Brzeg Warty w Poznaniu zmieni się nie do poznania! Nowe kładki pieszo-rowerowe przez rzekę, strefy gastronomiczne, kolejne odcinki Wartostrady, miejsce na biwaki – to tylko niektóre propozycje inwestycji nad największą poznańską rzeką. Miasto przygotowało kompleksową Koncepcję zagospodarowania doliny Warty w Poznaniu.
To wyjątkowe opracowanie: zawiera wszystkie rozpoczęte, projektowane i planowane w długiej perspektywie inwestycje miejskie. Uwzględnia też wiele dokumentów i uwarunkowań. Koncepcja została przygotowana jako wizualizacja ze szczegółową topografią terenu – dzięki temu każdy może łatwo wyobrazić sobie, jak w przyszłości wyglądać ma dolina Warty.
“Warta była od początku ważnym impulsem dla rozwoju Poznania, życie miasta kręciło się wokół rzeki. Od sześciu lat przywracamy ją mieszkańcom, a efekty tego procesu widać na każdym kroku. To m.in. zaplecze przystani w Starym Porcie, plaże miejskie, strefy rekreacji i wypoczynku czy nowe odcinki Wartostrady. Teraz nadszedł czas, by zebrać wszystkie plany w jeden dokument i przedstawić kompleksowy, wszechstronny i spójny pomysł na zagospodarowanie brzegów Warty.” – zauważa Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
Na potrzeby koncepcji dolinę Warty podzielono na pięć stref. Dwie z nich, najbardziej oddalone od centrum miasta, to strefy klinów zieleni. Sąsiadują z nimi strefa rekreacji oraz strefa sportu. W samym centrum wyznaczono strefę śródmiejską.
Warta w centrum Poznania
Strefa śródmiejska to tereny pomiędzy mostem Królowej Jadwigi, a kolejowym. To obszar z ogromnym potencjałem, który Miasto chce w pełni wykorzystać. W pobliżu znajdują się liczne atrakcje i szlaki turystyczne, chętnie odwiedzane przez poznaniaków i turystów. Koncepcja zakłada więc nowe zagospodarowanie na cyplu i w Starym Korycie Warty oraz rozwój przystani w Starym Porcie. Uwzględnia powstanie kładki Berdychowskiej oraz Wartostradę na Ostrowie
Tumskim z podwieszeniem pod mostem kolejowym. To także jedna ze stref, w której betonowe płyty u nabrzeży Warty zostaną usunięte i zastąpione ekologicznymi gabionami. W planach jest również rozbudowa Kontener-ARTu oraz punkt widokowy.
Odpoczynek i sport nad rzeką
Strefa sportu obejmuje tereny od mostu Przemysła I do mostu Królowej Jadwigi. W jej pobliżu znajdują się tereny sportowe i rekreacyjne, Łazienki Rzeczne czy ogrody działkowe. Po obu stronach warty swoje siedziby mają kluby sportowe, po wschodniej stronie rzeki są również boiska. To także tereny, które często odwiedzają piesi, w sezonie z powodzeniem działa tu plaża miejska Rataje. Dlatego wśród miejskich propozycji znalazły się m.in. tarasy z pomostami, strefa gastronomiczno-sportowa, biwakowa i strefy wypoczynkowe, przystań i nowe slipy do wodowania łodzi. Koncepcja obejmuje również nową kładkę pieszo-rowerową na wysokości Łazienek oraz nowy budynek dla policji.
Strefa rekreacji to obszar ograniczony z jednej strony mostem Lecha, a z drugiej – kolejowym. To tereny, na których w przyszłości może powstać nowa zabudowa (np. na Wilczaku), dlatego już teraz trzeba zadbać o ich dostępność. Koncepcja przewiduje m.in. park z łąkami kwietnymi, strefę gastronomiczną i biwakową, powiększenie plaży na Szelągu czy powstanie boisk sportowych na Zawadach.W dokumencie ujęto również marinę oraz kładkę pieszo-rowerową.
Zieleń, natura i spacery
Strefy klinów zieleni stanowią główny potencjał nadrzecznej przyrody w Poznaniu. Są to duże tereny otwartej zieleni, w znacznej części zagrożone powodzią. Znajdują się na nich ujęcia wody – stąd możliwości zagospodarowania są niewielkie. W związku z tym w południowej strefie (w pobliżu Starołęki) Miasto proponuje m.in. Wartostradę po obu stronach rzeki, wyznaczenie strefy zawodów dla wędkarzy i strefę biwakową. Mógłby tam powstać również punkt informacji ekologicznej. W koncepcji uwzględniono również nowy most.
