„The Invisible Store of Happiness” na Clerkenweel Design Week

Instalacja “The Invisible Store of Happiness” to przykład kreatywnego wykorzystania drewna oraz rzemieślniczego kunsztu . Pracuje nad nią duet utalentowanych, brytyjskich artystów – Laura Ellen oraz Sebastian Cox.

Sebastian zdobył uznanie jako artysta, który wykorzystuje dawną technikę krótkiej rotacji drzew. Pozyskuje surowiec z systematycznie wycinanych drzew, co przyczynia się do tworzenia zdrowych i zróżnicowanych gatunkowo lasów. Charakterystyczną cechą projektów Coxa jest prosta forma, funkcjonalność, powściągliwość, lekkość i trwałość. Jego prace wyróżnia także osobisty stosunek do procesu tworzenia, co widać w łączeniach i solidność konstrukcji. Wszystkie projekty wykonuje ręcznie, w większości we własnym warsztacie.

Lauren Ellen to z kolei znana brytyjska rzeźbiarka, która większość swoich  prac tworzy w miejscu ich przeznaczenia, czyli w plenerach i miejskich pejzażach. Jej rzeźby można podziwiać m.in. w Chatsworth, w londyńskim centrum Somerset House oraz New Art Centre w Roche Court. Laura tworzy także projekty zdobiące wnętrza prywatnych mieszkań i galerii. Wiele z nich można było zobaczyć w Sainsbury Centre w Norwich (2011), galerii Jerwood Space w Londynie (2010) oraz londyńskiej The Saatchi Gallery podczas wystawy „Collect” (2013).

Ich wspólne dzieło, instalacja “the Invisible Store of happiniess” to intrygująca plątanina wijących się w przestrzeni drewnianych listewek zamkniętych w granicach zewnętrznej ramy. Trzymetrowej wysokości rzeźba z miękkiego klonu i wiśni amerykańskiej opierać się będzie na potężnej ramie wykonanej z drewna giętego przy użyciu pary.

Zleceniodawcą projektu jest Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC). Jak wyjaśnia David Venables, dyrektor europejskiego oddziału tej organizacji: „Prezentowanie potencjału amerykańskiego drewna liściastego jest najważniejszym elementem naszej działalności. Wspierając instalacje projektowane przez młodych, zdolnych designerów z myślą o takich wydarzeniach jak Clerkenwell Design Week, możemy zaprezentować możliwości tego surowca oraz udowadniamy, że projektanci z powodzeniem mogą z niego tworzyć niezwykłe przedmioty wyróżniające się doskonałym wzornictwem i kunsztem wykonania”.

Z drewna miękkiego klonu i wiśni amerykańskiej młodzi twórcy przygotowali stelaż o eliptycznym kształcie, który jest przykładem znajomości stolarstwa i doskonałego rzemiosła. Następnie z drewna giętego na parze uformowali olbrzymi łuk – większość jego elementów została połączona ręcznie za pomocą czopów osadzonych we wpustach, bez użycia kleju. Elementy solidnej ramy pocięli na paski przy pomocy urządzeń do obróbki drewna, a następnie moczyli w Tamizie nieopodal warsztatu Sebastiana w Woolwich, aby nadać im plastyczną giętkość.

Instalcja zostanie poddana ocenie przez firmę  PE International, która od kilku lat inwestuje w prace nad opartym na analizie Oceny Cyklu Życia (LCA) profilowaniem środowiskowym realizowanych projektów.

„Jesteśmy w stanie stworzyć szczegółowe, naukowe profile wszystkich realizowanych przez nas projektów. Dzięki tym danym designerzy, przedstawiciele branży i użytkownicy końcowi wiedzą jaki jest wpływ projektów z drewna na środowisko. Jestem przekonany, że już w niedalekiej przyszłości wszystkie produkty będą obowiązkowo poddawane ocenie środowiskowej” – powiedział David Venables.

Instalację będzie można podziwiać w dniach 19-21 maja 2015 roku w bramie zabytkowego Muzeum Zakonu św. Jana w londyńskiej dzielnicy Clerkenwell podczas 6. edycji popularnego festiwalu Clerkenwell Design Week. Jest to jedna z najpopularniejszych imprez w kalendarzu designu. Organizowany po raz szósty festiwal jest tłumnie odwiedzany przez brytyjskich i międzynarodowych designerów. W ubiegłym roku w imprezie wzięło udział ponad 32 tys. architektów i projektantów oraz 250 marek. W ciągu ostatnich dwudziestu lat unikalne domy w londyńskiej dzielnicy Clerkenwell zostały zaadoptowane na studia i pracownie przez architektów, projektantów i artystów. Dzięki firmom, które ulokowały tutaj swoje siedziby, dzielnica ta stała się brytyjskim inkubatorem innowacji i kreatywności.

 

.

źródło: materiały prasowe