ARCHITEKTURA

Polska pracownia zajęła drugie miejsce w konkursie na projekt biblioteki we Włoszech

Pracownia architektoniczna Gierbienis + Poklewski zdobyła drugą nagrodę w międzynarodowym konkursie na koncepcję architektoniczną nowej biblioteki inspirowanej przygodami Pinokia w mieście Collodi we Włoszech: “Pinocchio Children’s Library”.

Konkurs “Pinocchio Children’s Library” był wynikiem współpracy stowarzyszenia Young Architects Competitions z Fundacją Carlo Collodiego i wspierany był przez Radę Architektów w Pistoi, Szkołę Sztuk Pięknych we Florencji, Klub Touringowy, ISI Florence i magazyn Casabella, a także stanowił część szerszego projektu “Collodi – Europejska Stolica Kultury”.

Young Architects Competitions jest stowarzyszeniem, którego celem jest promowanie konkursów architektonicznych wśród młodych projektantów. Podstawą filozofii YAC jest poszukiwanie architektoniczne, które nie kończy się wyłącznie na funkcjonalności i aspektach ekonomicznych oraz technicznych. Prawdziwa odpowiedź architektoniczna to mozaika wszystkich takich zagadnień, połączona i ustrukturyzowana pod kontrolą projektanta i jego wrażliwości. YAC ma na celu promowanie współczesnych projektów, które ucieleśniają czasowe i osobiste podejście do przestrzeni architektonicznej.

„Pinokio” to jedna z opowieści, które najbardziej wpłynęły na kulturę i międzynarodową wyobraźnię w ciągu ostatnich dwóch stuleci: Pinokio. Marionetka, która miała stać się chłopcem, sprawiła, że marzyli zarówno dzieci, jak i dorośli wszystkich pokoleń.

W tym kontekście YAC dawał projektantom możliwość stworzenia bezprecedensowego projektu – pierwszej i największej biblioteki dziecięcej inspirowanej bajką o Pinokio. Obiekt w założeniu miał być materializacją dziecięcych marzeń dla milionów turystów, którzy odwiedzą park oraz przyjaznym miejscem spotkań dla lokalnych mieszkańców.

Przesłane prace ocenione zostały przez międzynarodowe jury, w którego skład wchodzili między innymi: Italo Rota, Fabio Novembre, Fedele Canosa (MECANOO Architecten) i Emmanuelle Moureaux, Mario Cucinella.

Uwarunkowania geograficzno-kulturowe

Obszar, którego dotyczył konkurs mieści się w Toskanii w atrakcyjnie położonym wśród wzgórz miasteczku Collodi w którym autor „Pinokia” spędził swoje dzieciństwo. Od nazwy miasta pochodzi także jego pseudonim literacki Carlo Collodi. Prawdziwe nazwisko autora to Carlo Lorenzini. Od 1956 roku działa tu wypełniony rzeźbami i innymi atrakcjami Park dedykowany drewnianej marionetce. Najważniejszym zabytkiem, widocznym z przedmiotowej działki jest usytuowana na górującym nad miastem malowniczym wzniesieniu Villa Garzoni – twierdza obronna z biegiem lat przekształcona w imponującą barokową rezydencję mieszkalną otoczoną pięknymi włoskimi ogrodami z licznymi tarasami i posągami.

Przedmiotowa działka jest w większości obszarem pozbawionym zagospodarowania, a częściowo zabudowana obiektami związanymi z dawną Fabryką Papieru, które należało zachować. Charakterystycznym elementem działki jest przepływająca przez nią niewielka rzeka, która dzieli obszar na dwie części.

Biorąc pod uwagę uwarunkowania geograficzne, ale również aspekty kulturowe i estetyczne głównymi założeniami koncepcji stały się ograniczenie negatywnego wpływu na odbiór wizualny i społeczny nowego budynku, jego powiązanie z otoczeniem oraz zaoferowanie odbiorcy architektury wysokiej jakości, tak, aby jego forma i funkcja ze sobą współgrały.

Krajobraz = Budynek

Projekt był próbą odpowiedzi na pytanie, będące zarazem głównym wyzwaniem projektowym wynikajcym z oczekiwań organizatora, odnoszące się do próby zdefiniowania nowej typologii przestrzeni przyjaznej dla dzieci.

W naszym rozumieniu odpowiedzią na takie wyzwanie jest maksymalnie otwarta, pozbawiona barier architektonicznych, dobrze oświetlona naturalnym światłem dziennym przestrzeń, która posiada dodatkowo charakterystykę naturalnego krajobrazu – tłumaczą autorzy projektu.

Mając na uwadze znaczny rozmiar działki oraz analizując oczekiwany program funkcjonalny zdecydowaliśmy się zaprojektować budynek w oparciu o podział na funkcje administracyjno-wystawiennicze, które miały znaleźć się w bryłach istniejących oraz jak najbardziej otwartą, jednoprzestrzenną i transparentną strefę zasadniczą biblioteki.

Pierwsze szkicowe koncepcje opierały się o zaprojektowanie budynku, który łączyłby ze sobą dwie części miasta, centrum i siedzibą Fondazione Nazionale Carlo Collodi. Ostatecznie, zamiast tworzyć budynek w formie mostu wiszącego nad rzeką, postanowiliśmy włączyć rzekę do wnętrza budynku. Dzięki temu zabiegowi biblioteka staje się naturalną kontynuacją krajobrazu i jego integralną częścią.

