“Ryjek” to najstarszy w Polsce autobus szynowy. Cenny pojazd właśnie został zakupiony przez MPK Poznań. Przedsiębiorstwo kupiło też najstarszy parowóz w Polsce – Borsig Bn2t. Oba pojazdy mają wrócić na trasy kolejki Maltanka.
Pojazdy były w posiadaniu Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych. Zarządowi klubu zależało, aby historyczny tabor nie opuszczał Poznania.
Z tego względu ucieszyła nas możliwość przekazania go spółce MPK Poznań, która nie tylko zadba o prawidłowy stan techniczny, ale też będzie go eksploatowała. Co bardzo ważne, tabor pozostanie ozdobą Maltanki, stanowiąc niezwykłą atrakcję turystyczną dla wszystkich odwiedzających – powiedział Ryszard Pyssa, prezes Zarządu Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych.
Odnowienie taboru i udostępnienie go mieszkańcom pozwoli najmłodszym odkryć urok podróżowania wąskotorówkami. Transakcja obejmuje przekazanie lokomotywy Borsig Bn2t, która została wyprodukowana w 1925 roku. Mimo sędziwego wieku pojazd ciągle jest sprawny. MPK Poznań kupiło też dwa wagony osobowe z dawnej Kolei Witaszyckiej, kilka różnych wagonów towarowych oraz drezynę motorową. Pozyskało także protoplastę dzisiejszych popularnych autobusów szynowych, przedwojenny wagon z napędem spalinowym serii MBxc1-41. Ze względu na swój charakterystyczny kształt nazywany jest przez poznaniaków “Ryjkiem”. Jego remont trwa.
“Ryjek” to wąskotorowy wagon spalinowy, wyprodukowany w 1932 roku w warszawskiej fabryce Lilpop, Rau & Loewenstein. Pracował na Bydgoskiej Kolei Powiatowej, później został przekazany na kolejkę wąskotorową w Witaszycach. Gdy w 1991 roku zapadła decyzja o jej likwidacji, wagon został przekazany Poznańskiemu Klubowi Modelarzy Kolejowych. Po remoncie w 1994 roku w ZNTK Poznań “Ryjek” trafił na trasę Kolejki Parkowej Maltanka. W tamtych czasach, z uwagi na możliwość ogrzewania przedziału pasażerskiego Maltanka mogła funkcjonować przez cały rok – mówi Krzysztof Dostatni, wiceprezes MPK Poznań ds. operacyjnych.
Od 2004 roku “Ryjek” nie był jednak wykorzystywany. Aby ponownie mógł kursować na Maltance, konieczne jest przeprowadzenie napraw. Należy oczyścić pudło wagonu z pozostałości powłok malarskich i ponownie je zabezpieczyć, wymienić stopnie wejściowe oraz elementy stolarki. Podczas demontażu poszczególne elementy i instalacje będą poddawane drobiazgowej ocenie i w razie konieczności będą wymieniane bądź regenerowane.
“Ryjek” odzyska też dawne malowanie. Górna część będzie jasnozielona, zaś środkowa i dolna będą ciemniejsze. Przez całą długość pojazdu bieg będzie pomarańczowy pas. Całość zwieńczy szary dach i kremowe napisy dekoracyjne. Póki co nie wiadomo, kiedy dokładnie kolejka wróci na tory.
Czytaj też: Ciekawostki | Poznań | Podróże | Ciekawostki
źródło: UM Poznań
Po latach wrócił pomysł budowy podmorskiego połączenia, dzięki któremu koleją dostaniemy się do Afryki. Hiszpanię…
Identyfikacja wizualna Nagrody Literackiej Gdynia została zaprojektowana przez polską pracownię TOFU Studio. O pracowni pisaliśmy…
Wyróżnienia must have przyznawane są już od 2011 r. Trafiają one do polskich firm, projektantów…
W wolnym czasie można robić różne rzeczy, a szczególnie gdy jest ładna pogoda. Aktywne spędzanie…
Spodek to jedna z ikon polskiej architektury powojennej. Ta niezwykle odważna i nowatorska konstrukcja powstała…
Jest niewielkie, ale sprytnie zaprojektowane. Mieszkanie znajduje się w przedwojennej kamienicy na Starym Mokotowie w…
Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.
Dowiedz się więcej