Po latach wrócił pomysł budowy podmorskiego połączenia, dzięki któremu koleją dostaniemy się do Afryki. Hiszpanię i Maroko dzieli niewiele ponad 29 km. Z kolei odległość między najbliższymi portami wynosi niespełna 16 mil morskich. Podwodny tunel pozwoli usprawnić ruch między dwoma brzegami Cieśniny Gibraltarskiej, co będzie kluczowe podczas Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej w 2030 roku, kiedy Hiszpania, Portugalia i Maroko będą gospodarzami wydarzenia.
Dziś najpopularniejszymi środkami transportu na trasie między Hiszpanią a Maroko są statki i samoloty. Pomysł podmorskiego tunelu, którym miałby jeździć pociąg został po raz pierwszy przedstawiony w 1979 r. Inspiracją dla tej odważnej wizji był Eurotunel pod kanałem La Manche, oficjalnie otwarty w 1994 r. pomiędzy Wielką Brytanią i Francją.
Cieśnina Gibraltarska. Fot. PookieFugglestein, CC0, via Wikimedia Commons
Wstępne szacunki kosztów budowy mówią o 6 miliardach euro. Transkontynentalny tunel o długości 27 km mógłby połączyć europejską sieć kolei dużych prędkości z Afryką Północną już do 2030 r. Wtedy właśnie oba kraje położone nad cieśniną będą gospodarzami Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej. Tunel miałby przecinać Cieśninę Gibraltarską z Tarify w Hiszpanii do Tangeru w Maroku.
Obecnie loty z Madrytu do Casablanki trwają około dwóch godzin. Podróż koleją pod Cieśniną Gibraltarską na takiej samej trasie zajmie planowo pięć i pół godziny. Podwodny tunel umożliwiłby także uruchomienie usług kolei dużych prędkości, łącząc istniejące hiszpańskie linie z otwartą w 2018 roku trasą Al Boraq w Maroku. Pociągi poruszają się na niej z prędkością 300 km/godz.
Hiszpański minister transportu Raquel Sanchez zaznaczył, że projekt ma być impulsem do maksymalizacji stosunków między Europą a Afryką. Inwestycja ma uzyskać dofinansowanie od Unii Europejskiej. Obecnie trwa planowanie strategiczne. Jednym z wyzwań logistycznych, jakie mogą stanąć na drodze realizacji budowy tunelu jest regularna aktywność sejsmiczna w rejonie cieśniny.
Jeśli inwestycja dojdzie do skutku, na nowej przeprawie mogłoby skorzystać ponad 12,8 mln pasażerów rocznie. Przyniosłoby to także korzyści dla handlu między obydwoma kontynentami oraz pozytywne skutki dla ekologii.
Źródło: independent.co.uk, national-geographic.pl
Zobacz też: Kolej | Urbanistyka | Komunikacja miejska | Hiszpania | Afryka
W tak zaaranżowanej przestrzeni, aż chce się przebywać. Stary dom na Żoliborzu w Warszawie przeszedł…
Lodziarnia Los Lodos znajduje się przy ulicy 1 Maja w Lublinie. Miejsce niedawno przeszło metamorfozę.…
Dominanta to wieża widokowa na rondzie św. Jerzego w Gorzowie Wielkopolskim, która została wybudowana w…
Willa Allora znajduje się przy ulicy Uzdrowiskowej w Konstancinie-Jeziornie. Zbudowana została w latach 30. XX…
Indywidualnie dopasowany materac zapewni Ci pełen komfort podczas snu. Jednak znalezienie idealnego modelu wśród wielu…
Za nami szesnasta edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL. Profesjonalne jury oraz publiczność wybrała swoich faworytów…
Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.
Dowiedz się więcej