ARCHITEKTURA

Centrum Folkloru Województwa Łódzkiego w Sieradzu. Jest projekt!

Nową siedzibę Centrum Folkloru Województwa Łódzkiego zaprojektowali architekci z pracowni Nizio Design International. Pracownia stworzyła też projekt wystawy stałej Centrum Folkloru Województwa Łódzkiego. To liczący cztery kondygnacje obiekt, który będzie pasywny.

Przygotowany projekt powstał po analizie historycznej architektury regionu. Architekci stworzyli jej nowoczesną interpretację.

W kreatywny sposób odnieśliśmy się do bogatej tradycji ziem województwa łódzkiego, przetwarzając ją zgodnie z potrzebami dzisiejszych odbiorców. Poprzez połączenie współczesnych technik wystawienniczych ze sztuką rzemiosła, między innymi ciesielstwem, tkactwem, wycinankarstwem, dążyliśmy do tego, aby narracja Centrum oddziaływała na wszystkie zmysły zwiedzających i w ten sposób wprowadziła ich w fascynujące uniwersum kultury ludowej – mówi Mirosław Nizio, autor projektu.

Budynek

Siedziba Centrum Folkloru Województwa Łódzkiego ma szczerą formę, która wynika z poprowadzenia symetrycznie rozłożonych linii łączących budynek z ważnymi punktami na mapie Sieradza. W ten sposób powstał rzut na planie kwadratu przecięty dwoma osiami. Działanie to nawiązuje do sztuki tworzenia ludowych wycinanek opartej na geometrii, symetrii i powtarzalnym rytmie układów pionowych i poziomych. W sumie bryła składa się z czterech połączonych modułów oraz umiejscowionego centralnie dziedzińca, zachęcającego do interakcji społecznych i działań animacyjnych. Układ może kojarzyć się z okólnikiem – rodzajem zabudowy wiejskiej typowej dla budownictwa w Łódzkiem od XIX wieku.

Charakterystyczną częścią bryły jest dwuspadowy dach z “żyletek”, które pokryją wszystkie moduły budynku. Sam dach uniesiony jest na wysokich, drewnianych słupach – taki zabieg ma nadawać budynkowi lekkości i zachęcać do odwiedzenia wystawy. Słupy nawiązują do wiejskiej architektury poprzez symboliczne uwidocznienie tradycyjnych wiązań charakterystycznych dla regionalnej sztuki ciesielskiej. Dodatkowo, dach tworzy podcienia na zewnętrznym obrysie bryły obiektu, dzięki czemu powstaje dodatkowa, zadaszona przestrzeń do wykorzystania podczas wydarzeń kulturalnych.

Przeszklona elewacja otwiera wnętrza Centrum na jego naturalne otoczenie. Życie tętniące na terenie obiektu podczas warsztatów, animacji i działań edukacyjnych będzie widoczne z daleka, szczególnie wieczorem, gdy rozświetlone wnętrza będą stanowić magnes przyciągający spacerowiczów.

Wystawa

Integralnym uzupełnieniem projektu architektury budynku jest projekt wystawy. Ekspozycja podzielona na cztery galerie prezentuje tematykę poszczególnych regionów etnograficznych: łęczyckiego, rawsko-opoczyńskiego, łowickiego i sieradzkiego. Narracja opiera się na istotnych archetypach kultury każdego z nich. Odwołuje się także do cykliczności rytmu natury i roku obrzędowego.

Galeria „Łęczyckie” zaintryguje zwiedzających baśniowością folkloru, między innymi poprzez mapping i projekcje multimedialne z postaciami z legend. Galeria „Rawsko-Opoczyńskie” odda atmosferę wiejskiej zabawy tanecznej z jej żywiołowością i hipnotycznym charakterem muzyki tradycyjnej. Motywem przewodnim galerii „Łowickie” będzie wycinanka ludowa. Centralnie ulokowana instalacja nawiąże do typowych dla niej: symetrii i powtarzalności elementów. Z kolei trzy drewniane warsztaty tkackie w galerii „Sieradzkie” symbolicznie podkreślą wspólnotowy charakter pracy twórców ludowych. Poszczególne galerie będą wyraźnie zaznaczone poprzez warstwę wizualną – każda z nich będzie miała przypisaną barwę dominującą.

Na parterze zaplanowano: strefę obsługową (kasy, informację i punkt ochrony, sklepik z pamiątkami, kawiarnię z bufetem), salę baletową, strefę warsztatową zaprojektowaną z myślą o zajęciach tanecznych, kulinarnych, a także z użyciem gliny i wycinanek. Poziom wyżej będzie umiejscowiona strefa biurowa. Poziom -1 zajmie ekspozycja stała. Poziom -2 to przestrzeń na salę konferencyjną, salę widowiskową wraz z zapleczem technicznym, garderobami dla artystów i foyer wraz z bufetem, szatnią i toaletami.

Inwestorem jest Marszałek Województwa Łódzkiego. Zakres prac Nizio Design International obejmował: wielobranżową koncepcję architektoniczną budynku i wystawy stałej, projekt budowlany i wykonawczy, projekt zagospodarowania terenu, projekt wykonawczy ekspozycji stałej oraz projekt identyfikacji wizualnej.

źródło: Nizio Design International

Czytaj też: Kultura | Łódź | Ciekawostki | Historia | Nizio International | whiteMAD na Instagramie

Recent Posts

Warszawa: wieżowce nad linią średnicową. Tak mogłyby wyglądać

To nie jest konkretny plan, ale śmiała koncepcja, w której Warszawa przypomina Singapur. Wieżowce z…

29 kwietnia 2024

Dom Oficerski na warszawskich Filtrach – monumentalna architektura 20-lecia międzywojennego

Dom Oficerski na rogu al. Niepodległości i ul. Koszykowej to największy spośród budynków mieszkalnych wzniesionych…

29 kwietnia 2024

Przebudowa starej praskiej kamienicy. Elegancki budynek posiada teraz przestronne tarasy

Praski Břevnov to dzielnica wyjątkowa pod wieloma względami. Pomimo bliskości tętniącego życiem centrum i głównych…

29 kwietnia 2024

Maja Ganszyniec współpracuje z BMW. Zaprojektowała modułowy zestaw mebli

Projektantka mebli i przedmiotów użytkowych stworzyła dla BMW wyjątkowy obiekt, który pełni funkcję stoiska ekspozycyjnego…

29 kwietnia 2024

Marian Lalewicz: wielki architekt warszawsko-petersburski. Jego dzieła do dziś budzą zachwyt

Marian Lalewicz to jeden z najznakomitszych architektów przedwojennej Polski. Działał nie tylko w kraju, ale…

29 kwietnia 2024

Tak pracują architekci. Zaglądamy do wnętrza pracowni Kubieniec + Długosz!

Szewc w podartych butach chodzi? Może! My jednak dziś nie o szewcach, a o architektkach,…

29 kwietnia 2024

Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.

Dowiedz się więcej