ARCHITEKTURA

Nietypowe znalezisko na budowie II linii metra w Warszawie

Podczas budowy II linii metra w Warszawie budowlańcy natrafili na nietypowy obiekt. Po usunięciu ziemi i gruzów oczom pracowników budowy okazało się dobrze zachowane rogi, które najprawdopodobniej należą do wymarłego gatunku prażubra. Warto dodać, że to nie pierwsze tego typu znalezisko, na które natrafiono podczas budowy II linii metra. 

Takie „trofea” robią wrażenie. Na budowie bródnowskiego odcinka II linii metra w Warszawie znaleziono rogi wymarłego ssaka. Choć narazie nie wiadomo do jakiego gatunku mogą należeć rogi, jest kilka podjerzeń. Niektóre  wskazują na tura, inne na żubra pierwotnego (prażubr), a niektóre – te bardziej humorystyczne – wskazują na renifery Świętego Mikołaja. „Chyba renifer Świętego Mikołaja zgubił rogi. Mamy kolejne znalezisko z budowy II linii Metro Warszawskie na Bródnie. Jak myślicie, czyje to?” – czytamy w komunikacie Miasta Stołecznego Warszawy na Facebooku

Najbardziej prawdopodobna wersja mówi, że znalezione rogi należały do żubra pierwotnego, bowiem już kilkukrotnie natrafiano w Warszawie na jego szczątki. W roku 2013 mówiono o 14 odnalezionych na terenie Polski fragmentach czaszki prażubra, a kolejny wraz z rogiem odkryto w 2017 w Mikoszewie pod Gdańskiem.. W 2019 na szczątki dwóch osobników natrafiono podczas budowy stacji metra Bródno w Warszawie. Jest on jednym z najpospolitszych ssaków kopalnych Polski.

Szkielet żubra pierwotnego z muzeum w Mineapolis / lic. Wikicommon CC BY 2.0

Żubr pierwotny osiągał 2,5 m wysokości w kłębie, 4,5 m długości i ważył 2,5 tony. Posiadał rogi prawie dwa razy dłuższe niż współczesny żubr – ich rozpiętość dochodziła do 120 cm. Żubr pierwotny to gatunek siostrzany wobec żubra współczesnego. Różnił się od niego trybem życia i zwyczajami pokarmowymi: prażubr zasiedlał nie tylko puszcze, ale także tereny trawiaste, a żywił się trawą, pędami drzew i krzewów oraz porostami.

Szeroko zakrojone badania na temat zwyczajów żywieniowych Bison priscus prowadzi obecnie (2016-2019) Instytut Biologii Ssaków Polskiej Akademii Nauk w Białowieży. Gatunek wymarł 6 tysięcy lat temu, przy czym najdłużej przetrwał na Syberii. Kości żubra pierwotnego znajdujące się w polskich zbiorach ocenia się na ponad 70 egzemplarzy. 

Warto dodać, że to nie pierwsze tego typu znalezisko. W grudniu 2018 roku podczas budowy odcinka przy stacji Potocka odnaleziono szczątki wymarłego słonia leśnego, o czym przeczytacie TUTAJ. 

Czytaj też: Warszawa | Ciekawostki | Polska | Historia | Zabytek

 

źródło: Metro Warszawskie / Nietypowe znalezisko na budowie II linii metra

View Comments

Recent Posts

Warszawa: wieżowce nad linią średnicową. Tak mogłyby wyglądać

To nie jest konkretny plan, ale śmiała koncepcja, w której Warszawa przypomina Singapur. Wieżowce z…

29 kwietnia 2024

Dom Oficerski na warszawskich Filtrach – monumentalna architektura 20-lecia międzywojennego

Dom Oficerski na rogu al. Niepodległości i ul. Koszykowej to największy spośród budynków mieszkalnych wzniesionych…

29 kwietnia 2024

Przebudowa starej praskiej kamienicy. Elegancki budynek posiada teraz przestronne tarasy

Praski Břevnov to dzielnica wyjątkowa pod wieloma względami. Pomimo bliskości tętniącego życiem centrum i głównych…

29 kwietnia 2024

Maja Ganszyniec współpracuje z BMW. Zaprojektowała modułowy zestaw mebli

Projektantka mebli i przedmiotów użytkowych stworzyła dla BMW wyjątkowy obiekt, który pełni funkcję stoiska ekspozycyjnego…

29 kwietnia 2024

Marian Lalewicz: wielki architekt warszawsko-petersburski. Jego dzieła do dziś budzą zachwyt

Marian Lalewicz to jeden z najznakomitszych architektów przedwojennej Polski. Działał nie tylko w kraju, ale…

29 kwietnia 2024

Tak pracują architekci. Zaglądamy do wnętrza pracowni Kubieniec + Długosz!

Szewc w podartych butach chodzi? Może! My jednak dziś nie o szewcach, a o architektkach,…

29 kwietnia 2024

Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.

Dowiedz się więcej