Dworzec Główny w Warszawie – niespełniony sen przedwojennej Polski

Dworzec Główny był w przedwojennej stolicy główną pasażerską stacją kolejową aglomeracji warszawskiej. Monumentalny gmach był jednym z najnowocześniejszych i największych dworców w Europie. Położony był wzdłuż Alej Jerozolimskich, pomiędzy ulicami Marszałkowską i Emilii Plater. Nigdy nie został ukończony.

Perony stacji znajdowały się pod ziemią. Nad nimi wybudowano znacznych rozmiarów gmach z trzema halami: kasową, dla pasażerów przyjeżdżających i dla odjeżdżających. Budynek zaplanowano jako budowlę reprezentacyjną, wizytówkę Warszawy i Polski. Elewację zaprojektowano w stylu minimalistycznym z elementami art déco, natomiast wnętrza były bogato zdobione rzeźbami i polichromiami.

Dworzec latem 1940. Źródło: Public domain, via Wikimedia Commons

Koncepcja wspólnej stacji dla wszystkich linii kolejowych przebiegających przez aglomerację warszawską powstała w drugiej połowie XIX wieku. Ostatecznie realizację tych planów umożliwiła dopiero przebudowa warszawskiego węzła kolejowego zapoczątkowana w 1921 roku, która spowodowała konieczność wyburzenia zbyt małego Dworca Wiedeńskiego. Na jego miejscu postanowiono wybudować nowy centralny dworzec dla stolicy. W 1930 roku Ministerstwo Kolei rozpisało nowy konkurs na projekt nowego dworca i przygotowało założenia konstrukcyjne budynku i podziemnej stacji. Sąd konkursowy przyznał trzy równorzędne nagrody. Ostatecznie do dalszych prac skierowano projekt architektoniczny autorstwa profesora Politechniki Warszawskiej Czesława Przybylskiego. Dwa lata później ruszyła budowa.

Dworzec Główny podczas okupacji i to samo miejsce obecnie. Źródło: Domena publiczna i Google Maps

Modernistyczny gmach Dworca Głównego zaprojektowany został w stylu funkcjonalizmu. Monumentalna hala odjazdów miała kubaturę 33 tysięcy metrów sześciennych. Uzyskała bogatą dekorację malarską, a jej główną ozdobą była rzeźba Polonii ustawiona na wysokim postumencie. Zarówno podziemia, jak i część nadziemna dworca wykonane były w konstrukcji żelbetowej, do jej wykonania zużyto 10 tysięcy ton stali. Ramy i podziały okienne wykonane były z miedzi. Pomimo trwających prac wykończeniowych, dworzec zaczął pełnić funkcje reprezentacyjne. W 1938 roku rozpoczęto odprawianie pasażerów w ukończonej części Dworca Głównego. Do połowy 1939 roku wykończone i oddane do użytku były m.in. hala odjazdów i część podziemna, a prace wykończeniowe reszty budynku były na ukończeniu. 6 czerwca 1939 roku w budynku dworca wybuchł pożar. Od aparatów spawalniczych zajęły się rusztowania i izolacja ścian. Spłonęła wielka sala dworca, będąca w końcowym etapie wykończenia i mająca być niebawem oddana do użytku. Wysoka temperatura odkształciła niektóre elementy stalowej konstrukcji dachu, popękały także niektóre z betonowych ścian. Pożar zniszczył oddaną uprzednio do użytku halę odjazdową.

Dworzec Centralny i okolica w 1944 roku, przed wybuchem powstania i to samo miejsce dziś. Źródło: Bildarchiv Foto Marburg i Google Earth

W czasie obrony Warszawy we wrześniu 1939 roku dworzec został również uszkodzony w czasie lotniczego bombardowania miasta. W pierwszych tygodniach niemieckiej okupacji został jednak prowizorycznie wyremontowany, w formie bardzo okrojonej w stosunku do pierwotnych planów. Budynek został przekazany Generalnej Dyrekcji Kolei Wschodniej i funkcjonował pod niemiecką nazwą Warschau Hauptbahnhof. W czasie powstania warszawskiego w pobliżu trwały ciężkie walki, jednak sam dworzec uniknął większych zniszczeń. Już po kapitulacji wojsk powstańczych, w styczniu 1945 roku, dworzec został zaminowany i wysadzony w powietrze przez niemieckie oddziały burzące Warszawę.

