Centralny Port Komunikacyjny. Oto finalny projekt

Tak ma wyglądać Centralny Port Komunikacyjny. Opublikowano finalny projekt koncepcyjny, który przygotował zespól architektów Foster + Partners i Buro Happold. Pierwszych pasażerów obiekt ma zacząć obsługiwać w 2028 roku.

Nowe wizualizacje opublikowała spółka Centralny Port Komunikacyjny. Przygotowanie finalnej wersji projektu koncepcyjnego oznacza, że kolejnym krokiem będzie opracowanie projektu budowlanego. Nad koncepcją obiektu pracowało 250 projektantów i ekspertów. Efektem jest projekt terminala oraz dużej stacji kolejowej, która będzie integralną częścią CPK.

Centralnym elementem CPK będzie atrium, którego dach oglądany z góry ma przypominać diament. Pod tym dachem pasażerowie będą mogli przesiadać się między do samolotów, pociągów lub autobusów. Ta część obiektu ulokowana została przed kontrolą bezpieczeństwa, dlatego dostęp do niej będzie możliwy dla wszystkich. Inwestor chce, by z atrium korzystali nie tylko pasażerowie, ale też pracownicy i goście tak zwanego Airport City zlokalizowanego w pobliżu. Airport City ma składać się z części hotelowej, biurowej i handlowej.

Nasz projekt CPK koncentruje się na pasażerach. Naszą ambicją jest stworzenie dostępnego i czytelnego budynku, który poprawi wrażenia z podróży. Minimalna liczba zmian poziomów i duża rozpiętość konstrukcyjna tworzą wyraźne powiązania widokowe: od strony podjazdu do terminalu w kierunku płyty lotniska, co sprawia, że orientacja jest niezwykle łatwa. Sklepiony dach wypełnia przestrzeń światłem i prowadzi pasażerów przez budynek, kierując ich do miejsc docelowych. Łącząc trzy rodzaje transportu w jednym miejscu, integruje nową stację, która jest częścią krajowego systemu Kolei Dużych Prędkości. Wierzymy, że CPK całkowicie zmieni sposób, w jaki ludzie podróżują po Polsce, a także stanie się nową, potężną bramą do Europy i reszty świata – mówi Grant Brooker, Head of Studio FOSTER + PARTNERS.

W sumie terminal pasażerski lotniska zajmie powierzchnię o wielkości 400 tys. m kw. Architekci zaprojektowali go na dwóch poziomach. Strefy będą podzielone na Schengen oraz Non-Schengen, kontrole bezpieczeństwa będą osobne dla tych dwóch stref. Terminal będzie połączony z czterema modułowymi pirsami, czyli przedłużoną częścią terminala pasażerskiego (z możliwością rozbudowy w przyszłości). Aby usprawnić komunikację zbudowane zostaną dwukierunkowe ruchome chodniki.


Oprócz tradycyjnych punktów do odprawy (check-in) terminal będzie wyposażony w samoobsługowe stanowiska tzw. self-bag drop i kioski z możliwością obsługi biometrycznej. Kontrola bezpieczeństwa i dokumentów ma być prowadzona m.in. przy pomocy skanerów CT, które odwzorowują trójwymiarowy obraz bagażu, i automatycznych bramek. Projektant przewiduje zastosowanie najnowszych rozwiązań w ramach systemu transportu i skanowania bagażu, w tym na potrzeby szybkiej obsługi bagażu transferowego – informuje spółka CPK.

Dodatkowo obiekt będzie dysponować dużym dworcem kolejowym. Spółka chce, by stanowił on ogólnokrajowy węzeł transportowy i docierały tu pociągi z największych miast w Polsce. W sumie dworzec kolejowy CPK będzie mieć sześć podziemnych peronów i 12 torów (dla porównania dworzec Warszawa Centralna ma cztery perony). Do CPK docierać będą zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne. Całość będzie zadaszona, dlatego nawet w deszczowe dni do terminalu będzie można dojść bez korzystania z parasolek.

W części dworca autobusowego zbudowane zostaną zatoki dla autobusów, poczekalnie z kasami biletowymi i punkty handlowe. W pobliżu powstać mają też hotele, które będą pierwszymi zabudowaniami tzw. Airport City.

Pierwsi pasażerowie mają korzystać z CPK już w 2028 roku. Wtedy planowane jest oddanie do użytku dwóch równoległych dróg startowych. Generalny CPK zakłada, że następnie port będzie w sposób modułowy rozbudowywany. CPK powołując się na dane Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA) szacuje, żę w 2060 roku z lotniska może korzystać nawet 65 mln pasażerów rocznie.

projekt: Foster + Partners

źródło: materiały prasowe CPK

Czytaj też: Modernizm | Architektura w Polsce | CiekawostkiDworzec kolejowy | whiteMAD na Instagramie