Wszystkie arrasy króla, czyli prezentacja arrasów Zygmunta Augusta w komnatach wawelskich to jedyny pokaz całej kolekcji we wnętrzach, dla których zostały one utkane. Tło do prezentacji arrasów stanowią z jednej strony oryginalne, zabytkowe komnaty, a z drugiej wizualnie lekkie ażurowe konstrukcje z transparentną tkaniną, która wygasza tło, nie tłumiąc go całkowicie.
Inspiracją do kolorystyki wystawy były oryginalne kolory arrasów. W pierwszej części wystawy dominuje biel, która jest uzupełniona o nasycone kolory, na których prezentowane są arrasy. Natomiast w drugiej wykorzystana jest głęboka, ciemna, leśna zieleń, która idealnie pasuje do oryginalnych wnętrz. Kolor ten wyróżnia także elementy – etalaże, podpisy, siedziska, które przynależą do tej wystawy.
W ramach wystawy przewidziane są trzy ścieżki zwiedzania oznaczone piktogramami utrzymanymi w stylu znaków tkackich: roślinna, historyczna i technologiczna. Dostosowane są one do różnych grup wiekowych.
Uzupełnieniem wystawy są materiały edukacyjne:
Ukrywane przed Szwedami, zrabowane na polecenie carycy Katarzyny, wywiezione galarem wiślanym na trzy dni przed wkroczeniem Niemców do Krakowa w 1939 roku. Ewakuowane do Rumunii 18 września, kolejno do Francji i przez Anglię do Kanady. Wreszcie powróciły. Wszystkie zachowane w Polsce arrasy Zygmunta Augusta zobaczymy w Zamku Królewskim na Wawelu.
To jedyny w dziejach jagiellońskiej rezydencji pokaz całej zachowanej kolekcji we wnętrzach, dla których tapiserie zostały stworzone. Wystawa Wszystkie arrasy króla. Powroty 2021–1961–1921 dostępna będzie dla zwiedzających od 18 marca do 31 października. Towarzyszą jej prace dwóch wybitnych współczesnych twórców: Mirosława Bałki i Marcina Maciejowskiego.
Ekspozycja wprowadza widza w atmosferę wnętrz zamkowych, odświętnie ozdobionych tapiseriami, jak to czyniono niegdyś na wyjątkowe okazje. Opowiada także o ogromnej pracy konserwatorów, zmagających się ze skutkami uszkodzeń i zniszczeń, które stały się udziałem arrasów w ciągu ich burzliwych dziejów. Od powrotu z Rosji w 1921 roku rozpoczął się bowiem wieloletni proces konserwacji tapiserii, który trwa do dziś.
Koncepcja wystawy “Wszystkie arrasy króla. Powroty 2021–1961–1921”, zawarta w słowie – „powroty” jest jednak, jak podkreśla Dyrektor Zamku Królewskiego na Wawelu, zaskakująca i nieoczywista. W odwróconej narracji podążamy bowiem od współczesności przez kolejne powroty arrasów: 1961 i 1921 rok.
Więcej na temat wystawy dowiecie się na stonie Zamku Królewskiego na Wawelu klikając TUTAJ
O autorach wystawy:
Wzorro: “Jesteśmy studiem projektowym z Katowic założonym przez trójkę absolwentów Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Zajmujemy się projektowaniem ekspozycji muzealnych, zarówno w zakresie aranżacji przestrzeni, jak i oprawy graficznej. Stawiamy na kreatywne oraz funkcjonalne rozwiązania. Zależy nam, aby zwiedzający dobrze czuli się w przestrzeniach przez nas projektowanych oraz by przestrzeń była dostępna dla różnych odbiorców. Istotne jest dla nas aby środki wizualne odpowiednio dobrać do tematu. Nasi klienci:Muzeum Narodowe w Krakowie, Zamek Królewski na Wawelu, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Muzeum Krakowa, Muzeum Śląskie, Muzeum Zamkowe w Pszczynie, Muzeum Tyskich Browarów Książęcych, Zamek Cieszyn, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, Szlak Zabytków Techniki Województwa Śląskiego, Muzeum Miejskie w Tychach.” – czytamy na stronie Wzorro (www.wzorro.com)
Czytaj też: Architektura w Polsce | Kraków | Muzeum | Wydarzenia | Ciekawostki | Wystawa
źródło: Wzorro (www.wzorro.com)
Insgaram: https://www.instagram.com/wzorrodesign/
Facebook: https://www.facebook.com/wzorrodesign
Autorzy: Marcin Krater, Natalia Jakóbiec, Katarzyna Pełka-Bura, Marta Żmija, Anna Dudziak, Marta Milej, Magdalena Szklarczyk-Kominko, Anna Kaleta, Oliwia Michniewska, Karolina Wiśniewska
Zdjęcia: Radosław Kaźmierczak
Rok: 2021
Wolne Tory to obszar o wielkości około 117 ha, który znajduje się między dzielnicami Wilda…
Szałwia i szlachetny granat w nutach otulającego je drewna - przestrzeń pełna spokoju i figlarnych…
Jego budowa rozpoczęła się w 1959 r. i trwała dwa lata. Dom Stu Balkonów znajduje…
Swoje śmiałe instalacje realizowali już kilkadziesiąt lat temu. Skrupulatnie wybierali miejsca, które odmienią. Duet artystów…
Remont zabytkowego Żurawia w Gdańsku trwał ponad trzy lata i zakończył się w kwietniu. Można…
Jego projekt przygotował architekt Welton Becket z zespołem. Xerox Tower zbudowany został w Rochester w…
Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.
Dowiedz się więcej