Dobiega końca przebudowa dworca autobusowego w Kielcach. Obiekt zmienił się w Centrum Komunikacyjne, które skupi transport miejski i regionalny pod jednym dachem.
Dworzec autobusowy w Kielcach to kultowy budynek, który budowany został w latach 1975 – 1984 według projektu wybitnego architekta Edwarda Modrzejewskiego. To co w tamtych czasach wyróżniało dworzec to jego niespotykana na tamte czasy funkcjonalność. Dworzec został zaprojektowany w taki sposób, by pasażerowie bezkolizyjnie mogli dotrzeć do stanowisk postojowych, które są rozłożone na planie okręgu. Co ciekawe, takie rozwiązanie zostało przez architektów opatentowane w 1975 roku.
Dwa lata temu zorganizowano konkurs architektoniczny na przygotowanie i opracowanie koncepcji funkcjonalno-przestrzennej centrum komunikacyjnego wraz z systemem informacji pasażerskiej. Pierwszą nagrodę przyznano wtedy lokalnej pracowni architektonicznej Marcina Kamińskiego i Bartosza Bojarowicza.
Prace budowlane zmierzają do końca. Prowadzone są przez firmę Budimex. Na finiszu robót montowane były elementy dekoracyjne na zadaszeniach wszystkich poziomach budynku. Każdego dnia na placu budowy pracowało ponad 100 osób.
W czerwcu powinny trafić z Chin do nas komponenty do ponad 40 wyświetlaczy LED których dostawa opóźniła się z powodu ograniczeń epidemiologicznych COVID-19 Chinach. Potrzebujemy koło miesiąca na ich montaż. Centrum komunikacyjne powinno zostać oddane do użytku, w przesuniętym o dwa miesiące terminie kontraktowym, do końca sierpnia 2020 roku – mówi Grzegorz Tomporowski – Kierownik Kontraktu Budimex SA.
Modernizacja centrum komunikacyjnego rozpoczęła się we wrześniu 2018 roku. Inwestorem jest Zarząd Transportu Miejskiego w Kielcach. Powierzchnia użytkowa 3 577,81 m2 a kubatura 18 225,0 m3. Nowe centrum komunikacyjne będzie węzłem przesiadkowym dla komunikacji autobusowej miejskiej, podmiejskiej i samochodowej. Powstanie w tym miejscu także centrum spotkań i wydarzeń kulturalno-rozrywkowych. Koszt przebudowy dworca autobusowego w Kielcach wynosi 69 mln zł brutto.
Czytaj też: Kielce | Modernizm | Komunikacja miejska | Renowacja
źródło: Budimex
Wolne Tory to obszar o wielkości około 117 ha, który znajduje się między dzielnicami Wilda…
Szałwia i szlachetny granat w nutach otulającego je drewna - przestrzeń pełna spokoju i figlarnych…
Jego budowa rozpoczęła się w 1959 r. i trwała dwa lata. Dom Stu Balkonów znajduje…
Swoje śmiałe instalacje realizowali już kilkadziesiąt lat temu. Skrupulatnie wybierali miejsca, które odmienią. Duet artystów…
Remont zabytkowego Żurawia w Gdańsku trwał ponad trzy lata i zakończył się w kwietniu. Można…
Jego projekt przygotował architekt Welton Becket z zespołem. Xerox Tower zbudowany został w Rochester w…
Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.
Dowiedz się więcej
View Comments
Dworzec autobusowy faktycznie został fantastycznie zaprojektowany. Co z tego, jeśli nie ma połączenia z sąsiadującym dworcem kolejowym. Nie dawno wybudowano i przebudowano wszystkie drogi wokół dworców jak i całą przestrzeń tylko zapomniano o podróżnych. Żeby dostać się się do przejścia podziemnego dworca kolejowego trzeba przejść przez co najmniej dwie ulice. A można było wydłużyć przejście podziemne do dworca kolejowego. A tak bujaj się z bagażami w czasie deszczu albo po śniegu. To chyba jedyny przypadek w Polsce, żeby dwa dworce zlokalizowane niemal przy sobie nie miały bezpośredniego pieszego połączenia.