CIEKAWOSTKI

Tramwaj ponownie na placu Trzech Krzyży? Jest na to szansa.

Społecznicy z witryny Okno na Warszawę wysunęli pomysł, aby na fragmencie odkopanych i wyeksponowanych torów tramwajowych na placu Trzech Krzyży stanął zabytkowy tramwaj. W kilku miastach w Polsce istnieją już podobne rozwiązania, gdzie tramwaje pełnią różne funkcje, najczęściej gastronomiczne.

W Warszawie ustawienie tramwajowego wagonu na odkrytych szynach podkreśliłoby historię placu Trzech Krzyży i fakt, że w tym miejscu jeździły tramwaje, jeszcze długo po wojnie.
Przy okazji remontu Krakowskiego Przedmieścia również odkopano oryginalne tory tramwajowe, jeszcze przedwojenne. Niestety, tamte zostały zezłomowane i dzisiaj nie ma po nich już żadnego śladu.

Rzecznik Tramwajów Warszawskich Maciej Dutkiewicz podkreślił, że stołeczni tramwajarze mają doświadczenie w remoncie zabytkowych wagonów. “O takim projekcie zdecydowałyby jednak koszty realizacji i szczegóły – jaki wagon wybrać, jak go zabezpieczyć, bo przecież stałby przez cały rok pod gołym niebem. Trzeba byłoby się zastanowić nad tym, co w takim wagonie miałoby się znajdować. I wreszcie, czy zgadza się to z docelową wizja architektoniczną placu” – powiedział. Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków uznał pomysł za interesujący i obiecał przyjrzeć się tematowi, jeśli wpłynie taka propozycja.

W trakcie prac budowlanych na placu Trzech Krzyży, pracownicy odsłonili dawne tory tramwajowe oraz dobrze zachowany bruk. Historia tramwajów w tamtym miejscu sięga XIX wieku. W 1908 roku tramwaje w Warszawie przeszły elektryfikację, a na południowo-wschodniej części placu wybudowano jednotorową pętlę z torem postojowym. 10 lat później w północno-wschodniej części placu dobudowano nowe torowisko, prowadzące na Powiśle. Plac Trzech Krzyży pełnił istotną rolę w ruchu tramwajowym również w okresie dwudziestolecia międzywojennego, ponieważ kursowało tamtędy 5 linii, a dwie kolejne dwie przebiegały skrajem placu, wjeżdżając w ulicę Książęcą. Ruch tramwajowy na placu został wstrzymany na początku II wojny światowej, ale był stopniowo przywracany. Po zakończeniu wojny, tramwaje wróciły na Plac Trzech Krzyży w 1946 roku. Ostatecznie tramwaje zostały wyparte przez autobusy i torowiska zamknięto 25 października 1960 roku.

Część odsłoniętych torów wyeksponowana jest obecnie po wschodniej stronie placu Trzech Krzyży przy ulicy Wiejskiej – pod Instytutem Osób Głuchoniemych im. Jakuba Falkowskiego.

źródło: portalsamorzadowy.pl, Tramwaje Warszawskie / https://tw.waw.pl
zdjęcia: Wiktoria Mickiewicz

Czytaj też: Architektura w Polsce | Place, Skwery, Parki  | Historia | Komunikacja miejska | whiteMAD na Instagramie  | Warszawa

Pocz. XX w. Willem van de Poll, CC0, via Wikimedia Commons

Recent Posts

Trójmiasto: utracone podczas wojny dzieła sztuki pokazano na muralach

Akcję zorganizowano, aby pokazać, jak wiele dzieł jeszcze nie odzyskano. Wśród nich są „Ogier arabski”…

12 maja 2024

Walter Gropius założył Bauhaus. Jego pierwszy projekt jest w Polsce

Jest jednym z najsłynniejszych architektów w historii modernizmu. Niewiele osób wie, że jego pierwsze zrealizowane…

12 maja 2024

Dom w Wielkopolsce jak nowoczesna stodoła

Budynek powstał w zielonym terenie i wygląda, jakby stał tu od dziesiątek lat. Dom w…

11 maja 2024

Żytni Rynek. Przykład późnego modernizmu w Kijowie

Zbudowano go w 1980 r. Żytni Rynek w Kijowie był nowoczesnym targowiskiem i jednym z…

10 maja 2024

Żywia Nowicka i jej rzeźbiarskie obiekty Kollekti

Wcześniej zajmowała się głównie projektowaniem wnętrz. Teraz Żywia Nowicka przygotowała serię obiektów pod nazwą Kollekti.…

10 maja 2024

Apartament w centrum Kijowa. Powstał w budynku z 1900 roku!

Apartament w centrum Kijowa został zrealizowany przez Maksyma Dietkovskyiego już po rozpoczęciu rosyjskiej inwazji na…

10 maja 2024

Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.

Dowiedz się więcej