ARCHITEKTURA

Dworzec w Poznaniu ma zostać zburzony. Zastąpi go nowy

Dworzec w Poznaniu nie ma szczęścia. Kłopotliwa komunikacja, dominacja centrum handlowego i dość osobliwa forma architektoniczna, która w 2013 r. pozwoliła mu zdobyć tytuł Makabryły Roku. Teraz miasto wspólnie z kolejarzami planuje przebudować obiekt, aby stał się wizytówką miasta i obiektem przyjaznym podróżnym. Jeden z wariantów zakłada też całkowite wyburzenie obecnego budynku dworca, który przez mieszkańców bywa nazywany “chlebakiem”.

Obecny dworzec w Poznaniu zbudowano według projektu Bose International Planning and Architecture, w związku z organizacją w Poznaniu Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej 2012. Nowoczesny obiekt miał witać gości z całej Europy, a jego oficjalne otwarcie nastąpiło 29 maja 2012 r.

Miasto Poznań planuje podpisanie porozumienia z PKP, w ramach którego przebudowany zostanie dworzec w Poznaniu. To dopiero wstępny etap prac. Podczas kolejnych dowiemy się, jak obiekt może wyglądać. Zdecyduje o tym konkurs architektoniczny. Celem jest stworzenie wygodnego, funkcjonalnego i przyjaznego pasażerom obiektu.

Tematem przebudowy dworca zajęła się Miejska Pracownia Urbanistyczna w Poznaniu, która pracuje nad analizami przestrzennymi dla urzędu miasta. Co ważne, zmienić ma się nie tylko budynek jako punkt obsługi pasażerów, ale także przebudowany ma zostać układ torowy oraz perony. Wpłynąć ma to na łatwiejszą komunikację po obiekcie. Dziś niestety jest to bolączką dworca w Poznaniu. Wprowadzona kilka miesięcy temu nowa numeracja peronów w umiarkowanym stopniu poprawiła orientację pasażerów w przestrzeni.

Dziś budynek dworca znajduje się nad peronami 1-3. Aby dostać się do pozostałych należy opuścić budynek lub skorzystać ze starego przejścia podziemnego. Nowy gmach ma różnić się od obecnego.

Tuż obok znajduje się stary dworzec, który działał w Poznaniu ponad 150 lat. To ceglany gmach, który został przykryty grubą warstwą szarego tynku. Archiwalne zdjęcie publikujemy w galerii poniżej. Dworzec wyspowy był intuicyjny dla pasażerów. W centralnej części znajdowały się schody prowadzące do tunelu, z którego można było przejść w prawą lub w lewą stronę i dostać się na perony. Tunel wprawdzie działa do dziś, ale nie jest już połączony z obecnym budynkiem dworca. Pasażerowie korzystają z niego by przejść na przystanek tramwaju lub skorzystać z wyjścia przez Dworzec Zachodni.

Władze miasta i kolejarze chcą zaoferować nową jakość. Dworzec ma być zintegrowany z otoczeniem i stanowić wizytówkę miasta. Budynek ma znajdować się nad wszystkimi peronami, na poziomie mostu Dworcowego i ulicy Głogowskiej. Takie rozwiązanie ma ułatwić podróżnym przechodzenie do miasta.

Co ciekawe, przebudowana ma zostać infrastruktura kolejowa. Zmieni się układ torów i peronów, które mają zostać zaprojektowane od nowa. Docelowo stacja Poznań Główny ma mieć osiem peronów, wszystkie przelotowe i z podwójnymi krawędziami. Perony mają być przystosowane do obsługi Kolei Dużych Prędkości.

Nowy dworzec w Poznaniu ma być węzłem przesiadkowym dla komunikacji dalekobieżnej, podmiejskiej oraz miejskiej.

Analiza prowadzona przez Miejską Pracownię Urbanistyczną, we współpracy z Biurem Koordynacji Projektów i Rewitalizacji, Miejskim Konserwatorem Zabytków, Wydziałem Urbanistyki i Architektury, Zarządem Dróg Miejskich, Zarządem Transportu Miejskiego oraz przy udziale PKP, wskazuje nowe rozwiązania, pozwalające wykreować bardzo ważne powiązania zarówno z istniejącymi, jak i nowymi częściami miasta – np. z nową siedzibą Teatru Muzycznego czy rozwijającą się zabudową przy ulicy Składowej. Zachowane zostaną kluczowe kierunki dojścia do dworca z centrum, ale pojawią się także nowe – np. wygodne połączenie z terenem MTP – czytamy w komunikacie UM Poznań.

Poznańscy urzędnicy zaznaczają, że stawiają na wysoką jakość, dlatego ogłoszony zostanie konkurs architektoniczny. Jego regulamin oraz termin mamy wkrótce poznać. Będziecie tęsknić za “chlebakiem”?

Loading ...

źródło: poznan.pl, Miejska Pracownia Urbanistyczna w Poznaniu

Czytaj też: Dworzec kolejowy | Poznań | Ciekawostki | Kolej | whiteMAD na Instagramie

Dworzec w Poznaniu w latach 40. XX wieku, domena publiczna
fot. RDcorp, pixabay
Część dworca PKS, fot. RDcorp, pixabay
fot. redakcja whiteMAD
fot. redakcja whiteMAD
fot. redakcja whiteMAD
fot. redakcja whiteMAD

Recent Posts

Brutalistyczny ratusz w Bensberg – betonowa konstrukcja w sąsiedztwie zabytkowego zamku

Zamek Bensberg to średniowieczny zespół w Bergisch Gladbach w Nadrenii Północnej-Westfalii. W latach 1962–1972 rozbudowano…

10 maja 2024

Dopracowane w każdym calu. Kolorowe wnętrze przy Placu Bema we Wrocławiu

Znajduje się w starej kamienicy. Mieszka tu para, która od dawna szukała idealnego miejsca do…

10 maja 2024

W warszawskim metrze powstaje… biblioteka! Otwarcie jeszcze w tym roku

Takiego miejsca jeszcze w stolicy nie było. W warszawskim metrze otwarta zostanie biblioteka! Funkcjonować będzie…

9 maja 2024

Amerykańskie osiedle na Górnym Śląsku. Kolonia powstała w latach 20. dla rodzin z USA

Kolonia amerykańska w katowickim Giszowcu stanowi jeden z najbardziej oryginalnych zespołów mieszkalnych nie tylko na…

9 maja 2024

Jest prawie cały z drewna. Zabytkowy dworzec w Życzynie jak nowy

Zbudowano go w 1883 roku. Dworzec w niewielkim Życzynie to zabytkowy obiekt administracyjnie położony w…

9 maja 2024

Domy przy lesie w Pagórskiej Woli. Elewację pokrywa modrzew!

Domy przy lesie w Pagórskiej Woli zaprojektowali architekci Łukasz Derus i Katarzyna Pikiewicz-Derus z pracowni…

9 maja 2024

Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.

Dowiedz się więcej