ARCHITEKTURA

Zatopiony w zieleni. Dworzec kolejowy w Chinach od studia MAD

Dworzec kolejowy w mieście Jiaxing w Chinach jest przykładem zielonej metamorfozy. Z nowego obiektu mieszkańcy korzystają już od prawie trzech lat. Teren wokół dworca został połączony z pobliskim parkiem i uzupełniony o miejsca integracji mieszkańców. Budynek projektu MAD Architects załatał dziurę w tkance miasta, jaką stworzył poprzedni dworzec z lat 90. To wszystko udało się stworzyć z poszanowaniem historii ponad stuletniej stacji Jiaxing.

Pierwszy dworzec kolejowy w Jiaxing powstał w 1907 r., przy okazji budowy linii Szanghaj-Hangzhou. Pomimo niepozornego wyglądu stacja była jedną z największych na linii kolejowej z Szanghaju. Dworzec został zbombardowany podczas napaści Japończyków na Chiny, a następnie odbudowany przez władze okupacyjne.

Dwadzieścia lat po wojnie miasto rozwijało się na tyle szybko, że władze nakazały przebudowę całej linii kolejowej i dworca. Historyczny budynek został wyburzony dopiero w latach 90. Hala nowego dworca mogła pomieścić do 1500 osób. Jednak taka pojemność była zdecydowanie niedostosowana do gwałtownie rosnącej populacji Jiaxing. Dworzec otwarto w 1997 r. i już po dziesięciu latach od otwarcia zaczęto prace nad kolejną stacją, która stała się źródłem wielu problemów. Okazało się, że wyposażenie dworca było przestarzałe już w roku otwarcia. Przed dworcem utworzono także sporych rozmiarów parking, co negatywnie wpływało na estetykę całego obiektu. Wokół dworca powstały szerokie drogi i puste place. W efekcie otoczenie obiektu uczyniło z nowego dworca betonową wyspę w centrum miasta.

Idzie nowe

Obecnie Jiaxing jest miastem prefekturalnym prowincji Zhejiang. Największe znaczenie w regionie ma miasto prowincjonalne Huangzhou z kilkukrotnie większą populacją. Mimo to, Jiaxing jest prężnie rozwijającym się ośrodkiem miejskim z populacją obszaru metropolitalnego sięgająca nawet 5,4 mln mieszkańców. Z tego powodu budowa nowoczesnego, zintegrowanego z resztą miasta dworca była konieczna.

Dworzec projektu MAD Architects na nowo połączył kolej z tkanką miejską. Inwestycję można podzielić na trzy części: Nowy “unoszący się”, metalowy dach nad peronami i halą, odbudowany stary dworzec i park ze sztucznym lasem. Monumentalny dach zdaje się opierać na szklanych ścianach. W rzeczywistości różnica poziomów pomiędzy naziemnymi peronami i podziemną halą dworca tworzy wspomnianą iluzję.

Część infrastruktury schowana została pod ziemią, co pozwoliło na zazielenienie terenu nad nią. Wnętrza są białe, minimalistyczne i funkcjonalne. W środku znalazło się miejsce na zieleń, a dopełnieniem całości są delikatnie tlące się pasy białych świateł.

fot. Su Shengliang ©

W tym miejscu warto zaznaczyć, że choć stacja zyskała zaledwie jeden tor więcej, to jej powierzchnia pozwala na obsługę 2500 pasażerów jednocześnie. Obecnie stacja Jiaxing posiada trzy dwutorowe perony. Do 2025 r. architekci przewidują wzrost w liczbie pasażerów do 5,28 mln osób rocznie.

Przed zielonym dworcem stoi odbudowana stacja z 1907 r. Budynek ma być wierną kopią oryginału. Nawet cegły potrzebne do odbudowy zostały pozyskane z tego samego jeziora, z którego czerpano glinę ponad sto lat temu. Co ciekawe, układ drzew przed budynkiem ma również nawiązywać do oryginału z 1907 r. Ta część dworca to muzeum stacji w Jiaxing.

Kwitnące wiśnie

Dworzec projektu MAD stworzył nową przestrzeń dla wszystkich mieszkańców. Zasadzono ponad 1500 drzew różnych gatunków. Z ciekawszych można wymienić choćby sekwoję czy wiśnię sakura. Na południu wybudowano siedem budynków na planie koła. W środku znajdują się sklepy i lokale usługowe. Okrągłe budynki oraz zielona przestrzeń pomiędzy nimi są idealnym miejscem do organizowania wydarzeń kulturowych. Warto wspomnieć, że teren jest pełen pagórków i punktów widokowych, co dodatkowo urozmaica przestrzeń.

Za zgodą władz miasta udało się połączyć dworzec z dzielnicami Jiaxing poprzez transport publiczny. Architekci zakładają, że w najbliższych latach, do ożywionego centrum powróci biznes, mieszkania i kultura. Infrastruktura kolejowa jest kluczowym elementem rozwoju wielu miast, co doskonale rozumieją chińscy architekci.

PS o innym ciekawym projekcie studia MAD Architects pisałem przy okazji artykułu o przebudowie opuszczonej cementowni w Szanghaju, który można przeczytać TUTAJ.

Źródło zdjęć: MAD Architects

Czytaj też: Dworzec kolejowy | Zieleń | Kolej | Chiny | whiteMAD na Instagramie

fot. Su Shengliang ©
fot. AC ©
fot. AC ©
fot. CreatAR Images ©
fot. Aogvision ©
fot. AC ©
fot. Su Shengliang ©
Dworzec w roku 1997
Pierwszy dworzec z 1907 r.

Recent Posts

Amerykańskie osiedle na Górnym Śląsku. Kolonia powstała w latach 20. dla rodzin z USA

Kolonia amerykańska w katowickim Giszowcu stanowi jeden z najbardziej oryginalnych zespołów mieszkalnych nie tylko na…

9 maja 2024

Jest prawie cały z drewna. Zabytkowy dworzec w Życzynie jak nowy

Zbudowano go w 1883 roku. Dworzec w niewielkim Życzynie to zabytkowy obiekt administracyjnie położony w…

9 maja 2024

Domy przy lesie w Pagórskiej Woli. Elewację pokrywa modrzew!

Domy przy lesie w Pagórskiej Woli zaprojektowali architekci Łukasz Derus i Katarzyna Pikiewicz-Derus z pracowni…

9 maja 2024

Stadion Dziesięciolecia – kultowe miejsce sportu i pomnik polskiego komunizmu

Stadion Dziesięciolecia (oficjalna nazwa: Stadion Dziesięciolecia Manifestu Lipcowego) to jedyny w swoim rodzaju pomnik polskiego…

9 maja 2024

Jan Zachwatowicz – zasłużony orędownik odbudowy warszawskiej Starówki

Prof. dr hab. Jan Zachwatowicz był jednym z głównych specjalistów zaangażowanych w proces odbudowy polskich…

8 maja 2024

Najsłynniejszy dom modernizmu. Fallingwater Franka L. Wrighta

Dom letniskowy państwa Kaufmannów, znany szerzej jako „Fallingwater” jest jednym z najdoskonalszych projektów Franka Lloyda…

8 maja 2024

Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.

Dowiedz się więcej