Z okazji 10-lecia swojego istnienia NENUKKO sięga do własnych archiwów i za pomocą formalnych odwołań rekonstruuje swoją historię serią zaskakujących patchworków. Projekt „Full circle” to autobiograficzna opowieść, na którą składają się autentyczne elementy historii marki.

W każdym projekcie da się odnaleźć fragmenty tkanin pochodzących z minionych kolekcji, które powstawały na przestrzeni ostatniej dekady. To żywa retrospekcja dorobku NENUKKO i sentymentalna podróż przez archiwum surowców i motywów. Projekt miał swoją premierę w wyjątkowych okolicznościach, bo w ramach indywidualnego showroomu NENUKKO w Tokio, w dniach 18-20 października, w czasie trwania Japan Fashion Week. Wydarzenie współorganizował Instytut Adama Mickiewicza, który pod marką Culture.pl prowadzi szeroko zakrojoną promocję polskiej kultury i designu na świecie. Swojego wsparcia udzielił NENUKKO także Instytut Polski w Tokio. Lokalizacja nie jest tu przypadkowa – patchwork ma swoją głęboką tradycję w japońskiej kulturze, a odniesienia do japońskiej estetyki są stale obecne w stylistyce marki.

Składanie patchworku w całość jest terapeutyczną metodą porządkowania przeszłości, która skłania do rewizji własnych dokonań i otwiera pole do nowych interpretacji. Dobieranie odpowiednich elementów i poszukiwanie właściwych układów kolorystycznych skłania do reinterpretacji wzorów, badania powtórzeń i tropienia własnych schematów. Patchwork to nie tylko efekt końcowy, ale przede wszystkim proces, który wymaga cierpliwości, manualnej zręczności i pokory wobec tworzywa. W przypadku NENUKKO to także powrót do korzeni, bo kolekcja powstała metodami rękodzielniczymi – każda sztuka odzieży była krojona osobno z unikalnego zestawu materiałów.

Praca w bezpośrednim kontakcie z tworzywem to ważna cecha tego projektu. Projektantka zrealizowała część ubiorów samodzielnie – począwszy od przygotowania konstrukcji, przez krojenie tkanin, po zszywanie elementów. Szczególna więź autorki z medium przybiera za każdym razem inną, wyjątkową postać. Jej obecność w procesie realizacji jest zauważalna w precyzyjnych wykończeniach i rozwiązaniach formalnych, które zaskakują bo powstały w żywej interakcji z tworzywem. Osobisty wkład nadaje całości nowy wymiar, daleki od powtarzalnej produkcji przemysłowej. Efektem pracy są bowiem pojedyncze, specjalnie sygnowane wzory, które nie będą reprodukowane.

Zastosowanie patchworku to nie tylko strategia plastyczna, ale także mierzenie się z odpowiedzialnym zarządzaniem własnymi zasobami. W dobie nadprodukcji i nierównomiernej dystrybucji dóbr, odzyskiwanie resztek to przejaw szacunku wobec środowiska naturalnego i akt pokory, który wpisuje się w podejście projektowe NENUKKO. Planowanie zużycia surowców wraz z pozostałościami poprodukcyjnymi to odtwarzanie zasady procesów naturalnych, które zamykają się w pełnych cyklach. To także sztuka nadawania nowej jakości temu, co wydawało się bezwartościowe i niepotrzebne. To przywracanie życia ideom, recycling pomysłów i tworzenie zastosowań dla odrzuconych materiałów, przez nadawanie im nowych kontekstów.

W kolekcji dominują bawełniane popeliny i batysty złożone w harmonijne gamy kolorystyczne. Wyrazistym akcentem jest kraciasty deseń, który powtarza rytmikę patchworku. Formy są obszerne i zróżnicowane, nowością jest motyw falbany, który wcześniej nie pojawiał się w twórczości NENUKKO. Projekty igrają z naturalnymi proporcjami ciała, a w pełnych stylizacjach nadają sylwetce przestrzenności tworząc wrażenie rzeźby z tkanin.