ARCHITEKTURA

Wygląda jak dawniej. Dworzec w Helu otwarty po przebudowie

Jest mały, ale latem obsługuje tłumy turystów. Dworzec kolejowy w Helu został otwarty po przebudowie. Z obiektu od środy 20 grudnia korzystają już pasażerowie.

Dworzec w Helu zbudowany został w latach 20. XX wieku. To niewielki budynek o konstrukcji szachulcowej, który składa się z kilku części. Główna jest piętrowa i ma dach wielospadowy. Pozostałe części są parterowe i mają tradycyjne, dwuspadowe dachy. Dworzec zbudowany został z muru pruskiego, a od strony peronów ma podcień.

Przebudowę dworca wykonano z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Prace trwały półtorej roku. Kolejarze chcieli mu przywrócić oryginalny wygląd. Od strony południowej zrekonstruowano otwartą wiatę. Dokładnie odnowiono elewację z muru pruskiego. Widoczne drewniane elementy pomalowano na kolor ciemnobrązowy. Wymieniono dach. Teraz pokrywa go dachówka w kolorze naturalnej cegły. Nowe są zegary i szyldy z nazwą dworca. Od strony wyjścia do miasta pojawił się nowy napis “dworzec kolejowy”.

Budynek dworca w dwudziestoleciu międzywojennym:

autor zdjęcia jest nieznany, domena publiczna

Zupełnie nowe jest wnętrze. W środku pasażerowie znajdą poczekalnię utrzymaną w odcieniach bieli i szarości. Zamontowano tam elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, ławki i zegar. W budynku powstało też pomieszczenie kasy biletowej. Chcąc ograniczyć straty energii wymieniono okna i drzwi. Obiekt zyskał energooszczędne oświetlenie i pompy ciepła. O optymalne zużycie energii dba tu teraz system inteligentnego zarządzania budynkiem.

Tak dworzec wyglądał PRZED remontem:

Dworzec w 2009 r., fot. Jarba, wikimedia.org, domena publiczna

Pamiętając o ułatwieniach dla osób z niepełnosprawnościami kolejarze zlikwidowali bariery architektoniczne oraz zamontowano oznaczenia w alfabecie Braille`a, plany dotykowe dworca oraz ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących.

W sumie przebudowa dworca w Helu kosztowała nieco ponad 10 mln zł. Projekt przebudowy wykonała pracowania MERITUM PROJEKT Marek Myrcik, a wykonawcą robót budowlanych było konsorcjum firm w składzie Sobin sp. z o. o. z siedzibą w Gdańsku (Lider konsorcjum) oraz Kamaro spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. z siedzibą w Gdańsku.

źródło: PKP S.A.

Czytaj też: Dworzec kolejowy | Metamorfoza | Cegła | Zabytek | Renowacja | whiteMAD na Instagramie

Recent Posts

XIX-wieczna oficyna Burkego przejdzie renowację. Stanowi relikt drewnianej zabudowy Pragi

Jedyny zachowany drewniany budynek na Starej Pradze zostanie uratowany. Obiektowi na wniosek m.st. Warszawy przyznano…

13 maja 2024

Rynek w Wolbromiu przejdzie wizerunkową metamorfozę. Nowa koncepcja stawia na zieleń

Rynek w Wolbromiu czekają wielkie zmiany. W wyniku konkursu na opracowanie koncepcji urbanistyczno – architektonicznej…

13 maja 2024

Reklamoza na stacji Plac Wilsona. Przystanek metra oszpeciły ogromne podświetlane ekrany

Stacja metra Plac Wilsona na Żoliborzu była do niedawna uznawana za jeden z najpiękniejszych przystanków…

13 maja 2024

Coworking LABO we Wrocławiu. Jest w budynku dawnego Wydziału Farmacji

Projekt wnętrza został przygotowany w taki sposób, aby korespondował z architekturą samego budynku L’UNI, autorstwa…

13 maja 2024

Trójmiasto: utracone podczas wojny dzieła sztuki pokazano na muralach

Akcję zorganizowano, aby pokazać, jak wiele dzieł jeszcze nie odzyskano. Wśród nich są „Ogier arabski”…

12 maja 2024

Walter Gropius założył Bauhaus. Jego pierwszy zrealizowany projekt jest w Polsce

Jest jednym z najsłynniejszych architektów w historii modernizmu. Niewiele osób wie, że jego pierwsze zrealizowane…

12 maja 2024

Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.

Dowiedz się więcej