DESIGN

Ekologia według Interface. Stworzyli podłogi, które są przyjazne środowisku

Po 24 latach działalności w duchu zrównoważonego rozwoju Interface ogłasza sukces Mission Zero i wydaje przewodnik z przepisem na ekologiczny biznes. Według ankiety „GlobeScan/SustainAbility Leaders Survey 2019”, jednego z najbardziej uznanych badań dotyczących wdrażania idei zrównoważonego rozwoju w strategie biznesowe, w działaniach na rzecz środowiska w skali świata firmę Interface wyprzedzają jedynie Unilever, Patagonia i IKEA.

Mission Zero to deklaracja wyeliminowania negatywnego wpływu na środowisko naturalne, jaką składa obecnie wiele firm i organizacji. Choć większości udaje się częściowo zmniejszać szkodliwe oddziaływanie na otoczenie, to całkowitym sukcesem może pochwalić się niewielu. Interface to globalny producent komercyjnych podłóg modułowych, takich jak płytki wykładzinowe dywanowe, kauczukowe oraz winylowe LVT (Luxury Vinyl Tile). W Polsce marka znana jest także z działalności na rzecz ochrony środowiska, którą rozpoczęła już w 1994 roku. 

Zmieniliśmy naszą działalność, aby móc zmieniać świat i osiągnęliśmy cele, które zaskoczyły nawet nas samych. Zredukowaliśmy nasz wpływ na środowisko we wszystkich kluczowych obszarach: w fabrykach, w samych produktach i łańcuchu dostaw. Od stycznia 2019 roku każdy kawałek podłogi, jaki sprzedajemy, jest neutralny pod względem emisji CO2 w całym cyklu życia produktu – od wytworzenia, aż po recykling – mówi Erin Meezan, Dyrektor ds. Zrównoważonego Rozwoju w Interface.

Najważniejsze wskaźniki prezentujące ograniczenie wpływu produkcji płytek dywanowych Interface na środowisko w latach 1994-2018:

  • 96% redukcja emisji gazów cieplarnianych (GHG) w fabrykach na całym świecie,
  • 69% redukcja śladu węglowego w produktach Interface,
  • 89% wykorzystanie energii odnawialnej w fabrykach na całym świecie, przy 100% odnawialnej energii elektrycznej,
  • 89% redukcja zużycia wody na jednostkę produkcji w fabrykach na całym świecie,
  • 92% redukcja ilości odpadów trafiających na składowiska w skali globalnej,
  • 46% redukcja zużycia energii na jednostkę produkcji w fabrykach na całym świecie.

Emisje, których nie można ograniczyć w 100% firma rekompensuje poprzez dodatkowe działania. Są to m.in. zakup offsetu węglowego lub pozyskiwanie przędzy do produkcji z surowców wtórnych, jak porzucone sieci rybackie wyławiane w nadbrzeżnych miejscowościach Filipin i Kamerunu. To przykład zrównoważonego łańcucha dostaw, który zapewnia korzyści środowisku oraz każdej z zaangażowanych stron – od lokalnych mieszkańców, aż po samo przedsiębiorstwo i jego klientów.

Kolejny cel: regeneracja klimatu

Jeszcze w 2016 roku, wiedząc, że realizacja Mission Zero nastąpi niebawem, Interface wyznaczyło sobie kolejny, jeszcze ambitniejszy cel. Program Climate Take Back ma realizować ideę regenerującego przedsiębiorstwa, a więc  takiego, które nie tylko nie będzie szkodzić przyrodzie, ale przyczyni się do odwracania globalnego ocieplenia i negatywnych zmian, jakie już zaszły w środowisku. 

Z tą właśnie myślą stworzono prototyp płytki wykładzinowej o „ujemnym” oddziaływaniu. W procesie jej produkcji wchłanianie dwutlenku węgla ze środowiska przewyższa jego emisję, a więc w efekcie finalnym zmniejsza się ilość CO2 w atmosferze. Projekt płytki, nazwany Proof Positive, to ważny krok w stronę realizacji misji Climate Take Back. Gdyby udało się wdrożyć prototypowe rozwiązanie na szeroką skalę, mogłoby ono w perspektywie długoterminowej znacząco działać na rzecz poprawy jakości środowiska naturalnego.

Globalna zmiana wymaga globalnej współpracy

Wprowadzenie tak ogromnych zmian w środowisku to odpowiedzialność spoczywająca nie tylko na jednej firmie, branży czy nawet sektorze. Konieczne jest przekraczanie wyznaczanych przez rynek granic i dzielenie się wypracowywanymi rozwiązaniami, co przyspieszy ich wdrażanie. Z okazji zakończenia Mission Zero Interface wydało przewodnik Lessons for the Future, gdzie w formie 9 lekcji przedstawia swoje 24-letnie doświadczenie w dążeniu do neutralizowania szkodliwego wpływu na środowisko. Publikacja ma pomóc innym przedsiębiorcom dokonać pozytywnych zmian w ich firmach i udowadnia, że zrównoważony rozwój może być czynnikiem podnoszącym efektywność biznesu. Filozofia otwartych zasobów dotyczy także realizacji programu Climate Take Back. Raporty, wyniki dotychczasowych działań oraz plany kolejnych są dostępne na stronie internetowej firmy. 

Dołącz do Interface i odwróć globalne ocieplenie wspólnie z jedną z najbardziej zrównoważonych firm świata!

Artykuł powstał we współpracy z Interface Polska.

Recent Posts

Chromatic, czyli mieszkanie w Warszawie, w którym królują barwy!

Chromatic, a po polsku "chromatyczność", to przedziwne słowo, które większości niewiele mówi. Miłośnikom muzyki kojarzy…

6 maja 2024

Rozważna i romantyczna: wygodne sukienki na lato

Kto powiedział, że praktyczne ubrania muszą koniecznie być minimalistyczne aż do bólu? Letnie sukienki mogą…

6 maja 2024

Pierwszy wieżowiec z wertykalnym ogrodem w Warszawie ma stanąć przy Żelaznej!

Pierwszy wieżowiec z wertykalnym ogrodem w Warszawie miałby powstać przy ulicy Żelaznej 87. Pod tym…

6 maja 2024

Co za odkrycie! Zeszyty Magdaleny Samozwaniec znalezione w stropie Kossakówki

Zeszyty Magdaleny Samozwaniec odnaleziono w stropie słynnej Kossakówki, która właśnie przechodzi gruntowny remont. Robotnicy remontujący…

6 maja 2024

Zagadka rozwiązana! W pawilonie Cepelii działać będzie Empik!

Na początku roku informowaliśmy o rozpoczęciu prac związanych z renowacją słynnego budynku w centrum Warszawy.…

6 maja 2024

Dom tekstylny Weichmanna – kultowa architektoniczna wizytówka Gliwic

Dom tekstylny Weichmanna (Seidenhaus Weichamann) to jeden z najważniejszych na Górnym Śląsku obiektów architektury modernistycznej.…

6 maja 2024

Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.

Dowiedz się więcej