ustrzykach Dolnych. To był “polski Kuwejt”

Niewiele osób wie, o jej istnieniu. Rafineria Nafty “Fanto” znajduje się w Ustrzykach Dolnych. Historia kompleksu sięga XIX wieku. W szczytowym momencie pracowało tu 450 osób. Niedawno kompleks dawnej rafinerii wpisano do rejestru zabytków.

Rafineria powstała w Ustrzykach Dolnych z powodu odkrycia tam w drugiej połowie XIX wieku pokładów ropy naftowej. Ówczesny świat przechodził rewolucję przemysłową więc surowiec jawił się jako zbawienie dla gospodarki. Z tego powodu wybudowano między innymi linię kolejową z Nowego Zagórza do Chyrowa, która biegnie przez Ustrzyki Dolne. Po jej zbudowaniu zaczęto w Ustrzykach Dolnych lokalizować składy nafty.

Budowa rafinerii rozpoczęła się w 1887 roku. Wtedy to firma Józef Walter i Spółka rozpoczęła budowę pierwszej małej destylarni ropy. Zakład ten, ze względu na rosnące zapotrzebowanie na naftę, stale się rozwijał. W 1902 r. rozpoczęto budowę dużej rafinerii nafty na terenach pomiędzy obecnymi ul. Fabryczną, Naftową i Kolejową. Rozwój przemysłu naftowego został zatrzymany przez wybuch I wojny światowej. Po zakończeniu działań wojennych nastąpiło odrodzenie państwa polskiego, a co za tym szło – zmiany granic, które miały bezpośredni wpływ na rozproszenie udziałów w polskim przemyśle naftowym. Rafineria Nafty w okresie międzywojennym należała do Spółki Akcyjnej „Fanto” we Lwowie, która prawdopodobnie kupiła Spółkę Akcyjną dla Przemysłu Oleju Skalnego przedtem „David Fanto i S-ka”.

Po I wojnie światowej Spółka Akcyjna „Fanto”, która należała do Kartelu Naftowego z kapitałem francusko-angielskim, przystąpiła do rozbudowy i unowocześniania zakładu oraz zwiększenia produkcji. Rafineria wówczas należała do jednej z największych w kraju, a jej roczna zdolność przerobowa sięgała 54 tysięcy ton. Przeprowadzono modernizację i rozbudowę rafinerii oraz zwiększenie zatrudnienia do 450 pracowników. Do istniejących zabudowań (destylarnii, hali maszyn, parafiniarni, laboratorium, studni ciśnień, warsztatów mechanicznych z kuźnią i magazynu) doszła budowa zbiorników na ropę i nowej kotłowni. Spółka Akcyjna „Fanto” w 1928 r. weszła w skład Małopolskiej Grupy Francuskich Towarzystw Naftowych, Przemysłowych i Handlowych w Polsce, której siedzibą był Lwów – informuje Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Przemyślu.

Ustrzycką rafinerię dotknął kryzys lat 30. Na kilka lat kompleks zmienił swoje przeznaczenie – lokalne władze uruchomiły tam zakład obróbki drewna. Nie trwało to długo bo już w 1939 roku administracja sowiecka ponownie uruchomiła rafinerię.

Kres rafinerii nastąpił wraz z włączeniem po 1945 r. Ustrzyk Dolnych do ZSRR. Wówczas to wywieziono większość urządzeń technicznych. Po ponownym przyłączeniu miejscowości do Polski zabudowania rafinerii zostały przekazane Przedsiębiorstwu Budownictwa Komunalnego a następnie Spółka Akcyjna „Fanto” przeszła w 1947 r. na mocy orzeczenia ministra przemysłu i handlu na własność Skarbu Państwa. Działka na której znajdują się zabudowania będące przedmiotem postępowania została w 1990 r. przekazana w użytkowanie wieczyste na rzecz Centrali Produktów Naftowych w Warszawie – Okręgowej Dyrekcji w Rzeszowie (później ORLEN). Obecnie od stycznia 2021 r. działkę tą przekazano w formie darowizny na rzecz Powiatu Bieszczadzkiego, który otrzymał prawo użytkowania wieczystego.

