W Poznaniu podsumowano ostatnie dwa lata, od kiedy funkcjonuje uchwała „Park Kulturowy Stare Miasto”. W efekcie działań urzędników udało się odmienić estetykę ponad pół tysiąca lokali. Zniknęły pstrokate szyldy i pojawiły się nowe już dużo ładniejsze.

Uchwała porządkująca kwestie pstrokatych szyldów w Poznaniu obowiązuje od dwóch lat. Przez ten czas władze miasta intensywnie pracują, aby odmienić wygląd punktów handlowych i usługowych w centrum miasta. Co ważne, urzędnicy najpierw rozmawiają z przedsiębiorcami, pokazują im przykłady dobrych praktyk i dopiero w ostateczności sięgają po wystawianie mandatów. Urzędnicy pilnują tutaj nie tylko szyldów lokali, ale też sprawdzają legalność nośników reklamowych na elewacjach kamienic i tych wolnostojących.

Z perspektywy dwóch lat można powiedzieć, że uchwała o Parku Kulturowym Stare Miasto w Poznaniu jest wyjątkowo skutecznym narzędziem służącym poprawie estetyki najbardziej cennego i reprezentacyjnego obszaru naszego Miasta – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

Wszystko zaczęło się wiosną 2018 roku. To właśnie wtedy Poznań dołączył do miast, w których najcenniejsze kulturowo obszary staromiejskie objęte zostały dodatkową ochroną konserwatorską w postaci parku kulturowego.

pstrokate szyldy

Taki widok przeszedł już do historii

Przygotowanie uchwały poprzedziły dwa lata intensywnych prac Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków. Składało się na nie powołanie międzywydziałowego zespołu, analizy urbanistyczno-przestrzenne, warsztaty projektowe czy konsultacje społeczne. W toku prac nad uchwałą oraz na etapie rozpatrywania wniosków i opinii uwzględniono interesy mieszkańców, restauratorów, turystów oraz wszelkich użytkowników przestrzeni Starego Miasta – wspomina Joanna Bielawska-Pałczyńska, Miejski Konserwator Zabytków.

Biuro Miejskiego Konserwatora Zabytków  przeprowadziło szeroko zakrojoną kampanię informacyjno-konsultacyjną. Jednym z jej elementów było przygotowanie wizualizacji koniecznych zmian. Takie narzędzie pomagało skutecznie przekonać zainteresowanych, że są to zmiany na lepsze. O tej akcji pisaliśmy w TYM artykule. Przedsiębiorcy mieli rok, aby dostosować się do nowych zasad i usunąć pstrokate szyldy lub wymienić na nowe, które będą zgodne z uchwałą.

Suwak PRZED i PO:

Najbardziej efektowne zmiany miasto nagradzało wręczając przedsiębiorcom Certyfikaty Dobrych Praktyk. Do tej pory takim certyfikatem wyróżniono 14 lokali (Szymańska K. Modniarstwo – ul. Wrocławska 20, Rosa – ul. Paderewskiego 8, Pamiątki – Stary Rynek 71, Blisko Natury – ul. Wodna 6, Salon Fryzjerski Nowacki – ul. Wroniecka 24, Muzeum Czekolady – ul. Wrocławska 12, Czekolada – ul. Wrocławska 18, Unicorn Baby – ul. Wrocławska 6, Kultowa – ul. Wrocławska 16, Antyki – ul. Klasztorna 1, Gofrownia – ul. Kramarska 21, Pracownia Lunula – ul. Szewska 15, Frontiera – ul. Szewska 21, Agata Bieleń – ul. Szewska 14).

Przez ostatni rok (od marca 2019 r.) urzędnicy przeprowadzili kontrole. Okazało się, że na 739 sprawdzonych lokalizacji, 503 lokale albo już spełniały warunki uchwały, albo dostosowały się do nowych zasad. Najczęściej wystarczyło zdjąć nadmiar nośników reklamowych. Niżej opublikowaliśmy kilka przykładów tych zmian.

Czytaj też: Ciekawostki | Walka z pstrokatymi reklamami | Poznań

źródło: UM Poznań, Park Kulturowy Poznań