ARCHITEKTURA

Zamiast asfaltu drzewa i krzewy. Zielone zmiany w centrum Warszawy!

Zielone zmiany w centrum Warszawy obserwujemy od kilku lat. Jedną z najważniejszych i najbardziej efektowych zmian można zaobserwować w ścisłym sercu stolicy, tuż przy Rondzie ONZ. 

Trwa przebudowa al. Jana Pawła II i ul. Chałubińskiego na odcinku Rondo ONZ – Nowogrodzka. To jedna z najważniejszych i największych pod względem zakresu robót inwestycji drogowych w tym roku. Prace zakładają m.in. wyznaczenie nowych naziemnych przejść przy rondzie Czterdziestolatka, remont chodników, wyznaczenie dróg rowerowych oraz posadzenie szpalerów drzew.

W ramach zwężenia jezdni na al. Jana Pawła II zniknął jeden pas dedykowany samochodom. Jego miejsce zajęły szersze chodniki, nowa ścieżka rowerowa i co najważniejsze – sporo nowej zieleni, która nie tylko poprawi estetykę miasta, ale również zapewni termoregulację okolicy, a także ograniczy hałas i zanieczyszczenia dochodzące z drogi.
Inwestycja zakłada remont i przebudowę istniejących jezdni, tak aby zachować jednolity przekrój całego ciągu komunikacyjnego. Dziś w pobliżu Dworca Centralnego jezdnia rozszerza się do pięciu pasów ruchu, podczas gdy na dalszym odcinku kierowcy mają do dyspozycji trzy pasy.

“37 kilkumetrowych lip holenderskich już czeka na posadzenie przy remontowanym odcinku alei Jana Pawła. Sadzimy także krzewy i byliny, których łącznie będzie ponad 5 tysięcy. Towarzystwa dotrzymają im trawniki o powierzchni 1,3 tys m².” – czytamy w komunikacie Zarząd Dróg Miejskich Warszawa 

Dzięki ujednoliceniu szerokości jezdni uda się wygospodarować miejsce dla pieszych, rowerzystów, parkujących samochodów (w tym dla dostawców) oraz zieleni miejskiej. Po obu stronach ulicy powstaną drogi dla rowerów i chodniki, zostaną wybudowane zatoki postojowe oraz posadzone szpalery drzew. Zmiany podniosą funkcjonalność i bezpieczeństwo ulicy, która jest jedną z głównych arterii miasta. Jednocześnie, dzięki ujednoliceniu szerokości jezdni, zostanie zachowana dotychczasowa przepustowość ulicy.Aleja bez barier
Duże zmiany czekają rondo u zbiegu al. Jana Pawła II i Al. Jerozolimskich. Wyznaczone zostaną nowe naziemne przejścia dla pieszych po północnej stronie ronda (przy przystankach tramwajowych) oraz po stronie zachodniej (wraz z przejazdem rowerowym). Ułatwi to pieszym, w tym osobom starszym, i o ograniczonej mobilności oraz podróżnym z bagażami, wygodne przedostanie się na Dworzec Centralny i do przystanków tramwajowych. Przejście dla pieszych i przejazd rowerowy powstaną również w osi ul. Nowogrodzkiej. Połączą dwie części tej ulicy rozcięte dotychczas ruchliwą arterią.

Standardem przy okazji tego typu inwestycji jest też likwidacja barier architektonicznych — krawężniki zostaną obniżone, zaś przystanki autobusowe wyposażone w rozwiązania dla osób z niepełnosprawnością. Z myślą o osobach niewidomych i niedowidzących zamontowane będą płyty prowadzące oraz oznaczenia ostrzegawcze w miejscach przecięcia chodnika z jezdnią lub drogą rowerową.

Aleja zielona
W ramach prac projektowych szczegółowo zinwentaryzowane zostały wszystkie drzewa wzdłuż alei — obecnie jest ich 42. Po zakończeniu inwestycji będzie blisko dwa razy więcej. Szpalery drzew zostaną posadzone wzdłuż niemal całego odcinka objętego inwestycją. Oprócz tego pojawi się ponad 5 tysięcy nowych krzewów, żywopłotów oraz bylin. Zasianych  zostanie także blisko 1 300 m kw. nowych trawników. Zieleń umili warszawiakom codzienne podróże, ale też da możliwość odpoczynku. Po wschodniej stronie alei przy skrzyżowaniu z ul. Złotą powstanie skwer. W tym oraz innych miejscach łącznie ustawionych zostanie 35 nowych ławek.Aleja rowerowa
W ramach prac powstanie też infrastruktura rowerowa. Istniejąca droga dla rowerów wzdłuż al. Jana Pawła II, która kończy się przy rondzie ONZ, zostanie przedłużona w kierunku Mokotowa. Dwukierunkowe asfaltowe drogi dla rowerów będą – tam, gdzie jest to możliwe – odseparowane od chodników za pomocą pasa zieleni.