Pozostałości po Rafinerii “Fanto” znajdują się w południowo-wschodniej części miasta. W sumie w skład kompleksu wchodzą: budynek warsztatu mechanicznego z kuźnią, budynek magazynu “Pilak”, budynek rozlewni oleju, budynek stołówki z remizą, zespół 13 tanków, basen przeciwpożarowy, nalewaki, tory kolejowe oraz urządzenia techniczne.

Zakłady przemysłowe stanowią szczególna grupę obiektów zabytkowych ze względu na to, iż poza budynkami w ich skład wchodzi także infrastruktura techniczna. Część Rafinerii Nafty „Fanto”, w której skład wchodzą zarówno budynki, budowle, urządzenia techniczne oraz infrastruktura, bez wątpienia jest wytworem człowieka, a jej powstanie związane jest z jego działalnością i stanowi świadectwo minionej epoki; epoki silnie związanej z rozwojem przemysłu naftowego na tym terenie Bieszczadów. Historia Rafinerii Nafty „Fanto” dokumentuje postęp technologiczny oraz rozwój społeczno-gospodarczy regionu – dodaje Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Przemyślu.

Architektura rafinerii jest cenna ze względu na historię miejsca. Niestety budynki zmieniały swoją formę – wynikało to z potrzeby modernizacji i przystosowania kompleksu do potrzeb gospodarki. Pozostałości rafinerii wprawdzie nie są “cudem architektury”, jednak przypominają o ciekawym epizodzie historii polskiej gospodarki.

Wizualizacja wyremontowanego budynku, źródło: materiały prasowe

Za kilka lat obiekt ma jednak odżyć! Lokalne władze chcą, by zabudowania rafinerii weszły w skład Bieszczadzkiego Centrum Dziedzictwa i Turystyki. Za kwotę 30 milionów złotych kompleks ma zostać wyremontowany i przystosowany do współczesnych potrzeb. Będzie to swego rodzaju turystyczne centrum całego regionu. Pierwszy etap prac zakończył się na początku tego roku.

Czytaj też: Zabytek | Ciekawostki | Historia | Wydarzenia  | whiteMAD na Instagramie

źródło: Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Przemyślu

Recent Posts

Najpiękniejszy dach secesji. Gran Hotel Ciudad de México

Ten neoklasycystyczny hotel skrywa w sobie zachwycające secesyjne wnętrze. Wybudowany pod koniec XIX wieku Gran…

30 kwietnia 2024

Biurowiec w zieleni. Nowa siedziba Instytutu Łukasiewicz-Itech w Warszawie

Będzie mieć 32 m wysokości. Nowa siedziba Instytutu Łukasiewicz-Itech i Centrum Łukasiewicz zbudowana zostanie w…

30 kwietnia 2024

Mieszkanie z nutką vintage. Właściciele to miłośnicy dizajnu z dawnych lat!

Mieszkanie z nutką vintage to najnowsza realizacja pracowni projektowej Grupa NONO. Właściciele mieszkania to miłośnicy…

30 kwietnia 2024

Moda high fashion – odrobina luksusu w Twojej szafie!

Lubisz niecodzienne połączenia, odważne kroje i fasony, a także wysoką jakość ubrań? Chcesz w dobrym…

30 kwietnia 2024

Pomnik Kindertransportów w Gdańsku. Upamiętnia transporty dzieci żydowskich do Anglii

Pomnik Kindertransportów znajduje się w gdańskim w Śródmieściu, przy dworcu kolejowym Gdańsk Główny. Upamiętnia transporty…

30 kwietnia 2024

Ogrody Królewskie na Wawelu otworzyły się dla zwiedzających. Można tam zobaczyć wystawę rzeźb

Ogrody Królewskie na Wawelu zostały otwarte dla wszystkich zwiedzających. Po raz pierwszy w historii udostępniono…

30 kwietnia 2024

Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.

Dowiedz się więcej