Północna strefa klinów zieleni to okolice Naramowic. Powinna więc zaspokoić potrzeby nowych mieszkańców tej okolicy, którzy będą szukać rekreacji i wypoczynku na świeżym powietrzu. W koncepcji znalazło się m.in. przedłużenie Wartostrady i strefa biwakowa. Dokument uwzględnia też dwie kładki pieszo-rowerowe: w Czerwonaku i w Owińskach.
Inwestycje już ruszyły
Przygotowano też bardzo konkretny scenariusz zmian: inwestycje podzielono na te, które już są w trakcie realizacji lub powstaną niedługo oraz na te, na które trzeba będzie jeszcze poczekać.
W trakcie realizacji są więc m.in. przebudowa umocnień brzegu Warty, nowe slipy, utwardzona ścieżka nad brzegami rzeki, tarasy nadrzeczne czy kładka Berdychowska. Trwają prace związane z nowym zagospodarowaniem południowej części cypla Ostrowa Tumskiego oraz strefą streetworkoutu.
Na lata 2023 – 2025 zaplanowano m.in.: remont części muru oporowego, przebudowę mostów Mieszka I i Bolesława Chrobrego i rozbudowę Wartostrady po obu stronach rzeki. Powstać ma nowe dojście do Warty od ul. Serafitek, boisko sportowe na wysokości Młodzieżowego Domu Kultury oraz strefa gastronomiczno-sportowa “Rataje”. Ponadto: wybieg dla psów, przystań nurtowa na wysokości parku Stare Koryto Warty oraz jachtowa, a także strefy biwakowe i strefa zawodów dla wędkarzy.
Zgodnie z koncepcją na lata 2025 – 2035 zaplanowano m.in. przedłużenie Wartostrady po zachodniej stronie rzeki, przystań “Rataje”, punkt widokowy w okolicach ul. Szyperskiej. parking przy moście Królowej Jadwigi, kładkę Wildecką, nową Wartostradę na Ostrowie Tumskim, mosty na Cybinie czy kładkę pieszo-rowerową w Owińskach. W tym czasie może też powstać punkt informacji ekologicznej, strefa biwakowa, pumptrack w parku Tadeusza Mazowieckiego, park na Zawadach i większa plaża na Szelągu.
Nowe zagospodarowanie Starego Koryta Warty, kładka pieszo-rowerowa na wysokości Mariny w Czerwonaku, inwestycje związane trasami komunikacyjnymi – to inwestycje, które są w perspektywie po 2035 r.
Koncepcja została przygotowana przez Miejską Pracownię Urbanistyczną, we współpracy z Biurem Koordynacji Projektów i Rewitalizacji oraz Wydziałem Gospodarki Nieruchomościami UMP. Dokument będzie punktem wyjścia do dalszych prac i konsultacji.
Zainteresował Cię ten temat? Przeczytaj również:
– REWALORYZACJA BRZEGÓW WARTY W POZNANIU. ZNIKNĄ BETONOWE UMOCNIENIA! (TUTAJ)
– NIEISTNIEJĄCE W POZNANIU: MOST CHWALISZEWSKI I DAWNE KORYTO WARTY
Czytaj też: Zieleń | Poznań | Miasto | Komunikacja miejska | Metamorfoza
źródło: poznan.pl
Zbudowany został w 1933 roku. Dom Aleksandry lljinienė w Kownie w Litwie to jeden z…
Bagno Shreka, dom Barbie, latający dom z filmu Odlot, a może Dom Ojca Chrzestnego? Wybór…
Po latach wrócił pomysł budowy podmorskiego połączenia, dzięki któremu koleją dostaniemy się do Afryki. Hiszpanię…
Identyfikacja wizualna Nagrody Literackiej Gdynia została zaprojektowana przez polską pracownię TOFU Studio. O pracowni pisaliśmy…
Wyróżnienia must have przyznawane są już od 2011 r. Trafiają one do polskich firm, projektantów…
W wolnym czasie można robić różne rzeczy, a szczególnie gdy jest ładna pogoda. Aktywne spędzanie…
Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.
Dowiedz się więcej