Zieloną nawierzchnię skarpy zastępują drewniane płaszczyzny w formie swobodnie wijących się ścieżek i wzgórz, które miejscami tworzą półki na książki lub inne elementy małej architektury. Integracja krajobrazu z budynkiem stała się możliwa dzięki całkowicie przeszklonym ścianom zewnętrznym. Pozwoliło to zatrzeć granicę między tym, co na zewnątrz i wewnątrz. Nad wszystkim zawieszona jest wielopoziomowa, przestrzenna, drewniana struktura zadaszenia, które jest dla nas również istotnym środkiem wyrazu i podkreśla rolę stolarza – rzeźbiarza w procesie realizacji budynku oraz powrót do tradycyjnej formy budownictwa, ale we współczesnym wydaniu.

Powstała w ten sposób przestrzeń kojarzy się z ciepłem i bezpieczeństwem, odwołuje się do aspektów pro-ekologicznych architektury, a także z punktu widzenia założeń konkursu wprowadza oczekiwany walor innego, bajkowego świata. Łagodne kształty nawierzchni mogą stać się miejscem zarówno odosobnienia, jak i integracji dla dzieci i dorosłych. Miejscem zabaw, warsztatów, spotkań, jak i kontemplacji nad lekturą.

Wykorzystana na funkcje administracyjno-wystawiennicze zabudowa pofabryczna poddana została gruntownej renowacji z założeniem niewielkiej rozbudowy w kontynuacji industrialnego i jednocześnie minimalistycznego wyrazu architektury. Na parterze głównej bryły Fabryki Papieru proponowane są funkcje typu audytorium, czy mediateka, a na poszczególnych piętrach, w tym i w kondygnacji podziemnej przestrzenie wystawiennicze, wykorzystujące w miarę potrzeb atrakcyjne i charakterystyczne dla budynku wysokie okna. W podziemiach zaprojektowana została dodatkowo strefa techniczna i garaż na 220 miejsc parkingowych, w tym 18 przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych. Pokryte jednolitym szarym kolorem tynku elewacje wraz z charakterystycznymi dla regionu okiennicami oraz grafitową dachówką stanowią tło dla naturalnego koloru drewna, które stało się wyznacznikiem zarówno dla konstrukcji, jak i estetyki nowego obiektu.

Strefa zasadnicza biblioteki widziana jest, jako jednoprzestrzenna, wysoka bryła – pozbawiona ścian działowych, modularna, rozwiązana konstrukcyjnie w oparciu o siatkę słupów oraz ograniczona szklanymi ścianami osłonowymi. Efektem jest forma, która nie tylko bierze pod uwagę jej bezpośrednie sąsiedztwo, ale także odległe widoki na panoramę miasta z Villa Garzoni w tle.

Place publiczne zostały zaimplementowane na obu końcach głównej osi kompozycyjnej budynku, umożliwiając dostęp do budynku z dwóch stron. Północny plac to naturalne przedłużenie istniejącego Piazza S. Bartolomeo, który znajduje się bezpośrednio przed kościołem Chiesa di Collodi.

Likwidacja wyraźnych barier fizycznych podkreśla nierozerwalny związek między biblioteką a miastem – miejscem narodzin Angeli Orzali, matki Carlo Collodi. Tak jak samo Miasto, prawie 200 lat temu, ukształtowało autora przygód Pinokia, pośrednio nas również ukształtowało.

W pewnym momencie zdajemy sobie sprawę, że dzięki temu niezwykłemu dziedzictwu wszyscy bezwiednie związani jesteśmy z miastem Collodi – dodają na koniec projektanci.

Recent Posts

Ratusz w Stargardzie – gotycka perełka Pomorza Zachodniego

Ratusz w Stargardzie jest jednym z najcenniejszych ocalałych z pożogi wojennej gotyckich zabytków na Pomorzu.…

29 kwietnia 2024

Warszawa: wieżowce nad linią średnicową. Tak mogłyby wyglądać

To nie jest konkretny plan, ale śmiała koncepcja, w której Warszawa przypomina Singapur. Wieżowce z…

29 kwietnia 2024

Dom Oficerski na warszawskich Filtrach – monumentalna architektura 20-lecia międzywojennego

Dom Oficerski na rogu al. Niepodległości i ul. Koszykowej to największy spośród budynków mieszkalnych wzniesionych…

29 kwietnia 2024

Przebudowa starej praskiej kamienicy. Elegancki budynek posiada teraz przestronne tarasy

Praski Břevnov to dzielnica wyjątkowa pod wieloma względami. Pomimo bliskości tętniącego życiem centrum i głównych…

29 kwietnia 2024

Maja Ganszyniec współpracuje z BMW. Zaprojektowała modułowy zestaw mebli

Projektantka mebli i przedmiotów użytkowych stworzyła dla BMW wyjątkowy obiekt, który pełni funkcję stoiska ekspozycyjnego…

29 kwietnia 2024

Marian Lalewicz: wielki architekt warszawsko-petersburski. Jego dzieła do dziś budzą zachwyt

Marian Lalewicz to jeden z najznakomitszych architektów przedwojennej Polski. Działał nie tylko w kraju, ale…

29 kwietnia 2024

Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.

Dowiedz się więcej