ARCHITEKTURA

Chcieli przywrócić mu dawny wygląd. Dworzec w Kołobrzegu po przebudowie

Zamiast pastelowej farby, elewację zdobi cegła klinkierowa. Dworzec w Kołobrzegu po przebudowie przypomina swój wygląd sprzed dziesiątek lat. Odnowiono architektoniczne detale, a nad całym założeniem góruje 17,5-metrowa wieża z iglicą.  

Przebudowę dworca zrealizowano w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Prace trwały półtorej roku. Kolejarze chcieli, by budynek wyglądał tak jak w chwili otwarcia w 1904 r.  Dawny wygląd i kształt odzyskała 17,5-metrowa wieża zegarowa. Zamontowano na niej stylizowany na oryginalny, pochodzący z początku XX wieku zegar. Natomiast na szczyt konstrukcji wróciły kopuła i wysoka iglica. W niższej parterowej części budynku, na prawo od wejścia, odtworzono elewacje o wyglądzie muru pruskiego. Historyczny kształt odzyskały okna, w tym wielkopowierzchniowe, łukowe półrozety holu głównego, a także charakterystyczne, modernistyczne, ośmiokątne, w elewacji od strony miasta. Doskonale prezentują się odtworzone na wzór oryginalnych drzwi wejściowe do holu. Tuż nad nimi znalazło się naświetle z delikatnymi szprosami ułożonymi w kratkę. Poddaną renowacji elewację i bryłę dworca podkreśla nocna iluminacja.

Pasażerowie zyskali nowe wnętrze. Przestrzeń została dostosowana do współczesnych potrzeb. Hol zachował swój układ oraz wysokość, a także łukowy strop. Konserwację przeszedł historyczny fryz z motywem roślinnym (widać go na zdjęciach). Ściany i sufit pomalowano na biało, natomiast posadzkę wykonano z wielkoformatowych szarych płyt.

Uwagę zwraca oświetlenie w formie kolistych „aureoli”. Dworzec wyposażono również w elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, zegar oraz gabloty z rozkładami jazdy. W holu podróżni znajdą kasy biletowe, a tuż przy nim przestronną i jasną poczekalnię. Ją równie urządzono nowocześnie i wyposażono w metalowe ławki w kolorze antracytowym, zegar oraz elektroniczne tablice. Ciekawym elementem wystroju są oryginalne płaskorzeźby przedstawiające mewy i ryby pośród fal. W przestrzeni obsługi podróżnych mieści się również pokój zabaw dla dzieci wraz z pomieszczeniem dla rodziców z dziećmi oraz lokale na wynajem. Natomiast we wschodniej części obiektu znajdzie się dworzec autobusowy wraz z trzema kasami biletowymi. Wszystkie przestrzenie związane z obsługą podróżnych są klimatyzowane.

Dzięki zakończonej przebudowie dworzec w Kołobrzegu odzyskał wiele historycznych detali, w tym m.in. kopułę na 17,5 metrowej wieży. Wyposażono go również w nowoczesne rozwiązania, które pozytywnie wpływają na komfort i bezpieczeństwo pasażerów. Dzięki przebudowie dworzec stał się również przyjazny środowisku, gdyż jest on częściowo zasilany z energii pozyskanej z paneli fotowoltaicznych. W budynku wprowadzono również m.in. energooszczędne oświetlenie i rozwiązania redukujące straty ciepła – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Tak budynek wyglądał PRZED przebudową:

Budynek PRZED przebudową, fot. Junx, wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 4.0

Obiekt został przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Po wyprofilowaniu nawierzchni zniwelowano różnicę w wysokości terenu pomiędzy dworcem a otaczającym go terenem. Dużym ułatwieniem dla osób niedowidzących i niewidomych w poruszaniu się po obiekcie są oznaczenia w alfabecie Braille’a oraz mapy dotykowe dworca. Z myślą o osobach na wózkach i pasażerów z wózkami dziecięcymi zlikwidowano progi i zamontowano automatykę sterującą drzwiami.

Budynek dworca stał się bardziej ekologiczny i bezpieczny. Zastosowano w nim rozwiązania redukujące straty ciepła – takie jak nową stolarkę okienną i drzwiową, kurtyny powietrzne przy wejściach do holu. Budynek został również ocieplony od wewnątrz. Poza tym dworzec wyposażono w energooszczędne oświetlenie, wentylację z odzyskiem ciepła oraz system inteligentnego zarządzania budynkiem (Building Mangement System) sterujący instalacjami i urządzeniami oraz optymalizujący zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. „Zieloną” energię elektryczną dworzec pozyska z paneli fotowoltaicznych umieszczonych na dachu wiaty rowerowej znajdującej się w sąsiedztwie budynku. Obiekt wyposażono również w nowoczesne systemy bezpieczeństwa w tym monitoring i zabezpieczenia przeciwpożarowe.

Tak budynek wyglądał w 1906 r.:

fot. Brück & Sohn Kunstverlag Meißen, wikimedia.org, licencja: domena publiczna

W otoczeniu dworca ułożono nowe chodniki oraz zamontowano elementy małej architektury, takie jako ławki, kosze i oświetlenie. Natomiast po jego wschodniej stronie wybudowano wiatę rowerową.

Łączny koszty inwestycji to przeszło 28 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Projekt przebudowy opracowała pracownia AMT Sp. z o.o. Bydgoszcz, a wykonawcą robót budowlanych była firma Przedsiębiorstwo Usług Budowlanych „LEŚ” Paweł Leś z Żydowa.

źródło: PKP S.A.

Czytaj też: Kolej | Dworzec kolejowy | Zabytek | Cegła | whiteMAD na Instagramie

Recent Posts

Dom ze sztuką. Wnętrze powstało w pracowni Kuoo Tamizo Architects

Liczne przeszklenia, przenikające się przestrzenie, a pośrodku atrium w formie szklanego kubika - zaprojektowanie wnętrza…

20 maja 2024

Okna do pięknych wnętrz. Popatrzcie na detale!

Minęły już czasy, kiedy okna pełniły tylko użytkową funkcję. Dziś stają się integralną częścią wnętrza…

20 maja 2024

Wygląda jak w 1732 r. Rzeźba św. Jana Nepomucena odzyskała blask

To drobna interwencja w publiczną przestrzeń, ale pokazuje, jak umiejętnie odnawiać stare figury. Rzeźba św.…

20 maja 2024

Torpedownia w Gdyni – tajemnicza ruina stojąca w wodach Zatoki Gdańskiej

Torpedownia w Gdyni na Babich Dołach to jeden z dwóch tego typu obiektów wybudowanych na…

20 maja 2024

Cerkiew w Puchłach – wyjątkowy zabytek prawosławnej architektury sakralnej

Cerkiew Opieki Matki Bożej w Puchłach to wyjątkowy zabytek architektury sakralnej. Dla prawosławnej ludności Podlasia…

20 maja 2024

Hotel Glar w Wisełce z wnętrzami projektu NOKE Architects

Hotel Glar znajduje się w Wisełce na wyspie Wolin. To miejsce, które przez wieki znajdowało…

20 maja 2024

Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.

Dowiedz się więcej