Po zachodniej stronie alei droga dla rowerów będzie przeprowadzona przez rondo Czterdziestolatka i doprowadzona aż do ul. Nowogrodzkiej. Dwa przedzielone dotychczas odcinki tej ulicy połączy nowy przejazd rowerowy. To kolejny etap wytyczania rowerowego korytarza transportowego stanowiącego alternatywę dla Al. Jerozolimskich. Wcześniej na jednokierunkowych odcinkach Nowogrodzkiej został dopuszczony dwukierunkowy ruch rowerowy oraz przebudowane zostało skrzyżowanie tej ulicy z ulicami Koszykową i Raszyńską. Po zakończeniu prac w al. Jana Pawła II rowerzyści będą mogli pokonać Nowogrodzką w obu kierunkach na odcinku od ul. Marszałkowskiej do ul. Koszykowej.

W projekcie uwzględniono także szereg drobniejszych rowerowych usprawnień. Mocno uczęszczana droga dla rowerów i przejazd rowerowy po południowej stronie ronda ONZ zostaną poszerzone z 2 do 3 metrów, żeby lepiej sprostać dużemu ruchowi. Na nowej trasie wykonane zostaną łączniki rowerowe do ślepo zakończonych ulic Siennej i Śliskiej. Ustawimy też ponad 100 stojaków rowerowych.

Czytaj też: Ekologia | Warszawa | Polska | Zieleń | Metamorfoza | Urbanistyka

źródło: www.nowaaleja.waw.pl

View Comments

  • Michu nie potrafi czytać ze zrozumieniem, tzn. że przepustowość się nie zmniejszy. Jeżdżę tym odc. JP2 po remoncie i nie jedzie się tam wolniej. Duża zmiana na lepsze nastąpiła za to w estetyce. Było to bodaj najpaskudniejszy fragment Śródmieścia. Pieszy nie miał tam czego szukać, zwłaszcza po zachodniej stronie ulicy. Tak trzymać!

  • Fajne rozwiązania jak najbardziej, tylko niestety nie uwzględniają tego, że ruch samochodowy jest niezbędny. Jeżeli chcemy to pogodzić, najlepiej w niektórych miejscach zrobić tunele podziemne, takie jak w Sopocie pod Monciakiem, które łączą funkcje przejazdu dla samochodów i deptaku dla pieszych.

  • Może i pacynkowo, kolorowo i "fajnie" to wyglada ale znowu zwiększy to korki i znowu ucierpią kierowcy. Nie możecie liczyć na to, że całe miasto będzie jeździć na rowerach. Chore pomysły eko-świrow z ratusza. Opamiętajcie się! Jest to kolejne zwężanie juz zakorkowanych ulic, może jeszcze tam palety postawcie i będzie git. Aha, nie zapomnijcie też oslupkowac całości jak należy tak jak parking pod halą gwardii, nie wiadomo po co i na co. Znaczy wiadomo, ktoś na tych słupkach niezła kasę trzepie że hej! Wystarczy żeby służby miejskie chodziły i ładowały mandaty jak ktoś źle zaparkuje i egzekwowaly zapłatę, przecież mandaty to żyła złota, pieniądze na ulicy leżą tylko trzeba chcieć je podnieść i odpowiednio zorganizować straż miejska do wlepiania mandatów a nie oslupkowywac całe miasto. Brak zarządzania miastem! Tylko ciągle narzekanie na rząd i że brak pieniędzy. Litości!

  • fajnie! ale na dworcu jak 40 latek z Maliniakiem walnęli papę, tak leży. Może czas zamienić na trawnik?

Recent Posts

Piękny modernizm: Bankowiec, czyli Zespół mieszkaniowy BGK w Gdyni

To był największy budynek mieszkalny w przedwojennej Gdyni. Zespół mieszkalny BGK “Bankowiec” zaprojektowany został przez…

28 kwietnia 2024

Takie domy są tylko w Polsce. Świdermajery i ich unikalne dekoracje

Świdermajery to potoczna nazwa domów letniskowych, które budowano od lat 80. XIX wieku nad rzeką…

28 kwietnia 2024

Jest ogromny. Kultowy apartamentowiec Walden 7 w Barcelonie

Jego projekt w latach 70. przygotował Ricardo Bofill. Apartamentowiec Walden 7 powstał w wyniku utopijnej…

27 kwietnia 2024

Poczet słupków polskich. Jedno osiedle, kilkanaście wzorów

Zadanie słupków i blokad parkingowych jest jedno. Mają uniemożliwić pozostawienie samochodu na miejscu postojowym, które…

27 kwietnia 2024

Kolejny skrawek stolicy staje się zielony. Trwa sadzenie drzew na skwerze przy ul. Brackiej

Kolejny skrawek stolicy staje się zielony. W ramach szeroko zakrojonej inwestycji o nazwie Nowe Centrum…

26 kwietnia 2024

Duża inwestycja w centrum Katowic. Kamienice przy ul. Dworcowej przejdą modernizację

Wkrótce w centrum Katowic rozpocznie się szeroko zakrojona inwestycja, która zmieni oblicze stolicy Śląska i…

26 kwietnia 2024

Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.

Dowiedz się więcej