Informacja o planie rozebrania ponad stuletniego mostu kolejowego na rzece San w Przemyślu pojawiła się w mediach kilka dni temu. Sprawa budzi kontrowersje bo most jest prawdopodobnie jedyną konstrukcją w Polsce, której projekt powstał w biurze konstrukcyjnym Gustave’a Eiffela, autora słynnej wieży w Paryżu. Kolejarze zdementowali te doniesienia.
Most kolejowy w Przemyślu autorstwa biura konstrukcyjnego Gustave’a Eiffela zbudowany został w 1891 r., dwa lata wcześniej inżynier pokazał całemu światu swoją słynną Wieżę Eiffla w Paryżu. Ta ostatnia uchodzi dziś za symbol stolicy Francji i jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych obiektów stworzonych przez człowieka na całym świecie. Przemyska konstrukcja mogłaby również stać się turystyczną ikoną.
Most kolejowy na rzece San w obecnej postaci zbudowano w 1891 r. Podczas pierwszej wojny światowej został wysadzony przez austriackie wojsko. Konstrukcję odbudowano w 1916 r. Miał strategiczne znaczenie w trakcie drugiej wojny światowej. Od 1939 do 1941 r. Stanowił przejście graniczne między strefami okupacyjnymi (niemiecką i radziecką). W czerwcu 1941 r. walczyły o niego wojska niemieckie i radzieckie. Kilka lat później miał w ogóle zniknąć z krajobrazu. W 1944 r. niemieckie oddziały podłożyły pod niego materiały wybuchowe. Dzięki żołnierzom Armii Krajowej udało się go uratować. Polscy żołnierze unieszkodliwili większość ładunków i most już po wojnie udało się wyremontować.
Mieszkańcy Przemyśla obawiają się, że to, czego nie zdołali zrobić Niemcy, zrobią polscy urzędnicy i doprowadzą do likwidacji architektonicznego symbolu miasta. Na szczęście przedstawiciele PKP PLK zapowiedzieli, że porozumieli się z przemyskimi urzędnikami oraz wspólnie z konserwatorem zabytków ustalili koncepcję zachowania historycznych części mostu. Konstrukcja ma przestać pełnić funkcję mostu kolejowego i zacząć funkcjonować jako kładka pieszo-rowerowa. Nowy most kolejowy ma zostać zbudowany tuż obok. Póki co nie jest gotowy projekt nowej konstrukcji oraz plan przebudowy oryginalnego mostu. To tego tematu jeszcze wrócimy.
Czytaj więcej: Zabytek | Ciekawostki | Kolej
Otrzymaliśmy też komentarz z Biura Prasowego PKP PLK:
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., w styczniu br. ogłosiły postępowanie przetargowe na budowę mostu. Po wybraniu wykonawcy i zakończeniu procedur przewidziano realizację w systemie „projektuj i buduj”. Termin to lata 2020-2023. Szacowana wartość, to ponad 178 mln zł brutto – czytamy w przesłanej nam odpowiedzi.
źródło: PKP PLK
Wolne Tory to obszar o wielkości około 117 ha, który znajduje się między dzielnicami Wilda…
Szałwia i szlachetny granat w nutach otulającego je drewna - przestrzeń pełna spokoju i figlarnych…
Jego budowa rozpoczęła się w 1959 r. i trwała dwa lata. Dom Stu Balkonów znajduje…
Swoje śmiałe instalacje realizowali już kilkadziesiąt lat temu. Skrupulatnie wybierali miejsca, które odmienią. Duet artystów…
Remont zabytkowego Żurawia w Gdańsku trwał ponad trzy lata i zakończył się w kwietniu. Można…
Jego projekt przygotował architekt Welton Becket z zespołem. Xerox Tower zbudowany został w Rochester w…
Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.
Dowiedz się więcej
View Comments
Przecież to już było ustalone (czy raczej wywalczone) już rok czy dwa temu.
No i jeszcze jedno: oryginalne jest tylko jedno przęsło - stąd widoczne różnice w budowie.
PS: a tak na marginesie, jakby ktoś miał wątpliwości czy naprawdę ściana wschodnia to Polska D to polecam sprawdzić gdzie na tej europejskiej magistrali kończy się minimalna europejska prędkość i komu to zawdzięczamy.