Resztki gmachu rozebrano po wojnie. Porządkowanie zgliszcz dawnego Dworca Głównego zakończono dopiero w 1952 roku, w czasie prac budowlanych przy wznoszeniu Pałacu Kultury i Nauki. W oparciu o pozostałości podziemnych peronów oryginalnego dworca w 1955 roku powstał nowy dworzec Warszawa Śródmieście autorstwa Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka. Z czasem funkcję głównego dworca Warszawy przejął wybudowany w 1975 roku kilkaset metrów na zachód Dworzec Centralny.

Źródło: historykon.pl

Czytaj też: Architektura | Dworzec kolejowy | Modernizm | Miasto | Warszawa

Wygląd zewnętrzny budynku dworca od strony ulicy w 1938 roku. Źródło: NAC, Sygnatura: 1-G-3752-4
Wygląd zewnętrzny budynku dworca od strony ulicy w 1938 roku. Źródło: NAC, Sygnatura: 1-G-3752-3
Szkic planowanego wystroju hali odjazdowej Dworca Głównego w Warszawie; w części środkowej przewidziano alegoryczną rzeźbę Polonii stojącą na wysokim postumencie. Źródło: Public domain, via Wikimedia Commonsmore
1938 rok. Fragment hali przyjazdów. Na ścianach z piaskowca widać płaskorzeźby wraz z ich rysunkowymi projektami. Źródło: NAC, Sygnatura: 1-G-3752-6
1938 rok. Widok ogólny dworca po pożarze. Źródło: NAC, Sygnatura: 1-G-3753-11
Dworzec Główny podczas okupacji. Źródło: NAC, Sygnatura: 2-7497
Restauracja dworcowa w 1940 roku. Źródło: NAC, Sygnatura: 2-7498
6 września 1941, Dworzec Główny podczas okupacji. Źródło: Domena publiczna
Ruiny Dworca Głównego w 1946 roku. Źródło: NAC - Narodowe Archiwum Cyfrowe www.nac.gov.pl/
Ruiny Dworca Głównego w 1946 roku. Źródło: NAC - Narodowe Archiwum Cyfrowe www.nac.gov.pl/

Recent Posts

Trójmiasto: utracone podczas wojny dzieła sztuki pokazano na muralach

Akcję zorganizowano, aby pokazać, jak wiele dzieł jeszcze nie odzyskano. Wśród nich są „Ogier arabski”…

12 maja 2024

Walter Gropius założył Bauhaus. Jego pierwszy zrealizowany projekt jest w Polsce

Jest jednym z najsłynniejszych architektów w historii modernizmu. Niewiele osób wie, że jego pierwsze zrealizowane…

12 maja 2024

Dom w Wielkopolsce jak nowoczesna stodoła

Budynek powstał w zielonym terenie i wygląda, jakby stał tu od dziesiątek lat. Dom w…

11 maja 2024

Żytni Rynek. Przykład późnego modernizmu w Kijowie

Zbudowano go w 1980 r. Żytni Rynek w Kijowie był nowoczesnym targowiskiem i jednym z…

10 maja 2024

Żywia Nowicka i jej rzeźbiarskie obiekty Kollekti

Wcześniej zajmowała się głównie projektowaniem wnętrz. Teraz Żywia Nowicka przygotowała serię obiektów pod nazwą Kollekti.…

10 maja 2024

Apartament w centrum Kijowa. Powstał w budynku z 1900 roku!

Apartament w centrum Kijowa został zrealizowany przez Maksyma Dietkovskyiego już po rozpoczęciu rosyjskiej inwazji na…

10 maja 2024

Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.

Dowiedz się więcej