ARCHITEKTURA

Rośnie dworzec kolejowy Warszawa Zachodnia. Wieści z budowy

Dworzec kolejowy Warszawa Zachodnia budowany jest przez firmę Budimex. Postęp prac rok od ich rozpoczęcia oceniany jest na 30 procent.

Obecnie budowane są elementy konstrukcyjne na poziomie minus dwa dworca podziemnego pod stacją Warszawa Zachodnia. Konstruowane są perony: 6, 7 i 8. Jednocześnie budowana jest infrastruktura – Budimex zbudował już prawie 30 nowych rozjazdów kolejowych.

Największym wyzwaniem budowlanym w tej chwili jest wielobranżowość prowadzonych prac i wykonywanie prac w bezpośrednio w sąsiedztwie prowadzonego ruchu kolejowego – mówi Jakub Konkiewicz – Dyrektor Kontraktu Budimex.

Trwają także prace wykończeniowe na konstrukcji zadaszania stacji. Strop zadaszenia jest już pokryty docelowymi panelami i ma docelowe oświetlenie LED, zasilane m.in z paneli fotowoltaicznych.

W tej chwili rozpoczynamy wznoszenie konstrukcji budynku dworcowego od strony Woli. Wylane są już jego fundamenty, rozpoczynamy konstruowanie elementów nośnych budynku – dodaje Jakub Konkiewicz.

Podróżni skorzystają z pierwszego nowego peronu nr 6 Warszawy Zachodniej w grudniu. Montowane są gabloty, ławki i tablice informacyjne. Obok wysokiego zadaszenia ustawiane są elementy niższych wiat – przedłużenie hali peronowej. Zaawansowane jest przygotowanie peronów nr 7 i peronu nr 8, tj. – nowego dodatkowego peronu od strony Woli.

Dach hali peronowej jest wykonany w 30 proc. Konstrukcje wysokiego zadaszenia widać nad trzema budowanymi peronami. Na 27 filarach wykonawca układa kolejne elementy. Do zasilania stacji wykorzystana będzie energia słoneczna. Na dachu umieszczane są panele fotowoltaiczne o powierzchni 12 tys. metrów kwadratowych – to powierzchnia bliska dwóm boiskom do piłki nożnej. Energia z paneli fotowoltaicznych zapewni 1/3 rocznego zapotrzebowania zasilania urządzeń na dworcu i stacji oraz ograniczy emisję dwutlenku węgla. Wewnętrze przestrzenie uzupełni również naturalne światło dzięki świetlikom. W obszarze stacji zaplanowano zielone przestrzenie z krzewami.

Ułożonych zostało 29 rozjazdów oraz 3,5 km nowych torów. Powstają słupy i bramki nowej sieci trakcyjnej. Budowane jest przejście podziemne między peronem na linii obwodowej do peronów 6, 7, 8. Po usunięciu gruntu, rozpoczęło się wylewanie betonowej posadzki. Rozpoczęto wyposażanie budynku Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) w urządzenia sterowania ruchem kolejowym, komputery i niezbędną do sprawnego prowadzenia ruchu pociągów elektronikę.

Na budowie pracuje pół tysiące osób i zaangażowanych jest około 70 firm podwykonawczych. Prace mają zakończyć się w 2023 roku. Projekt koncepcyjny, budowlany i wykonawczy przebudowy dworca przygotowali architekci z pracowni DWAA Architekci. Więcej o ich projekcie pisaliśmy TUTAJ.

Czytaj też: Dworzec kolejowy | Warszawa | Ciekawostki | Kolej | whiteMAD na Instagramie

fot. Budimex
fot. Budimex
fot. Budimex

źródło: PKP PLK, Budimex S.A.

Recent Posts

Szałwia i szlachetny granat otulone drewnem. Zaglądamy do mieszkania w Krakowie!

Szałwia i szlachetny granat w nutach otulającego je drewna - przestrzeń pełna spokoju i figlarnych…

5 maja 2024

Dom Stu Balkonów w Krakowie. Czołowy przykład powojennego modernizmu

Jego budowa rozpoczęła się w 1959 r. i trwała dwa lata. Dom Stu Balkonów znajduje…

5 maja 2024

Ich instalacje pokazywały inny świat. Christo i Jeanne-Claude

Swoje śmiałe instalacje realizowali już kilkadziesiąt lat temu. Skrupulatnie wybierali miejsca, które odmienią. Duet artystów…

4 maja 2024

Gdańsk: podczas remontu Żurawia odnaleziono mnóstwo zabytkowych przedmiotów

Remont zabytkowego Żurawia w Gdańsku trwał ponad trzy lata i zakończył się w kwietniu. Można…

4 maja 2024

Wygląda, jakby nie miał okien. Xerox Tower w Rochester

Jego projekt przygotował architekt Welton Becket z zespołem. Xerox Tower zbudowany został w Rochester w…

3 maja 2024

Starostwo Powiatowe w Toruniu. Znamy wyniki konkursu!

Starostwo Powiatowe w Toruniu powstanie według projektu pracowni Toprojekt.Platforma z cegły klinkierowej stanowiąca podstawę „Zespołu Starostwa”,…

3 maja 2024

Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.

Dowiedz się więcej