ARCHITEKTURA

Z szacunkiem do historii. Kolejarze odnowią dworzec w Olsztynku

Kolejarze podpisali umowę na przebudowę dworca w Olsztynku. Budynek zostanie gruntownie wyremontowany, co przełoży się na poprawę estetyki, komfortu i bezpieczeństwa podróżnych.

Dworzec w Olsztynku to kompleks budynków, który już niebawem przejdzie olbrzymią metamorfozę. Według planów obecny budynek dworca przestanie pełnić swoją nominalną funkcję, na rzecz mniejszego z budynków znajdującego się w jego pobliżu, gdzie po przebudowie będzie prowadzona obsługa podróżnych. Historyczny dworzec zostanie zagospodarowany przez samorząd lokalny.

Przebudowa jest projektem łączącym w sobie renowację historycznych pochodzących z 1939 roku budynków z przystosowaniem ich do współczesnych wymogów i przepisów budowlanych oraz przeciwpożarowych. Nowy budynek dworca, który jeszcze niedawno był obiektem handlowym, zostanie dostosowany do obsługi podróżnych. Wewnątrz powstanie wszystko, czego można oczekiwać od budynku dworcowego: kasa biletowa, poczekalnia i toaleta. Budynek będzie przystosowany do obsługi osób o ograniczonej mobilności. 

To jednak nie jest wszystko. Dawny blask odzyska elewacja. Wymienione zostanie poszycie dachu, stolarka okienna i drzwiowa. Ciekawym rozwiązaniem jest montaż dużej szklanej witryny w elewacji budynku, od strony peronów, tak żeby podróżni mogli obserwować ruch pociągów. Innym bardzo funkcjonalnym rozwiązaniem jest budowa pomiędzy starym i nowym budynkiem dworca otwartej wiaty wykonanej z betonu architektonicznego wraz siedziskami, która nawiązuje do modernistycznego stylu historycznego dworca.

Historyczny budynek dworca zostanie przebudowany pod nową funkcję i planuje się w nim utworzenie centrum kultury, które będzie prowadził samorząd lokalny. Wewnątrz będzie się mieścić m.in. sala wielofunkcyjna na 120 osób. Podobnie jak w nowym dworcu, renowację przejdzie elewacja. Wymieniona zostanie stolarka okienna i drzwiowa, poszycie dachu oraz wszystkie wewnętrzne instalacje. Budynek spełni również wszystkie przewidziane prawem normy dla budynków użyteczności publicznej.

Przebudowa kompleksu dworcowego zakłada również rewitalizację jego najbliższego otoczenia, czyli ułożenie nowych ciągów pieszych, wykonanie miejsc parkingowych (w tym dla osób niepełnosprawnych), a także budowę wiaty rowerowej. Wartość inwestycji to łącznie 21 mln zł. Jest ona finansowana ze środków PKP S.A. oraz ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Planowany termin udostępnienia podróżnym dworca po przebudowie to wiosna 2021 roku.

źródło: PKP S.A.

Recent Posts

Dom Oficerski na warszawskich Filtrach – monumentalna architektura 20-lecia międzywojennego

Dom Oficerski na rogu al. Niepodległości i ul. Koszykowej to największy spośród budynków mieszkalnych wzniesionych…

29 kwietnia 2024

Przebudowa starej praskiej kamienicy. Elegancki budynek posiada teraz przestronne tarasy

Praski Břevnov to dzielnica wyjątkowa pod wieloma względami. Pomimo bliskości tętniącego życiem centrum i głównych…

29 kwietnia 2024

Maja Ganszyniec współpracuje z BMW. Zaprojektowała modułowy zestaw mebli

Projektantka mebli i przedmiotów użytkowych stworzyła dla BMW wyjątkowy obiekt, który pełni funkcję stoiska ekspozycyjnego…

29 kwietnia 2024

Marian Lalewicz: wielki architekt warszawsko-petersburski. Jego dzieła do dziś budzą zachwyt

Marian Lalewicz to jeden z najznakomitszych architektów przedwojennej Polski. Działał nie tylko w kraju, ale…

29 kwietnia 2024

Tak pracują architekci. Zaglądamy do wnętrza pracowni Kubieniec + Długosz!

Szewc w podartych butach chodzi? Może! My jednak dziś nie o szewcach, a o architektkach,…

29 kwietnia 2024

Pałacyk Rektorski z ul. Koszykowej. Neorokokowa perełka czeka na renowację

Na ul. Koszykowej 80, przy ruchliwym skrzyżowaniu z ul. Tytusa Chałubińskiego, stoi mały budynek. Choć…

29 kwietnia 2024

Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.

Dowiedz się więcej