ARCHITEKTURA

Jest chyba najmniejszy w Polsce. Dworzec w Żelistrzewie otwarty dla podróżnych

Jest maleńki. Dworzec w Żelistrzewie tak naprawdę składa się głównie z wiaty i nie jest budynkiem, w którym pasażerowie mogliby schronić się przed deszczem czy zimnem. Skąd pomysł na taką formę? Sprawdzamy!

Dworzec w Żelistrzewie zbudowany został w ramach sieci Innowacyjnych Dworców Systemowych. Kolejarze określają tym mianem nowoczesne budynki dworców, które są kompaktowych rozmiarów, mają przeszklone ściany i korzystają z proekologicznych rozwiązań. Wcześniej funkcjonowały jako budynki, z drzwiami, w których można znaleźć chronienie przed deszczem czy chłodem. W Żelistrzewie zbudowano jednak… wiatę.

Dworzec znajduje się przy linii kolejowej obsługującej Półwysep Helski.

To nowoczesny, parterowy obiekt dostosowany wielkością do obecnego zapotrzebowania podróżnych. Pasażerowie mogą korzystać z zewnętrznej, osłoniętej wiaty, w której znajdą się miejsca do oczekiwania na pociąg. O przyjazdach i odjazdach składów informują elektroniczne tablice. W budynku znajduje się również toaleta – informuje PKP S.A. w wydanym komunikacie.

Aby ułatwić korzystanie z obiektu usunięto bariery architektoniczne, zamontowano ścieżki dotykowe dla osób niewidomych i niedowidzących oraz mapy dotykowe. Tuż obok wiaty znajduje się toaleta, która również została przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Przed dworcem wyznaczono miejsca parkingowe dla aut. Natomiast przy zadaszeniu stojaki dla rowerów oraz słupek ze stacją naprawczą dla jednośladów. Miejsce zyskało nowe kosze i ławki.

Dworzec w Żelistrzewie to jeden z obiektów ujętych w szerszym projekcie modernizacji i budowy dworców na linii kolejowej obsługującej Półwysep Helski. Dzięki niemu już wkrótce pasażerowie podróżujący na trasie z Gdyni do Helu będą mogli korzystać z kilku nowoczesnych, bezpiecznych i komfortowych dworców, takich jak otwarty właśnie nowy obiekt w Żelistrzewie oraz jak zmodernizowane i udostępnione niedawno podróżnym dworce Kuźnica i Hel – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Całkowity koszt budowy dworca wyniósł 4,5 mln zł brutto. Inwestycja prowadzona była w formule projektuj i buduj. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Za realizację inwestycji odpowiadało konsorcjum firm Heli Factor Sp. z o.o. i MERX Sp. z o.o.

Loading ...

źródło: PKP S.A.

Czytaj też: Dworzec kolejowy | Ciekawostki | Kolej | Polecane | whiteMAD na Instagramie

Recent Posts

Villa Maria w Reszlu – wyjątkowy przykład bajkowej secesji z Warmii

Villa Maria to jeden z najciekawszych zabytków miasta Reszel, położonego w powiecie kętrzyńskim, w woj.…

21 maja 2024

Jest w Józefowie pod Warszawą. Nowoczesny dom wśród drzew

To przykład nowoczesnej architektury wtopionej w zastany krajobraz. Dom w Józefowie zaprojektował architekt Paweł Lis.…

21 maja 2024

Dom ze sztuką. Wnętrze powstało w pracowni Kuoo Tamizo Architects

Liczne przeszklenia, przenikające się przestrzenie, a pośrodku atrium w formie szklanego kubika - zaprojektowanie wnętrza…

20 maja 2024

Okna do pięknych wnętrz. Popatrzcie na detale!

Minęły już czasy, kiedy okna pełniły tylko użytkową funkcję. Dziś stają się integralną częścią wnętrza…

20 maja 2024

Wygląda jak w 1732 r. Rzeźba św. Jana Nepomucena odzyskała blask

To drobna interwencja w publiczną przestrzeń, ale pokazuje, jak umiejętnie odnawiać stare figury. Rzeźba św.…

20 maja 2024

Torpedownia w Gdyni – tajemnicza ruina stojąca w wodach Zatoki Gdańskiej

Torpedownia w Gdyni na Babich Dołach to jeden z dwóch tego typu obiektów wybudowanych na…

20 maja 2024

Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.

Dowiedz się więcej