Dworzec w Suszu został zbudowany w 1876 roku. Jego remont właśnie się zakończył. Odnowiono ceglaną elewację oraz detale. Remont budynku był współfinansowany ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, jej łączny koszt to 7,5 mln zł.
Podczas prac budowlanych, które trwały od drugiej połowy 2019 roku, zmieniło się naprawdę wiele. Pierwszą rzeczą, która zwraca uwagę, jest poddana renowacji elewacja. Usunięto z niej wtórne warstwy malarskie, żeby odsłonić cegłę elewacyjną, którą wraz z detalami architektonicznymi poddano zabiegom pielęgnacyjnym i konserwacyjnym. Historyczny charakter dworca podkreśla nowa, odtworzona na wzór historycznej stolarka okienna i drzwiowa oraz poszycie dachowe wykonane z dachówki holenderskiej. Nowym elementem podkreślającym architekturę budynku nocą jest iluminacja stworzona z taśm LED ukrytych pod gzymsem oraz tuż pod zadaszeniem. W interesujący sposób zaaranżowano parterową część bryły dworca, pod którą urządzono wiatę rowerową. Przy jej renowacji pozostawiono drewniane elementy konstrukcyjne przypominającej konstrukcje szachulcowe, pozbawiono je jednak wypełnienia. Ostatnią istotną zmianą w wyglądzie budynku było wyburzenie przybudówki od strony peronów, gdzie dawniej znajdowało się pomieszczenie dyżurnego ruchu.
Przebudowa dworca objęła również jego wnętrze. Na parterze znajduje się przestrzeń obsługi podróżnych, a w niej ławki, gabloty na rozkład jazdy, elektroniczne tablice odjazdów i przyjazdów pociągów oraz elementy nowego systemu informacji głosowej. Interesująca jest również aranżacja wnętrza. Większość ścian pomalowano na biały kolor, ale nie wszystkie. Na części z nich pozostawiono odkryto cegłę, co jest nawiązaniem do historycznego wyglądu elewacji obiektu. Nieprzypadkowy jest również kolor posadzki. Oparto go o kontrast grafitowych ryflowanych ścieżek prowadzących z granitową posadzką, co jest ułatwieniem wprowadzonym z myślą o osobach niedowidzących.
Po przebudowie budynek zyskał ekologiczne rozwiązania. Zamontowano w nim energooszczędne oświetlenie, a stolarka okienna i drzwiowa charakteryzuje się niskim stopniem przenikalności cieplnej. Na dachu pojawiło się 18 paneli fotowoltaicznych.
Ważnym elementem przebudowy dworca w Suszu było również nowe zagospodarowanie bezpośredniego sąsiedztwa dworca. W jego najbliższym otoczeniu wykonano nowe nawierzchnie, uporządkowano tereny zielone, a także zamontowano elementy małej architektury takie jak ławki, kosze czy oświetlenie terenu. Dokumentację projektową rewitalizacji dworca opracowała firma AllPlan.
Czytaj też: Kolej | Renowacja | Zabytek | Cegła
Tak budynek wyglądał przed remontem:
źródło: PKP SA
Wolne Tory to obszar o wielkości około 117 ha, który znajduje się między dzielnicami Wilda…
Szałwia i szlachetny granat w nutach otulającego je drewna - przestrzeń pełna spokoju i figlarnych…
Jego budowa rozpoczęła się w 1959 r. i trwała dwa lata. Dom Stu Balkonów znajduje…
Swoje śmiałe instalacje realizowali już kilkadziesiąt lat temu. Skrupulatnie wybierali miejsca, które odmienią. Duet artystów…
Remont zabytkowego Żurawia w Gdańsku trwał ponad trzy lata i zakończył się w kwietniu. Można…
Jego projekt przygotował architekt Welton Becket z zespołem. Xerox Tower zbudowany został w Rochester w…
Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.
Dowiedz się więcej